Jump to content
Forum Sköldpaddor

Terrarie!

Guest Åsa

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hade tänkt bygga om mitt terrarie el jag tänkte göra om i det så att säga. Har sett att 50/50 sand & jord skall vara bra som bottensats. Finns det fler bra alternativ?

Vilken sorts jord är bäst för sköldpaddorna?

Till saken är att idag har jag fin sten som botten, men är en anningen irreterande när honan gräver & det bara smattrar i glas väggarna & botten. Har nämligen Glas terrarie, men funderar starkt på att bygga ett i trä istället. Detta har dom tydigen haft i minst 10 års tid vad jag förstått av förra ägaren för hon hade enbart detta + bark i ett hörn. Barken är borttagen pga att så fort dom har tagit sig ett dopp i vattnet så gick dom först dit & som ni vet suger barken åt sig fukten & det luktar skunk. Men det gör även denna fina stenbotten.

Är det nån som vet hur stort terrarie man bör ha till ungarna när dom är nykläckta?

Tacksam för alla svar som NI kan ge.. gärna ritnigar för att bygga ett mindre för ungar är välkommet, gärna bilder så man får ideer... B)

Tacksam för hjälp!

Mvh Åsa

Guest Lilli-Ann

Är det till dina dossköldpaddor? I så fall ska du nog tänka på att de kräver högre luftfuktighet än landsköldpaddor. (antar att även terrapene ska ha det, men är inte säker)

Själv har jag köpt torvströ på Lantmännen som jag har till dossköldpaddorna. Har även lagt in en gräs/moss-matta som jag hann plocka in innan snön kom i vintras. Vid och i deras krukor har jag lagt in en massa löv på torvströet. Jag vattnar varje dag, men har ändå svårt att få upp fuktigheten.

Du ser en del av akvariet på bilden, och Berta vid matskålen.

7044.jpg

Hej Lilli-Ann!

Tack för de fina råden & bilden! Jo jag vet oxå att dom behöver fuktigheten.. jag har fixat mycket som dom inte hade innan. Den förra ägaren hade bara sten botten & typ en del dom kunde bada, samt en hörna med bark. Men jag tyckte det var för torr miljö för dom.

Jag har bara haft dem i 2 år. För hon skulle renovera i huset & sedan hade hon inte så mycket tid över för dom & ville inte ta bort dom så hon frågade mig om jag ville köpa dom. Självklart så djurvän jag är så kunde jag inte motstå att köpa dom. Men mina barn fick dom i Födelsedags present av mig! Men det är jag som sköter om dem, för barnen bor inte hos mig på heltid i och med att Pappan & jag flyttade isär för en 8 år sedan.

Vet du hur mycket fuktigheten bör ligga på?

Är det okey om jag behåller bilden?

Kommer du på något mer bra man kan använda sig av, så att dom får det ännu bättre så skriv gärna & berätta. Hur har du vatten delen för dina sköldisar? Hur djupt har du?

Mvh Åsa

Guest Lilli-Ann

Jag har en kattlåda till vattendel åt dem, galbisar behöver inte så stor vattendel. Jag vet inte hur det är med terrapene, har inte läst så mycket om dem.

Fuktigheten bör ligga på 70-90% har jag läst, men en del av akvariet kan vara torrare. Jag har svårt att få upp fuktigheten till det, men å åndra sidan är fuktigheten högre direkt på substratet, när jag mäter är det ju en bit ovanför.

Visst får du spara bilden om du vill, den finns för övrigt på repti net också. Fler bilder på Soppan och Berta och deras akvarie finns på länken.

Bilder på Soppan och Berta

Tack för tipsen Lilli-Ann! :D

Jag har läst en hel del om dessa, och det är just därför jag håller på att förbättra deras terrarie, dom skall ha ungefär som sumpsköldisar i allmänhet.

Att förra ägaren inte haft något luftfuktighet alls mer än den delen för vatten delen, så kämpar jag för att få det som dom bör ska ha det.

Men dessa är ju vana att ha så här torrt som dom haft under väldigt många år, för som jag fattat det så har hon hat dessa T Carolina i ca 10-15 år. Då förutom vattendelen har dom badats ca 1-2ggr/v. Varav jag badar dom lite oftare, blir det inte varannan dag så blir det minst ca 10min varje dag. Bara ör att dom inte har rätt fuktighet osv i sitt terrarie. Försöker få det så bra som möjligt för dom!! ;)

Mvh Åsa

Jag har en blandning av sand, jord och torv, som jag håller mer eller mindre fuktigt, varierande på olika ställen åt min Cuora flavomarginata. Det luktar inget om substratet.

Bygg så stort som möjligt, särskilt eftersom sumpsköldpaddor kräver både en land- och vattendel. Formplyfa har jag läst på forumet är ett vattentåligt materal. Som vattendel har även jag en kattoalåda, ca 50x35x11, men jag har ju bara en dossköldpadda. En sten i varsin ände (2 st) av vattendelen för uppstigning. Lycka till med terrariebygget, vore kul att höra mer.

Jag har också en blandning av sand/jord men även en del med akvariegrus till mina Cuora Amboinensis. Lite gräs och rötter/stenar att ta sig över. Vattendelen är 40x60cm och 20cm hög.Cuora Amboinensis

Mina Mauremys mutica har bara sand/jordbotten och en vattendel. http://www.palen.se/mauremys_mutica.htm

Glömde skriva att jag har grästuvor planterade direkt i substratet. Tror att många växter vantrivs i ren torv, som har så lågt pH. Bara en liten parentes...

Guest Åsa

Hej vänner!

Tack för alla underbara tips ni framfört :)

Detta skall bli kul & barnen är så frammåt att få bygga om & fixa nu att jag får knappt en syl i vädret. Dom har sett era bilder & fått många fina tips på hur ni byggt & nu skall här byggas om till 100%.

Självklart skall jag visa er när detta blir klart hur det blev! :rolleyes:

Tusen tack för alla tips.. Är jätte glad att ni ställt upp & tyckt till i detta!! :D

Mvh Åsa

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...