Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äntligen Mata Mata Igen...


Pelon
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Måste bara få visa några bilder på min nya Mata mata. Helt underbar sköldpadda...

chelus_fimbriatus_003.jpg

chelus_fimbriatus_002.jpg

chelus_fimbriatus_001.jpg

chelus_fimbriatus_004.jpg

chelus_fimbriatus_007.jpg

chelus_fimbriatus_008.jpg

Hoppas ni gillar bilderna.

Har ni några frågor så är det bara att fråga på:)

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder. Mata Mata är en helt "egen" padda. Tufft utseende men om jag förstått rätt en härlig sköldpadda.

Har ingen egen erfarenhet ev denna art.

Hur stora blir de?

Link to comment
Share on other sites

Ja, den är helt underbar:) Äter som en häst;)

Storleken är väl det största problemet när man ska hålla vuxna Mata mata.

De kan bli upp till 45cm i skalet och väga uppåt 15 kilo. Så det kommer krävas ett rätt stort kar/damm om några år:)

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

En riktigt vacker sköldpadda hu har införskaffat :D hur håller du den nu?

Har du någon bild på karet den bor i?

/R

Link to comment
Share on other sites

En riktigt vacker sköldpadda hu har införskaffat :D hur håller du den nu?

Har du någon bild på karet den bor i?

/R

Tack så mycket Ronnie:)

Den bor inte så glamoröst, men jag tror ändå att den är nöjd:) Den äter upp alla fiskar jag har i iaf, förutom en zebrafisk som inte vill bli uppäten...

Här är ett par bilder på akvariet.

chelus_fimbriatus_009.jpg

chelus_fimbriatus_010.jpg

chelus_fimbriatus_011.jpg

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Har ni några frågor så är det bara att fråga på:)

Var är den uppfödd?

Har du några idéer om hur du ska ordna för den när den blir fullvuxen?

Hur gör du för att få lågt ph?

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

Hej min vän! :)

Jag har samma frågor som P-A med ett tillägg: har du funderat på filtrering?

Nu är det relativt lätt eftersom den inte är så stor, men sen ...

Varför jag frågar, är för att jag har erfarenhet av akvatiska varaner och frågan intresserar mig. Det finns anläggningar som heter duga men det skall dels finnas någon ekonomisk rimlighet (inköp samt elkostnader för kraftiga pumpar som körs 24/7), dels fungera i en bostad (inte minst utifrån ljud och lukt)

Link to comment
Share on other sites

Med utgångpunkt från att den sköts rätt hur fort växer en Mata mata?

/R

Link to comment
Share on other sites

En fråga till. Om jag minns fel så har du haft en Macrochelys temmincki förut. Hur är en mata mata att sköta jämfört med en alligatorsnapper? Hur skiljer sig deras matbehov och skötsel?

Jag har många gånger varit sugen på att införskaffa något av dessa djur, riktigt fräcka och elaka djur. Har dock tyvärr inte möjligheten till det då de blir för stora för att jag ska klara av dem rent utrymmesmässigt. Men vore ändå intressant med en jämförelse arterna emellan. :)

Link to comment
Share on other sites

Var är den uppfödd?

Har du några idéer om hur du ska ordna för den när den blir fullvuxen?

Hur gör du för att få lågt ph?

Ursäkta det sena svaret.

Jag vet tyvärr inte var den är uppfödd, köpte den av en kompis uppe i Trollhättan.

Har faktiskt inte tänkt så mycket på det än. Det lär ju ändå dröjja ganska många år innan den är fullvuxen.

Jag har ett 540liters och ett 720liters akvarie som jag kan använda medan den växer, men sen får det nog bli nån form av damm i källaren...

PH har jag inte riktigt fått grepp om än, men jag ska ha i lite mossa och löv och sånt och försöka surna till vattnet. Har du nått tipps om hur jag får ner PH?

Hej min vän! :)

Jag har samma frågor som P-A med ett tillägg: har du funderat på filtrering?

Nu är det relativt lätt eftersom den inte är så stor, men sen ...

Varför jag frågar, är för att jag har erfarenhet av akvatiska varaner och frågan intresserar mig. Det finns anläggningar som heter duga men det skall dels finnas någon ekonomisk rimlighet (inköp samt elkostnader för kraftiga pumpar som körs 24/7), dels fungera i en bostad (inte minst utifrån ljud och lukt)

Hej Ricard.

Får nog tyvärr svara dig ungefär likadant som P-A...

Har tyvärr inte tänkt så mycket än på hur den ska huseras som vuxen.

Men som du skriver så finns det ju mängder av olika lösningar, så det blir nog inga problem när den dagen kommer...

Jag tycker den ser ganska läskig ut. =)

Den är ju jättesöt:)

Med utgångpunkt från att den sköts rätt hur fort växer en Mata mata?

/R

Jag vet inte riktigt säkert. Det återstår väl att se...

Läste i ett annat forum om en kille som har en Mata Mata som är 35cm och den är 7 år gammal.

En fråga till. Om jag minns fel så har du haft en Macrochelys temmincki förut. Hur är en mata mata att sköta jämfört med en alligatorsnapper? Hur skiljer sig deras matbehov och skötsel?

Jag har många gånger varit sugen på att införskaffa något av dessa djur, riktigt fräcka och elaka djur. Har dock tyvärr inte möjligheten till det då de blir för stora för att jag ska klara av dem rent utrymmesmässigt. Men vore ändå intressant med en jämförelse arterna emellan. :)

Personligen tycker jag väl inte att de skiljer sig så mycket från varandra.

Det är väl framförallt PH som är skillnaden då, annars är det väldigt viktigt med vattenkvalité till båda, och de äter ungefär samma.

Båda har en förkärlek till levande fisk... Men av personlig erfarenhet så går det även att mata med döda gnagar, men det får bli väldigt sällan.

Mvh Pelle

Edited by Pelon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...