Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hjälp Behövs!


karin
 Share

Recommended Posts

HEj!

Kan någon skriva på ett enkel sätt hur jag ska ta hand om äggen som kommer från min terrapene carolina,

NU har jag hunnit räddat två ägg, innan hanen kom och förstörde dom som han brukar.

Har hört att jag ska ha perkulit under?

Och hur varmt ska jag ha? coh hur vet jag vad luft fuktigheten är osv?

Har ingen erfarenhet av detta då det inte egentligen var meningen att jag skulle ha två.

men skulle va himmla kul om äggen kläcktes!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen personlig erfarenhet att kläcka dessa men det jag kan hitta säger att de ska kläckas fuktigt och i temp mellan 26 och 29 grader.

En kläckare med stabil temperatur och lådor med vermiculite/ vatten i lika viktdelar där äggen grävs ned till hälften bör nog fungera.

Det kan säkert även fungera med en våtkläckare där äggen läggs på torrt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Vi har funderat lite över vermiculiten som substrat.

Honorna gräver ner äggen i naturligt substrat, sen gräver vi upp dem och lägger dom halvt nergrävda i fuktad vermiculit som snabbt torkar ut. Det är svårt att hålla fuktighetsnivån stabil i kläckaren. Glömmer man att vattna sjunker den snabbt och till låg nivå. Vi har de senaste gångerna grävt ner äggen helt i vermiculit.

Vi tycker att det är svårt att återfukta vermiculiten efter att den har torkat. Vad händer om vermeculiten är för torr? Bidrar den till att dränera äggen på fukt?

Nästa gång vi får ägg kommer jag att testa att ha några helt nergrävda i vermeculit och några helt nergrävda i jord/sand-blandning av samma typ som honorna gräver ner äggen i. Det måste väl vara det mest naturliga?

Link to comment
Share on other sites

Mina första sköldpaddsägg kläckte jag i burkar med fuktig vermiculite och lock. Det gav ganska bra kläckresultat. Efter att ha läst om olika uppfödares goda resultat med Jaegers kläckare började jag använda dessa till sköldpaddsägg (och testade även till andra reptilägg där kläckresultaten är horribla) och paddäggen kläcks även i dessa kläckare. Jag tycker dock det är svårt att få den fuktighet jag önskar och dessutom funkar inte Jaeger att kläcka andra reptilägg i (mer än de som kan kläckas precis under vilka omständigheter som helst, snokar och leopardgecko exempelvis) så därför har jag återgått till att kläcka paddägg i burkar med lock i en torrkläckare. I burkarna har jag vermiculite/vatten i lika viktdelar och sedan toppar jag med ett lager perlite som jag lägger äggen på.

Många andra reptilägg vill ha en hög fuktighet men ett torrt underlag så därför använder jag ett lager perlite även till sköldpaddor, jag tror dock inte det är nödvändigt utan äggen kan nog lika gärna läggas direkt på perliten.

/A

Link to comment
Share on other sites

Wolfgang Wegehaupt som skrivit boken "Natürliche haltung und zucht der griechischen landschildkröte" använder burkar som är 10 cm höga i bl a Jägerkläckare. I botten någon cm jord/sand. Där läggs äggen som sen täcks med 8 cm jord/sand. Han påpekar att sköldpaddsungar som kläckts naturligt i t ex växthus ofta är piggare och mer livskraftiga än artificiellt kläckta ungar.

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med detta är väl att det är svårt att hålla koll på äggen och dessutom är det svårt att fylla på med en ny kull ägg i samma låda.

/A

Link to comment
Share on other sites

Att man inte kan hålla koll på äggen är en nackdel Wegehaupt nämner.

Jag har inte längre så stort behov att se äggens utveckling, det man kan göra när man har koll är att plocka bort obefruktade och dåliga ägg innan tiden är ute.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är varför han upplever att djuren är livskraftigare när de kläcks naturligt.

Jag tror det beror mer på att de inte ligger i en konstant temperatur än att de kläcks nedgrävda i naturligt substrat.

Jag har upplevt att ungar av Leopardgecko blir starkare om man kläcker dem i en kläckare med nattsänkning än om man kör dem i konstant temperatur, det skulle inte förvåna mig om det är likadant med Sköldpaddor som inte kommer från Tropiska områden.

/A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...