Jump to content
Forum Sköldpaddor

Att Skaffa En Vattensköldpadda


Guest Zeltha

Recommended Posts

Guest Zeltha

Hejsan!

Jag har väldigt länge velat ha en vattensköldpadda men antingen har jag inte fått (när jag var betydligt yngre) eller så har utrymme ej funnits. Nu har jag dock möjligheten :-)

Vad vore en bra "nybörjarsort"? På zooaffären i närheten har dom endast kartsköldpaddor och när jag söker på nätet står det att dessa inte är en nybörjarsort.

Om jag skaffar, ska det helst vara två st eller går det bra med en? eller beror det på ras?

*många frågor blir det*

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

gulörad vattensköldpadda är en mycket bra sort jag blev vattensköldpadds ägarinna för 5 dagar sedan!!!hihi det e underbart..

Jag är helt oerfaren och både på internet och i djuraffärn så har folk rekomenderat dem..! är bra att börja med efter som 2 skitar ner nåt oerhört men å andra sidan så blir sköldpaddan gladare och mycket mer lugn när den har sällskap mitt råd är att köpa en..vänta en månad elr 2 och sen köpa en till!

jag vet ju inte så mkt så du får inte tro att allt e exakt som jag sagt men dem här tipsen fick jag reda på hos en veterinär så dom stämmer väl ganska bra iaf!

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

gör så!!

börja med en och köp en till efter en månad för då har du lixom kommit in i den här städarcirkeln som kan vara jobbig med från börjaan ofta blir man bessviken man tror att det ska vara lätt och att vattnet ska vara klart men allt blir bara svårt och jobbigt men efter ett tag när du kommit in i det och liksom lärt dig lite vad det e som har gjort det här vattnet äckligt då är det helt underbart!!!!

och var noga med att kolla med priser för min mamma ramlade baklänges när hon fick veta vad ramp lysrör doppvärmare + akvariet kostade allt tillsammans med sköldpaddorna blir väl ungerfär 3000..

Link to comment
Share on other sites

Guest znoozan

hej! börja med att ta reda på allt du kan om de sköldpaddor du tänkt köpa- t.ex. hur stort dom vill ha som vuxna! vattensköldpaddor växer fort och köper man ett för litet akvarium tvingas man snart köpa ett nytt! och som sköldpaddsflickan skrev så skitar dom ner ganska mycket så var beredd på mycket vattenbyten/göra ren reningspumpen! om zooaffären inte har den sorts sköldpaddor du vill ha så fråga om de är på väg att få in/kan beställa någon annan sort, de brukar vilja hjälpa till så det ordnar sej nog!

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

som sagt!!

Det är inte bara att bestämma vilken sort du vill ha!!

Gör som i det sistnämda svaret (som inte var från mig)

Kolla med expediten om priser vad du behöver allt sånt som man ska ha till en sköldis..Om du är väldigt hård och tror att du kommer tycka det e kul så tycker jag du ska börja med 2..efter som sköldpaddan (och du)

kommer att tycka det e roligare..Men tänk på att..

1 sköldpadda är jobbig att ha i början om du har två så blir det DUBBELT så jobbigt..Men så är det..INGET som blir bar till slut är bra från början man måste liksom bygga upp det roliga..

Läs mitt inlägg som heter Tänk på!!

där får du lite tips!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Missa inte hur stora de blir.....

Många zoobutiker "missar" att berätta detta. De flesta Nordamerikanska vattensköldpaddor blir någonstans mellan 25 och 35 cm som vuxna och ett akvarium på under 300 liter är då att utesluta.

Sedan är det solplats, uv-ljus, pump, doppvärmare mm som kommer till.

Att kartsköldpaddor skulle vara något mycke sämre än andra arter håller inte jag med om.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

Jag har då aldrig hört talats om kartsköldisar!!

Så jag ska varken säga att dom är för svåra elr säga att dom är bra!!

Men jag rekommenderar starkt gulörade dom är fiina och ganska lätta att ta hand om!Ingen sköldis e lätt att ta hand om men det finns LÄTTARE!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Zeltha

Jag frågar inte om priset för att skaffa sköldpaddor, ska ha dom oavsett... Vill dock inte skaffa och sen råka ha ihjäl dom eftersom jag missat vattentemperaturen eller maten, eller något annat. Storleken är bra att ni poängterat, det ska jag komma ihåg! Tack så mycket för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Zeltha

Kan förresten tillägga att jag läst en hel drös om skötsel och dylikt men inte funnit så mycket info om de olika sorterna.

Link to comment
Share on other sites

I zoobutiker kallas en hel massa arter inom Chrysemys, Trachemys, Pseudemys, Graptemys för gulörade.

Det verkar även som vissa kallar Reeves kärrsköldpadda för gulörad!!!

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

atheris!!!!!

Det finns visst en art som heter gulörad!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PÅ mitt kvitto står det de..Djuraffärn och veterinären skrev det när vi skulle undersöka dem om de var helt friska elr inte!!!!!!!!!!

Om du inte tror mig kolla upp med..

Arken i skärholmen och bagarmossens djursjukhus!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

jag menade pa...Jag e så van vid att de e du som skriver så jag skrev atheris

"skämms" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det finns visst en art som heter gulörad!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om zoohandeln kallar arter från Chrysemys, Trachemys, Pseudemys, Graptemys för gulörade ger jag inte mycket för det namnet.

Zoohandlens sätter egna namn på olika reptilarter.

Ett exempel är den art som zoobranchen kallar treknölssköldpadda (Chinemys reevesi). det korrekta svenska namnet är Reeves kärrsköldpadda.

Att en veterinär kallar den gulörad är inte heller någon garanti. Dom flesta veterinärer kan väldigt lite om reptiler och har inga kunskaper om artbestämning.

(Jag har deltagit i en kurs för veterinärer som skulle lära sig mer om reptiler) .

Om du kan få fram några bilder kan vi hjälpa dig med artbestämning.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

pa!

Okej så du har mer rätt än BÅDE DJURAFFÄRN OCH DJURSJUKHUSET?

Okej men då kan ju jag vända mig till dig när jag får problem med ask o embla efter som du kan mer är båda dem!!!!!!! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ja, och det är långt ifrån första gången.

Om du bara visste hur mycket vi på detta forum har rättat till alla tokigheter som zoobutiker lurat i folk.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan
pa!

Okej så du har mer rätt än BÅDE DJURAFFÄRN OCH DJURSJUKHUSET?

Okej men då kan ju jag vända mig till dig när jag får problem med ask o embla efter som du kan mer är båda dem!!!!!!! :angry:

Att kunna mera om arter och dess familjer har ingenting med att kunna det biologiska kring djuren. Även om P-A säkert har hyffsad koll på sjukdomar hos sköldpaddor efter att ha fött upp och hållt sköldpaddor så länge som han har så lär han inte ha utrustning för att kunna undersöka avföring/urin/röntga/etc och dessutom kunna göra vissa ingrepp och doseringar när det gäller "mediciner" som en veterinär har tillgång till.

Att P-A och de andra seriösa uppfödare i Sverige lär ha bättre koll på arter och skötsel när det gäller sköldpaddor är ganska självklart - inte många veterinärer har reptiler som största hobby och inte heller lägger dom sin stora tid på att uppdatera sig kring dessa då det är inte med dom som dom jobbar mest.

Det finns säkert undantag men de som du nämt har tydligen inte alla lökarna i svalen.

ps. Att gå till personangrepp tycker jag är svagt, ta ett "second oppinion" om du vill, men du har redan fått två svar här av två seriösa amatörherpetologer.

ps2. Att populärnamn aldrig är någon hit att använda varken hos veteirnären eller i zooaffären (spec inte på kvitton) är en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

Aja jag lyssnar!!!

Men att både djuraffärn och djursjukhuset vet mindre än dig har jag lite svårt att tänka mig!

Men det låter bra då vänder jag mig till dig när mina GULÖRADE VATTENSKÖLDPADDOR får problem!!!!!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Du får nog tänka dig att det faktiskt är så att de flesta på detta forum vet oändligt mycket mer om skötsel och arter än veterinärer och zoobutiker. (Andreas undantaget naturligtvis).

Men det kanske är svårt att förstå när man är 11.

Om dina sköldpaddor verkar sjuka ska du naturligtvis som Stefan säger vända dig till en veterinär.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

ja och när jag vände mig till veterinären så sa dom att dom hette gulörade och sen kommer du och säger att du vet mer!

Vem ska jag vända mig till då?

Veterinär elr dig som vet mer?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest znoozan
Missa inte hur stora de blir.....

Många zoobutiker "missar" att berätta detta. De flesta Nordamerikanska vattensköldpaddor blir någonstans mellan 25 och 35 cm som vuxna och ett akvarium på under 300 liter är då att utesluta.

Sedan är det solplats, uv-ljus, pump, doppvärmare mm som kommer till.

Att kartsköldpaddor skulle vara något mycke sämre än andra arter håller inte jag med om.

/A

jag fick mina sköldisar-"gulbukade" av en som tröttnat på dom, när hon köpte dom på zoo så påstod personalen där att de skulle bli "mycket mindre än rödörade,typ 15 cm" :angry: kan försäkra er att dom har passerat 15 cm för länge sedan.... tycker det är dålig stil av zoopersonalen att ljuga bara för att sälja!

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpaddsflikkan

znoozan har du sköldpaddor som heter asko embla?? :huh:

Mina heter det!!

Link to comment
Share on other sites

Guest susanneholmgren

:rolleyes: Hej där! Har du skaffat dina sköldisar än? Vi har tre stycken som vi vill skänka bort till någon som verkligen är intresserad av dom och som kan ge dom ett underbart sköldpaddsliv!

MVH susanne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Trachemys scripta scripta kallas ibland för gulörad vattensköldpadda.

Trivialnamn är alltid vanskliga, men det vedertagna namnet på T.s.scripta är precis som P.A säger gulBUKAD vattensköldpadda (Yellowbellied slider).

Vad du, din veterinär eller din djuraffär, sen väljer att kalla din sköldpadda är inte relevant.

Djuraffärspersonals reptilkunskaper har jag ingen tilltro till (med ett fåtal undantag), jag har sett alldeles för många exempel på när djuraffärer säljer djur som något, och sedan visar det sig att det är något helt annat.

Vad gäller djursjukhus/kliniker så har de flesta (återigen som P.A påpekar) ofta begränsad kunskap vad gäller reptiler, och även om vissa veterinärer mycket väl kan vara duktiga på att behandla även dessa djur, så behöver det inte betyda att de har några större artkunskaper. Det lär man sig inte på veterinärprogrammet.

pa!

Okej så du har mer rätt än BÅDE DJURAFFÄRN OCH DJURSJUKHUSET?

I det här fallet; Ja, det har han.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Tråden skapades för ett år sen och sköldpaddsflikkan finns inte kvar på forumet efter att ha skickat några otrevliga mail till mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...