Jump to content
Forum Sköldpaddor

Begränsande Aminosyror


Mimmi
 Share

Recommended Posts

Tycker det är intressant med begränsande aminosyror (limiting aminoacids).

Vilka är de begränsande aminosyrorna som tillsätts i kosttillskott för land- respektive vattensköldpaddor?

Aminosyror är proteinernas byggstenar. Begränsande aminosyror (limiting amino acids) innebär att om man lider brist på en eller flera av dem så begränsar det användbarheten av de andra essentiella aminosyrorna även om dessa finns i stora kvantiteter. Essentiell aminosyra är en aminosyra som är livsnödvändig.

Genom att tillsätta de två begränsande aminosyrorna lysin och metionin balanserar det aminosyreprofilen av proteinet som fåglarna får från frön och och övrig vegetabilisk mat. Detta innebär att de kan använda nästan allt protein de äter. Utan detta tillskott av de begränsande aminosyrorna så går omkring 40 % av det protein de äter till spillo./ http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterkosttillskott.html

Link to comment
Share on other sites

Som regel bukar man inte vilja ha några amminosyror alls i ett tillskott till sköldpaddor utan bara tillskott av vitaminer, spårämnen och mineraler. Det kanske är läge att fundera i andra banor här.

Själv har jag ärligt talat dålig koll på vilka amminosyror som sköldpaddor behöver, vilka av dem som är essentiella och vilka djuret kan bilda självt och jag vet inte heller vilka "begränsande"amminosyror som djuren kan ha behov av. Det borde ju rimligtvis vara så att paddorna har olika essentiella amminosyror och därmed även olika begränsande amminosyror beroende på vad de äter.

/A

Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddor har vel inte tillräckligt stor ekonomisk betydelse til att man har undersökt detta noggrant.

Det verkar dock som att protein, och dermed aminosyrar,generelt inte är noget bristproblem, tvärtom.

Även vanlig sallad har ca 1 %.

Men jag är orolig for att innehål av diversa näringsämnen generelt är osäkert, jag är inte säker på att maskros

till exempel alltid har ca 3 Ca:1 Phospor, jag hoppas bara på det.

mvh Marginata

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...