Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
Krillz

Sått Turtlemix

Recommended Posts

Krillz

Hejsan, kanske någon av er rent av har gröna fingrar och kan hjälpa mig med denna för mig komplexa uppgift att få växterna att växa bra.

Det jag försöker odla är turtoise mixen, allt går bra och jag har fått en halv kvadratmeter grön nu under andra veckan, men det finns ett problem. För varje dag ser jag fler och fler partier utav de små plantorna lägga sig, det ser ut som skogen på bilder tagna efter stormen Gudrun på vissa ställen, alltså stjälken har gett vika och allt ligger längs med marken.

Nu känns det som jag har gjort något fel, plantorna har tillgång till solljus, jag har stuckit ner en tandpetare i jorden, och under toppenskiktet så är jorden fuktig, så det kan inte vara p.g.a för lite vatten. Området är skyddat så vinden har inte skapat detta. En sak jag har sett dock är att stjälken är oerhört tunn och genomskinlig på de växter som har lagt sig jämfört med de som inte har gjort det än. Jag vattnar sent på kvällen så för att förhindra att plantorna skadas när solen ligger på.

Så är det någon som vet vad detta beror på? Något fel eller något jag har glömt? Jag börjar misstänka att dessa plantor som lagt sig helt enkelt beror på att jag placerade fröna inte djupt nog när jag sådde.

Hur som helst, kanske andra som har förslag på vad detta kan bero på?

P-A

Jag känner inte igen problemet men jag har aldrig provat att så Tortoise mix utomhus. Har bara sått i plasttråg inomhus och i växthus.