Jump to content
Forum Sköldpaddor

Landsköldpaddor: Art, Kön, Ålder?


Safira
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har tagit hand om två landsköldpaddor och skulle vilja ha lite hjälp med att få reda på vilken art de är. Jag skulle även gärna vilja veta vilket kön de har och om det är möjligt att säga något om åldern. jag tror de är rätt unga för de väger bara 50 resp. 60 gram.

Tyvärr lyckades jag inte få särskilt bra bilder, men hoppas att det går att se ngt ändå.

Tack på förhand!

Sköldpadda 1:

post-7894-015494400 1297593765_thumb.jpg

post-7894-076754300 1297593888_thumb.jpg

post-7894-007089700 1297594026_thumb.jpg

Edited by Safira
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att vara någon form av Testudo graeca. Dom är för små för att könsbestämmas.

Vet du något om deras historia?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för svaret!

Nej jag vet nästan ingenting om deras ursprung.

Personen som hade dem innan visste ingenting om sköldpaddor och hade dem i en liten plastlåda med några salladsblad, men förstod iaf att hon inte kunde ta hand om dem. Hon hade själv just fått dem av en familj som inte ville ha dem längre och misstänkte att eventuellt de kunde komma från Nordafrika eftersom familjen som hade dem gjorde det.

Hur stora måste de vara för att gå att könsbestämma? Tror du att det går att säga något om åldern? Jag har hört att de kan vara äldre även om de är små om de inte har fått rätt skötsel och foder. Stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Storlek för könsbestämning beror lite på underart, det kan skilja mycker i storlek på olika underarter av T graeca. En underart som blir stor behöver vara större för könsbestämning.

Vår relitivt småvuxna art behöver bli upp mot 200-250 g.

Åldern är också svår att säga. Dålig skötsel brukar innebära för mycket mat och snabb tillväxt.

Med den vikten borde dom vara åtminstone 2 år men dom kan vara ett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...