Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
TMNT

Glasliknande Material

Recommended Posts

TMNT

Halloj!

Vet någon på detta forum om det finns något material som är genomskinligt och hårt, likt glas, men som går att hantera själv i flytande form?

Anledningen till frågan är den att när jag senast såg min sköldpadda börja få luftbubblor under hela ryggskölden, och jag förstod att det var dags för en ny ömsning av skalet, så tänkte jag hjälpa till lite på traven och plocka bort de lösaste bitarna. Till min förvåning så lossnade hela översta lagret av ryggskölden på en gång, så nu ser det ut som jag har en hel ryggsköld liggandes hemma. Fick då iden om att göra något med den, typ en lite ovanlig vägglampa. Dock så måste skalet hårdas till en aning isåfall.

Några förslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chonburi

Halloj!

Vet någon på detta forum om det finns något material som är genomskinligt och hårt, likt glas, men som går att hantera själv i flytande form?

Anledningen till frågan är den att när jag senast såg min sköldpadda börja få luftbubblor under hela ryggskölden, och jag förstod att det var dags för en ny ömsning av skalet, så tänkte jag hjälpa till lite på traven och plocka bort de lösaste bitarna. Till min förvåning så lossnade hela översta lagret av ryggskölden på en gång, så nu ser det ut som jag har en hel ryggsköld liggandes hemma. Fick då iden om att göra något med den, typ en lite ovanlig vägglampa. Dock så måste skalet hårdas till en aning isåfall.

Några förslag?

Finns inget liknande glas,du menar du ska lacka skalet?,epoxi kan vara en ide,eller nagon 2-komponent klar lack.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TMNT

Jan:

Kanske inte glasa in. Var en beskrivning jag som hastigast drog till med. I och med att det ömsade skalet är väldigt skört så krävs det ett material som stelnar till och hårdnar till ordentligt, därav glasliknelsen. Dessutom måste det vara ett material som är genomskinligt annars blir idén lite till intet.

Epoxi verkar kunna vara något. Har aldrig varit i kontakt med denna produkt innan och förstår inte riktigt hur det används. Är det som lack, bara att kladda på och sedan ger det en hård yta?

bockaway:

6 månader, det är ett tag man måste vänta. ;) hur finkar gjutplast? Kan man forma det så att den bara ger ett tunt lager runt skalet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bockaway

"Lagringstid ca 6 månader." - Betyder INTE härdningstid utan "bäst före".

Gjutplast härdar på c:a 6 - 24 timmat beroende på plasten själv (=har ingen koll på p74)

och godstjockleken

"hur finkar gjutplast? Kan man forma det så att den bara ger ett tunt lager runt skalet?"

Alldeles utmärkt, ja det kan man.

Edited by bockaway

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chonburi

Jan:

Kanske inte glasa in. Var en beskrivning jag som hastigast drog till med. I och med att det ömsade skalet är väldigt skört så krävs det ett material som stelnar till och hårdnar till ordentligt, därav glasliknelsen. Dessutom måste det vara ett material som är genomskinligt annars blir idén lite till intet.

Epoxi verkar kunna vara något. Har aldrig varit i kontakt med denna produkt innan och förstår inte riktigt hur det används. Är det som lack, bara att kladda på och sedan ger det en hård yta?

Epoxi kan du med fördel pensla samma med 2-komponent lack,pensla flera lager och låt härda imellan

bockaway:

6 månader, det är ett tag man måste vänta. ;) hur finkar gjutplast? Kan man forma det så att den bara ger ett tunt lager runt skalet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
TMNT

"Lagringstid ca 6 månader." - Betyder INTE härdningstid utan "bäst före".

Gjutplast härdar på c:a 6 - 24 timmat beroende på plasten själv (=har ingen koll på p74)

och godstjockleken

"hur finkar gjutplast? Kan man forma det så att den bara ger ett tunt lager runt skalet?"

Alldeles utmärkt, ja det kan man.

Såklart det betyder det, ibland tänker man inte längre än vad näsan pekar. Eller hur var det nu.. ;)

Men du säger alltså att man kan skapa ett tunt lager runt om bara? Hur gör man, lite snabbt förklarat? Går det att pensla på det tills det är önskad tjocklek?

Jag hittade bara bilder där personer gjutit in insekter med gjutplast. Själva konsistensen vid färdigt tillstånd ser ut att vara så jag tänker mig. Dock har alla bilder varit på tjocka kubformade klumpar. Så vill jag inte ha det. Kanske slipning kan vara en lösning, men då blir det mycket slipande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chonburi

Såklart det betyder det, ibland tänker man inte längre än vad näsan pekar. Eller hur var det nu.. ;)

Men du säger alltså att man kan skapa ett tunt lager runt om bara? Hur gör man, lite snabbt förklarat? Går det att pensla på det tills det är önskad tjocklek?

Jag hittade bara bilder där personer gjutit in insekter med gjutplast. Själva konsistensen vid färdigt tillstånd ser ut att vara så jag tänker mig. Dock har alla bilder varit på tjocka kubformade klumpar. Så vill jag inte ha det. Kanske slipning kan vara en lösning, men då blir det mycket slipande.

Tycker du ska anvanda epoxi,lager pa lager,du bestammer sjalv hur tjockt du vill ha det,alt. en 2-komponent lack(typ batlack),tillrackligt hart beroende pa hur manga lager du onskar anvanda.Hardar snabbt,latt att jobba med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TMNT

Tycker du ska anvanda epoxi,lager pa lager,du bestammer sjalv hur tjockt du vill ha det,alt. en 2-komponent lack(typ batlack),tillrackligt hart beroende pa hur manga lager du onskar anvanda.Hardar snabbt,latt att jobba med.

Ja, epoxi verkar vara ett smidigt sätt att få det bra. Har kollat på en epoxy tutorial på youtube (

och
) där dom förklarar ganska bra. Det svåraste momentet verkar vara att få fram rätt blandning. Läste också någonstans att det kan gulna efter ett tag, vilket inte är önskvärt. Har du använt dig av epoxi?

På "tutorialen" ser det ut att vara en ganska lös, vattning substans. Tror du det är så vattnigt att det bara rinner av skalet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chonburi

Ja, epoxi verkar vara ett smidigt sätt att få det bra. Har kollat på en epoxy tutorial på youtube (

och
) där dom förklarar ganska bra. Det svåraste momentet verkar vara att få fram rätt blandning. Läste också någonstans att det kan gulna efter ett tag, vilket inte är önskvärt. Har du använt dig av epoxi?

På "tutorialen" ser det ut att vara en ganska lös, vattning substans. Tror du det är så vattnigt att det bara rinner av skalet?

Har anvant epoxi en hel del vid bygge av jollar och surfbrader,tycker inte det ar svart att fa till ratt blandning av bas och hardare,blir det inte exakt ratt ar bara skillnad pa hardninges tiden,luktar inte skarpt som t.ex poliester plast(glasfiber plast),vill du ha ditt skal valdigt styvt sa anvander du en tunn oregelbunden glasfibervav,fukta forst skalet,lagg pa vaven,dutta(inte pensla)sa vaven blir ordentligt blot,vaven blir tranparant,lat harda,nar det hardat pensla pa ytterligare nagot eller nagra tunna lager,lat harda immellan,samma princip som vid batbygge,slutresultatet blir ett mycket starkt skal,det svara kan vara att blanda sma satser eftersom varje moment kraver nya satser,har du bara en bra vag ska det inte vara nagra problem.Har aldrig haft nagra problem med att det gulnar.

Mvh

Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chonburi

Har anvant epoxi en hel del vid bygge av jollar och surfbrader,tycker inte det ar svart att fa till ratt blandning av bas och hardare,blir det inte exakt ratt ar bara skillnad pa hardninges tiden,luktar inte skarpt som t.ex poliester plast(glasfiber plast),vill du ha ditt skal valdigt styvt sa anvander du en tunn oregelbunden glasfibervav,fukta forst skalet,lagg pa vaven,dutta(inte pensla)sa vaven blir ordentligt blot,vaven blir tranparant,lat harda,nar det hardat pensla pa ytterligare nagot eller nagra tunna lager,lat harda immellan,samma princip som vid batbygge,slutresultatet blir ett mycket starkt skal,det svara kan vara att blanda sma satser eftersom varje moment kraver nya satser,har du bara en bra vag ska det inte vara nagra problem.Har aldrig haft nagra problem med att det gulnar.

Mvh

Jan

Alternativt du gor ovanstaende moment pa baksidan av skalet(undersidan) och lackar ett lager(sprayar)klarlack pa ovansidan......smaksak!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...