Jump to content
Forum Sköldpaddor

Första Dvalningen


Klept
 Share

Recommended Posts

Börjar närma sig dvalnings tider.

Ska dvala min ryss för första gången. Hon är redan i en vilo peroid, grävt ner sig inne i huset. sen ca 3 veckor tillbaka.

Eftersom det är första dvalningen så behöver ja alla tips ja kan få.

- När börjar ni trappa ner ljuset?

- Nu bor ju jag i lägenhet, och har iprincip inget svalare utrymme än rums temperatur.. Har ju läst att dom ska vara lite svalare innan dom kommer in i kylskåpet. Några tips?.. har iofs ett förråd i källaren.. kanske ska kolla tempen där nere.

- Om man åker bort i några dagar (under dvalning).. kan man klämma fast något i kylskåps dörren eller något så det kommer in lite syre?

eller hur går ni tillväga.. Eftersom jag bor själv så finns det ingen som kan öppna kylen när jag är borta.

Läser på som bara den om dvalning för att ja ska vara så förberedd som möjligt.

Har ni börjat varva ner än? berätta gärna hur ni går tillväga

Tack på förhand !

Link to comment
Share on other sites

- Nu bor ju jag i lägenhet, och har iprincip inget svalare utrymme än rums temperatur.. Har ju läst att dom ska vara lite svalare innan dom kommer in i kylskåpet. Några tips?.. har iofs ett förråd i källaren.. kanske ska kolla tempen där nere.

Jag fick ett tips av en kille som håller på med ormar att göra en liten, väldigt provisorisk låda och ha den intill ett fönster. jag vet dock inte hur temperaturen blir, men kan tänka mig att det blir bra mycket svalare.

- Om man åker bort i några dagar (under dvalning).. kan man klämma fast något i kylskåps dörren eller något så det kommer in lite syre?

eller hur går ni tillväga.. Eftersom jag bor själv så finns det ingen som kan öppna kylen när jag är borta.

Har du verkligen ingen vän eller familjemedlem du vågar släppa in när du är borta?

Link to comment
Share on other sites

Låt henne ligga där hon är och släck belysningen. Är kalldvala bättre än "nergrävningsdvala"?

Link to comment
Share on other sites

Har du verkligen ingen vän eller familjemedlem du vågar släppa in när du är borta?

Bor 5mil från släkt och vänner. Lite mycket begärt att släkten ska åka hit för att öppna kylskåpet en gång..

Därför ja spånar på ideér.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jag dvalat min 2åriga Ryss från den 30e Oktober.

Eftersom det är första dvalningen så är det väl dags att ja väcker henne nu efter +2månader?

Har ni några "bra att tänka på" tips när det gäller uppväckningen?

Tack i förväg.

Link to comment
Share on other sites

Dom brukar piggna till mycket snabbt när temperaturen stiger.

När vi dvalade våra i kylskåp tog vi fram dom i rumstemperatur och dom piggnade till på någon timme. Vi satte in dom i lådan med värme och ljus och snart så började dom äta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vart lite orolig så här på kvällskvisten.

Tyckte det såg ut som att min sköldpadda har längre Näbb nu är vad hon hade innan dvalningen.

2q0q22r.png

(Tryck på bilden för större upplösning)

Bilderna till Vänster är tagna igår, den till höger var tagen på sen sommaren.

Lite suddiga nya bilder, kan fixa bättre imorgon men nu sover hon i sitt hus.

Vad berodde det här symptomet på? var det felaktig kost eller Vitamin brist?

Hon har sovit hela dvalan, ska det här verkligen kunna hända om dom är i dvala?

fattar ingenting :wacko:

Har Ju skaffat en Solar Glo, innan hade ja ingen UVB lampa, bara vanlig spotlight.

Bör man börja fundera på att klippa näbben?

Tack för svar

Edited by klept
Link to comment
Share on other sites

Just med näbbar som är förvuxna brukar man inte göra något om de inte har problem med att äta.

Låt den har sepiaskal i lådan så slipas näbben naturligt när den gnager på det. (och ge grovt foder, PAT och hö.)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.

Dock så har hon alltid haft tillgång till Sepiaskal och hö men hon har aldrig gnagat på något av dem, lika mycket värt som sanden för henne. hon bara kliver över de. Vet inte hur man ska få henne att gnaga sepia...

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att bryta mindre bitar av sepian då de inte brukar vilja ha dem när de blivit för smutsiga.

Lägg i nya lite då och då.

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle vara så att din ryss är en hane så är det helt omöjligt att få dem att röra sepiaskalet. Du kan tex servera maten från en sten så slits näbben naturligt när han/hon äter.

Link to comment
Share on other sites

Det är en Hona. Men jag får nog köra på den där sten idén.

Hon har som sagt aldrig ens sett sepia skalet som något förutom underlag.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte heller om det är normalt men min lilla krabat

sover genom dagarna i sitt hus, bara första dagen efter dvalan som hon verkligen var aktiv.

Samma sak som det var innan ja börja dvala henne. Trodde hon skulle vara utvilad efter dessa nästan 3 månader.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte heller om det är normalt men min lilla krabat

sover genom dagarna i sitt hus, bara första dagen efter dvalan som hon verkligen var aktiv.

Samma sak som det var innan ja börja dvala henne. Trodde hon skulle vara utvilad efter dessa nästan 3 månader.

Hur har den dvalat?

Hur länge har den varit vaken?

Försök få igång den med bad och favoritmat.

Link to comment
Share on other sites

Den har dvalat i kylskåp. från 30e Oktober till 21a Januari.

Sovigt/varit nergrävd hela tiden, inte tappat någon nämnvärd vikt.

Vaken sedan 21a Januari.

Grader:

37,5 grader på marken under sollampan.

22-23 grader i hennes gömställe under dagtid.

Så här ser hennes låda ut:

2zr3y44.jpg

_______________________

Badade henne nu när ja kom hem, hon blir ju igång av att bada och ja la ner en liten hög med Hö och det vart hon genast intresserad av... men det är lite som att när hon sover i huset så märker hon inte att det blir dag... Om man tar ut henne hur huset så går hon inte tillbaks och lägger sig, då är hon igång ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Badade henne nu när ja kom hem, hon blir ju igång av att bada och ja la ner en liten hög med Hö och det vart hon genast intresserad av...

Vi ger alltid sallad första tiden efter uppvaknandet. Jag tror att dom får igång systemet snabbare av färsk föda.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har matat henne med Roman sallad med vitamin/kalk pulver sedan hon vakna.

Men hon kommer inte ut ur huset självmant för att käka.. och man ska ju inte hålla på och lyfta runt sköldpaddor.

Så ja får väl bara avvakta och se när hon kommer igång igen.....

Link to comment
Share on other sites

Vill bara medela att min sköldpadda är uppe och springer som bara den.

Äter och solar som bara den! tog bara några dagar innan hon kom igång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag dvalat min 2åriga Ryss från den 30e Oktober.

Eftersom det är första dvalningen så är det väl dags att ja väcker henne nu efter +2månader?

Har ni några "bra att tänka på" tips när det gäller uppväckningen?

Tack i förväg.

Hej,

Jag undrar hur du kan se att det är en hona när hon är så liten? Jag är nyägare till två ryska stäppsköldpaddor och sååååå nyfiken på vad dom är för kön ;) Vad väger hon? Hur många cm är hon?

Kraaam

www.sammyoshelly.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag undrar hur du kan se att det är en hona när hon är så liten? Jag är nyägare till två ryska stäppsköldpaddor och sååååå nyfiken på vad dom är för kön ;) Vad väger hon? Hur många cm är hon?

Kraaam

www.sammyoshelly.blogspot.com

Hejsan.

Kan väl inte vara 100% men uppfödaren ja köpte "den" av, sa att det var en hona samt att man har ju läst lite om att svansens utseende kan visa om det är en hona eller hane.

SÅ jag TROR helt enkelt att det är en hona.

Hon väger 98gram. Skalet är 8cm.

Vad har dina för vikt och mått?

Planterade in Aloe Vera och Benjamin fikus i helgen, hon är så fachinerad över växterna :)

3535imo_th.jpg

(tryck på bilden för förstorning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...