Jump to content
Forum Sköldpaddor

Repti Glo


P-A
 Share

Recommended Posts

Många använder belysningar från ExoTerra som går under produkt-namnet repti glo solar glo etc.

Detta är produkter spm är klart vanligast i zoohandeln. Varningar har förekommit om att UV-rör 10.0 och kompakt-UV-lampor kan ge ögonskador hos reptilerna pga olämpliga våglängder, bl a på en svensk sida om sköldpaddor som verkar ha mer fokus på undulater, organisk odling, miljövänliga shampon, balsam och diskmedel.

Jag har frågat experten på området om aktuellt läge och har fått svar. (Översatt m h a Google och de tekniska bitarna som jag inte förstår är bortplockade)

Det är mycket svårt att kommentera alla ExoTerra lampor, eftersom ExoTerra byter sina kinesiska leverantörer så ofta! Varje år verkar de sälja helt olika lampor!

Jag har just hört att deras Solar Glo kvicksilvergaslampor har ändrats igen. Förra året var de mycket lågt producerande men med en relativt "säker" spektrum utan mycket-kortvågig UVB. Nu har jag sett testresultat att det nya har mycket hög UVB-output och mycket mer kortvågig UVB-strålning, vilket kan orsaka problem. Jag måste få prov-lampor, och ta reda på om detta är sant.

Jag testade lite nya ExoTerra ReptiGlo rör i våras. På den tiden var de samma som de jag testat under 2009. De har en mycket hög UVB-output.... vilket innebär att en stor del av UVB är på kortare våglängder ..... Den kortare våglängder är mer farligt för ögonen och huden.

.

.

.

Det är dock viktigt att beakta att ExoTerra ReptiGlo lampor - eftersom de är billiga - är bästsäljare ... och av alla sålda tusentals har endast ett fåtal varit förknippad med problem.

Så ... Det är en fråga om att bedöma den ökade risken, med ett spektrum med särskilt hög andel av kortare våglängd UVB. Jag kan inte säga "det finns ett problem med dessa lampor", men jag kan inte säga "det finns ingen risk".

.

.

Men många reptildjurhållare har använt ExoTerra ReptiGlo 10,0 lampor utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Många använder belysningar från ExoTerra som går under produkt-namnet repti glo solar glo etc.

Detta är produkter spm är klart vanligast i zoohandeln. Varningar har förekommit om att UV-rör 10.0 och kompakt-UV-lampor kan ge ögonskador hos reptilerna pga olämpliga våglängder, bl a på en svensk sida om sköldpaddor som verkar ha mer fokus på undulater, organisk odling, miljövänliga shampon, balsam och diskmedel.

Jag har frågat experten på området om aktuellt läge och har fått svar. (Översatt m h a Google och de tekniska bitarna som jag inte förstår är bortplockade)

Tack söta du som tar reda på sån här info och att du ha ett sånt nätverk av riktigt kunnig folk, att du delar med dig av informationen gör att många många sköldpaddor får det lite bättre =) "inte utan risk" räcker för mig för att inte använda det röret. Ja är definitivt inget proffs och det kan säkert bero på massor med andra anledningar men när jag hade 10.0 som ja hann ha i en dag innan jag i någon gammal tråd här på forumet läste att det kunde ge ögonskador så blinkade sköldpaddorna mycket mer än vad dom gör nu. Nu är ögonen helt öppna och dom ser pigga ut, det gjorde dom inte den dan. Å andra sidan var det deras första dag här...

Kram

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...