Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vattensköldpaddors Navigering


Mimmi

Recommended Posts

Hej, jag skulle bara vilja vidarebefordra utdrag ur en intressant artikel i Miljömagasinet nr 27 (2/7-04):

"Sköldpaddors navigering studeras

Hur hittar soppsköldpaddorna från Brasilien till den drygt 200 mil längre bort belägna ön Ascension för att para sig och lägga ägg? En av teorierna är att de använder luktsinnet.

Varje år ger sig omkring 3000 soppsköldpaddor ut på en strapatsrik resa..... Frågan är hur de kan navigera rätt till den lilla ön som ligger drygt 220 mil österut - och då speciellt de sista 10 milen.

Hittills har forskarna kunnat fastslå att jorden magnetfält inte är avgörande för att sköldpaddorna ska hitta vägen. Nu återstår att studera andra navigeringsredskap såsom solkompasser, biologiska kompasser, infraljud och sköldpaddornas förmåga att läsa av polariserat ljus och vågrörelser..... Tidigare försök har visat att sköldpaddorna nästan uteslutande närmar sig ön från nordväst. Kanske beror detta på att de uppfattar någon sorts doft från ön.

- Man kan tänka sig en rad doftkällor, till exempel fragment från öns vulkaniska bergarter eller olika doftsubstanser från fågelkolonier. Vi är också mycket intresserade av dimetylsulfid - en kemisk förening som utsöndras av vissa alger, säger lundadocenten Susanne Åkesson.

I vinter ska hon tillsammans med kollegor från Italien och England resa till ön för att ta luftprover samt prover i ytvattnet på varierande avstånd från ön.

-Sköldpaddornas flyttrörelser ger upphov till unika frågeställningar när det gäller navigeringsforskningen."

/slut citat

Det vore väl häftigt om forskarna kommer på att dessa sköldpaddor kommunicerar via infraljud?

Link to comment
Share on other sites

Tack Maria, ja det är verkligen intressant. Jag har talat med forskaren, det är havssköldpaddor det gäller. Jag frågade om de har tänkt försöka mäta ev infraljud som sköldpaddorna kommunicerar med. Hon berättade att de först ska mäta andra infraljud, som finns i miljön, men hon sa att eftersom havssköldpaddorna är så pass stora så finns chans att de kan "tala" med infraljud. Spännande fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...