Jump to content
Forum Sköldpaddor

Optunia Kaktus


Santias
 Share

Recommended Posts

Jag har läst tidigare här på forumet om en Optunia kaktus, såg P-A skrev ut det latinska namnet men numera har jag tappat bort tråden och hittar den inte. Jag hade tänkt be blomaffären i närheten beställa in lite och vill ha rätt namn. Finns det fler växter som är bra för sköldpaddorna i såväl ätväg som plantering i sköldpaddslådan?!

Link to comment
Share on other sites

Hej!Om det nu är svårt att få tag i Sverige och till en hög kostnad är ett tips att om du ber någon som reser till Thailand tar hem nagra blad till dej,växer fritt på dom flesta platser,bryt av några blad och linda in dom i fuktat papper,håller sig länge,plantera till 1/3 i lätt jord,en sak jag upptäckt är att Optunia kräver mycket vatten,mina trivs bäst om jag ger vatten dagligen då skjuter dom nya hela tiden,en annan sak är att alla sköldpaddor inte tycker om att äta Optunia.

Varma Hälsningar

Jan

post-6480-093526200 1280975355_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare haft en jättestor sådan kaktus i kruka. Jag plockade det första lilla bladet på Malta och ett annat i Sydafrika. Väl hemma växte de som bara den och det blev en riktigt stor och fin kaktus efter några år. Kan hända att de är jättebra för sköldpaddorna att få gå och beta på, samt att de är fina i terrariet. Jag skulle ändå aldrig sätta in en sådan växt. De har fullt med pyttesmå taggar, som små hårstrån, som lätt ramlar av och sätter sig i fingrar och överallt. Jättesvåra att bli av med och hemsk irriterande. Med en sådan i terrariet skulle jag inte våga sätta händerna i bottenmaterialet, fy sjutton :wacko:

Det kanske finns andra sorter som inte är lika hemska men min den hamnade till slut i komposten p.g.a. att den fällde sina kliande hår överallt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en Opuntiakaktus som har vuxit sig riktigt stor. Tog ett blad en gång och gjorde som (tror jag) P-A föreslog. Försökte skala av alla taggarna med en osthyvel med det resultatet att jag hade pyttetaggar i händerna i en vecka,ändå hade jag tjocka handskar på mig.När jag sedan äntligen fick till några fina bitar så ville inte sköldisen smaka ens. Nu står den i fönstret och ser ståtlig ut men jag vill inte röra den. Har någon tips, hur gör man? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar hålla kaktusbladet med en grilltång och bränner bort taggarna med en tändare med skaft.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar hålla kaktusbladet med en grilltång och bränner bort taggarna med en tändare med skaft.

Smart där! Enda problemet är väl att de växer ut igen och att man då måste gräva upp plantan för att göra om proceduren.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!Kan inte forsta problemet,varfor sa negativ,tydliga markering var taggarna sitter,om man hanterar Optunia dar inte taggarna sitter ar det inga som helst problem,taggarna sitter relativt glest,inga som helst problem enl min erfarenhet,skoldpaddorna verkar inte ha nagra problem med taggarna,i ovrigt en mycket lattskott vaxt.

mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Smart där! Enda problemet är väl att de växer ut igen och att man då måste gräva upp plantan för att göra om proceduren.

Jag har inga opuntiaplantor i hagarna. Jag gör så när jag ger det som mat.

Link to comment
Share on other sites

För den som är på jakt såg jag idag storbladiga och fina opuntias på IKEA! Tyvärr tänkte jag inte på att kolla vad de kostade men de kallades "kaktus-mix" tillsammans med många andra vanliga, billiga, kaktusar.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Nu hoppas jag in här. Har köpt en Opuntia Hemifusa, skall vara ok att utfodra med idag. Men jag blir helt fundersam över konsistensen. Den känns så giftig, haha. Tänkte skiva upp av de röda "blommorna" (Som mer ser ut som rödbetor) men vette tusan om jag vågar ge. Rött + slemmigt = giftigt :P Calm me down!

Edited by Marrria
Link to comment
Share on other sites

Opuntia humifusa är en lågväxande opuntia.
De "rödbetor" du menar är kaktusens frukt sk kaktusfikon. När de är röd-lila är de mogna och man kan ge dem till paddorna.
Man kan bränna, skrubba eller hyvla bort de små taggarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...