Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ungar I Olika Åldrar


Anna.d
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har undrat mycket här på forumet senaste tiden men så kan det va! :)

Om cirka en vecka kläcks ett av mina ägg. Jag har en unge som nu är 6 månader gammal. Kan man ha den nya ungen tillsammans med den större? Jag har läst här på forumet att om man har ungdjur med vuxna kan de drabbas av sjukdomar som inälvsmask osv.

Finns det någon risk fast det inte är så stor ålderskillnad? Eller oroar jag mig i onödan?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vänta några månader innan jag sätter ihop en nykläckt med en lite större.

Vi har inte konstaterat mask hos sköldpaddor yngre än 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Ser man till andra djurslag är risken för problem vid maskangrepp störst hos unga djur och sedan minskar problemen oftast allteftersom djuret blir äldre. Ett praktexempel på detta är unghästar.

Förutsättningen för att djuren ska få problem är ju dock att de smittas med mask, när det gäller din 6 månader gamla sköldpadda är frågan om den har utsatts för maskägg eller maskar? Den kan ju exempelvis smittas av en burkompis som bär på parasiter men även från ogräs utifrån eller bete utomhus. Jag tror inte det är större risk för den yngre paddan att få parasitproblem om den går med sin lite äldre kompis än det är när man matar med ogräs och/eller låter paddan beta utomhus om nu inte den större paddan har problem med parasiter.

Hursomhelst skulle jag vänta med att sätta ihop ungarna tills den nya ungen kommer igång att äta och växa vilket kan ta allt från någon månad upp till 3-4 månader. Orsaken till detta är inte parasiter utan att det finns risk att den unga paddan trycks undan och "mobbas" ut av den större.

/A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...