Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jag Tog Ut Dem!


Guest sköldpaddsflikkan

Recommended Posts

Guest sköldpaddsflikkan

Heeej!!

Jag tog ut Ask o embla i dag och alla som inte vat vem ask och ebla är ska jag förklara det för..

Ask och embla är 1 år gamla gulörade VATTENsköldisar dom har aldrig varit ute i hela sitt liv...

Dom var bara ute en minut i solen och när jag märkte att dom försökte gömma sig under min tröja så fick dom omma in igen!!!

Jag vet inte om det e bra för dem om det e nån som har synpunkter elr vill skriva en rad så är ni hjärtligt välkommna att göra det : )

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Dom är nog bara inte vana vid det starta solljuset. Men det vänjer dom sig vid.

Låt dom gärna vara ute längre än du gjorde eftersom dom då kan ta till sig solens viktiga strålar mer!

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Eftersom dina sköldpaddor fortfarande är små räcker det med kortare stunder på kanske en kvart utomhus, sen kan man öka.

Ett tips som jag har och som jag brukar använda mig av är att jag tar en stor låda i plast med höga kanter där jag har i vatten. I den kan sköldpaddan simma runt en stund (dock under uppsikt) utan risk att bli för varm eftersom vattnet är i lagom temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

jag använde petboxen en plastlåda med vatten där dom får simma runt!

Link to comment
Share on other sites

Guest fru skalman

Någon timme åt gången räcker i början. En skalis kan faktiskt bli solbränd. En av mina blev röd i skinnet efter sin första dag ute. Han var också lite öm där.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

phh en timme?

Dom skulle bli stekta!det e 18-20 grader ute hos mig!

Link to comment
Share on other sites

Guest fru skalman

Glömde tala om att vi har en damm som de kan dyka ner i om det blir för varmt. Men oftast så ligger de och solar hela dagen. Det kan bli runt 30 grader där de ligger. Först frammåt kvällen när solen börjar gå ner vill de bada igen. Vi tar naturligvis in dem för natten. Tro mig, de njuter för fullt i solen men de är ju vana att vara ute.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

Till fru skalman!!!

MM mina har aldrig varit ute..

Jag har ingen damm elr något inhängnat när jag e ute med dem menar jag att jag sitter brevid medans dom går omkring i gräset..Vi har inge plats för dam eftersom vi bor i lägenhet!

Link to comment
Share on other sites

Guest fru skalman

Aj då... Jag är nog lite bortskämd med trädgård. :-) Lätt att ta för givet att alla har det så. Fortsätt med skalpromenaderna, det mår de bra av. Börja med ca. 15-30 min. Sedan bör de nog få bada igen. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

hm egentligen så är du inte mer lyckligt lottad än jag! :P

min pappa bor i villa och där vill jag inte vara efter som han har en galen vovve och det e en lååååååång historia!!! :(

Link to comment
Share on other sites

Guest znoozan

jag har inte heller trädgård, men brukar ha mina i en balja med vatten på balkongen fina dagar! ställer baljan så att det finns både sol och skugga, så de kan välja själva vart de vill vara!

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

znoozan det är exakt så jag gör!

Stoppar dom i en balja (med höga väggar så dom inte kan klättra ur)

och ställer den på balkongen och tittar till dom nästan hela tiden :P

Men blir så orolig och dom här frågorna dyker upp hela tiden

Har dom rymt?

Har dom ramlat ner från balkongen? :(

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_tokig

SKÖLDPADDS_flikkan ?! har du blivit utslängd från det här forumet ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...