Jump to content
Forum Sköldpaddor

Befruktat Ägg?

zuperbamse
 Share

Recommended Posts

Kan olika arter befrukta varandras ägg? Jag har läst att det inte går.

Men kan det inte bli någon slags blandras som det är på andra djur?

Just nu har jag ett ägg som jag hitta idag.

Jag har det i en låda med fuktig sand under en värmelampa ca 26-29 grader i väntan på att se om det är befruktat.

Är det rtt det jag gör?

• 2 months later...

Arter som tillhör samma släkte (t ex. Trachemys) brukar kunna para sig och ge upphov till hybridungar.

Vilka arter har du, och varför tror du att ägget skulle vara befruktat? Sköldpaddshonor kan lägga obefruktade ägg även om de inte gått med en hane.

Hur du ska inkubera ägget kan jag inte svara på, då min enda erfarenhet är geckoägg, men du skulle eventuellt försöka "candla" ägget för att se om det finns ett foster där inne. Då tar man ägget i handen, släcket ljuset (eller går nånstans där det är mörkt) och lyser på det med en stark ficklampa (LED lampa brukar funka bra). Då brukar man kunna se fostret som en lite mörkare "ringstruktur" inne i ägget om det är befruktat.

Som jag sa så vet jag inte om det funkar för sköldpaddsägg, men det är värt ett försök. Var försiktig med ägget och hantera det inte mer än nödvändigt.