Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nykläckta


Chonburi
 Share

Recommended Posts

Dom här 11 små krabaterna grävde jag fram idag,det är bättre att gräva runt lite då och då i äggläggnings platserna,det har visat sig att om ungarna kommer fram av egen kraft blir det stora flertalet uppätna av sina större artfränder,på detta viset kan jag rädda samtliga efter dom har blivit placerade i barn kammaren.

Hälsningar

Jan

post-6480-025770700 1285497340_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Vad är det för art?

Rödörad vattensköldpadda(Trachemys scripta elegans)från två kullar,3st+8st,Substrat 80/20 sand/jord fuktas dagligen fran regn el bevattning,kläckningstid ca.2 månader,medeltemp ca.30+,äggläggnings djup 10-15 cm,plastronen helt ihopväxt så dom har troligen krupit ur äggen 5-6 dgr tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du lyckats med kläckningen av dem! :) Har själv varit sugen på att kläcka äggen från mina rödörade, så kul att se någon annan som lyckats bra.

Dock hoppas jag innerligt att du har någon plan för dessa sköldpaddor. Som du säkert vet finns det ett stort överflöd av vattensköldpaddor i landet alla redan, så jag hoppas som sagt att du vet vad du gör när du kläcker fram så många!

Link to comment
Share on other sites

Kul att du lyckats med kläckningen av dem! :) Har själv varit sugen på att kläcka äggen från mina rödörade, så kul att se någon annan som lyckats bra.

Dock hoppas jag innerligt att du har någon plan för dessa sköldpaddor. Som du säkert vet finns det ett stort överflöd av vattensköldpaddor i landet alla redan, så jag hoppas som sagt att du vet vad du gör när du kläcker fram så många!

Pssst!! Jan bor i Thailand ;)

Link to comment
Share on other sites

Kul att du lyckats med kläckningen av dem! :) Har själv varit sugen på att kläcka äggen från mina rödörade, så kul att se någon annan som lyckats bra.

Dock hoppas jag innerligt att du har någon plan för dessa sköldpaddor. Som du säkert vet finns det ett stort överflöd av vattensköldpaddor i landet alla redan, så jag hoppas som sagt att du vet vad du gör när du kläcker fram så många!

Hej TMNT!Tack för din omtanke men här där jag bor är det inga problem att varken hysa eller bli av med avkomman,jag har 3 fullvuxna rödörade honor,det kläcks ca.70-80st rödörade ungar hemma hos mej årligen,jag har ingen platsbrist,all plats utomhus,har möjlighet att placera ut i tempeldammar,kan byta rödörade ungar mot foder,kan sälja till marknadsknallar,detta gör jag dock bara om jag tycker jag har ett överskott.

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, jag har helt missat att du bor i Thailand och att du har dom förutsättningarna! Du har nog bättre koll på läget än jag där nere. ;) Hur länge har du fött upp rödörade?

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, jag har helt missat att du bor i Thailand och att du har dom förutsättningarna! Du har nog bättre koll på läget än jag där nere. ;) Hur länge har du fött upp rödörade?

Klackte dom forsta rodorade for ca. 3 1/2 ar sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Grattis!!

Avis på värmen hos er nu när det börjar bli så kallt "här hemma".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...