Jump to content
Forum Sköldpaddor

Fiskar Tillsamans Rödörade?


Danneman79
 Share

Recommended Posts

Hej jag undrar vilka fiskar man kan ha med två rödörade?

Storlek ca 20cm

jag har sett många som haft "alg ätare" och haj fiskar i samma akvarium.

Mvh. Danne

Link to comment
Share on other sites

då får du ha fiskar som är större än sköldpaddorna. mindre fiskar käkar dom upp direkt

Link to comment
Share on other sites

Mindre fiskar kan dock säkerligen vara lite kvickare och komma undan (om man har passande gömställen för dem). Och om sköldpaddorna sätter i sig en och annan fisk så är det ju bara en trevlig kostvariation (för sköldpaddan...).

Link to comment
Share on other sites

Vi har två algätare, zebrafiskar och ett par andra jag inte vet vad de är (alla under 5cm iaf).

Dock är ju vår sköldpadda bara en bebis än så det går väl bra pga det. Men vi har ju räknat lite med att de kanske går åt som snacks till sköldis när han blir lite större... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Även jag har en del fisk tillsammans med mina två rödörade vattensköldpaddor, och de fiskar det handlar om är 4 halvvuxna malar, ett ciklidpar samt två ciklidyngel.

Enligt min erfarenhet så är det de första dygnen som är den kritiska perioden om man ska tillföra fiskar till sköldpaddornas hem. Lär sig fiskarna att sköldpaddorna är fiender så kommer de ha hålla ett extra öga öppet när de närmar sig.

Det är faktiskt så "illa" att det är min ciklidhane som är på sköldpaddorna, och inte tvärt om. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer mitt svar kanske lite sent men jag har just nu 3 svärdbärare i starka färger (orange svart samt gul svart) samt 11 zebrafiskar tilsammans med mina 4 reevers och dom rör inte fiskarna... så det är inte säkert att bara för att man har sköldpaddor och fiskar tilsammans så äter sköldpaddorna upp fiskarna men risken fins där. mina är uppvuxna med pellets hos tidigare ägare och av mig har dom fått lite varierat mellan pellets, räkor och lite annat som dom äter men som sagt aldrig rört fiskarna...

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har alldeles just släppt ner två zebra ciklider modell halv stor (ca 5-7cm).

De håller sig på behörigt avstånd från sköldisen..

Hon verkar inte överförtjust i jakten på dem men lite intresserad e hon.

Hon förföljer dem lite då och då..

Link to comment
Share on other sites

Jadu fiskarna mådde bra tills de blev för säkra med sköldisen..

Hon låg och "sov" på botten och då kom en fisk för nära o satan va snabb hon var..

Jag tror även att hon lyckats lura den andra oxå för den försvann inatt.

jag tror jag skall testa nå stim fiskar typ neontetra/zebrafisk nästa gång.

RIP. Två Zebra ciklider..

Mvh. Danne

Link to comment
Share on other sites

Jag har släppt ner fyra platy yngel till min 10åriga gulbukade hane. Och han bryr sig inte om dom alls. Han tycker nog det är roligt med lite kompisar tror jag. Eller så låter han dom växa till sig så det blir lite mat på dom. Vad vet man.

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite olika fiskar under ett par år nu. Mest guppy till en början. Algätarna klarar sig inte så länge. Nu köper jag de snabba o billiga fiskar som finns inne. Just nu har jag 7 neontetror som klarat sig riktigt bra och 4 zebrafiskar samt 1 lite större platt fisk som jag inte minns vad den heter.

Det är verkligen de första dygnen som är kritiska. Jag har aldrig sett min rödörade hona (på drygt 2 kg) fånga nån fisk även om hon jagar då och då, men antar att hon lyckas ibland.

Jag tycker att fiskarnas viktigaste funktion är att det händer något hela tiden, lite "hjärngympa" för paddan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har släppt ner fyra platy yngel till min 10åriga gulbukade hane. Och han bryr sig inte om dom alls. Han tycker nog det är roligt med lite kompisar tror jag. Eller så låter han dom växa till sig så det blir lite mat på dom. Vad vet man.

Nu är dom borta. Han tog dom till nattmacka för något dygn sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hade en Rödörad hane förut (hade honom från att jag var liten men han dog tyvärr efter att ha blivit sjuk då han var runt 21-22 år :(). Han förstod inte riktigt att han borde vara en "fiskmördare"... han och en Guldfisk (som jag fått av en som inte hade vinterförvaring för sina dammfiskar) gömde sig tillsammans och sov sida vid sida :D När jag sedan skaffade en vuxen Rödörad hona som sällskap till honom så fick fisken flytta ut (det gick inte att lita på henne alls). Ibland fungerar det men jag skulle nog inte chansa om jag ville ha fisken kvar alltså, hehe

Link to comment
Share on other sites

Jag har fisk i mina 3 akvarium. Har både Guppys och Tetra Neon som alla är snabba fiskar. I mitt fall är tanken dock att de ska kunna gå som föda till sköldpaddorna + att det ser rätt mysigt ut med lite fiskar i akvarierna.

Mina guppys får nya bebisar hela tiden, så där har vi också ett yngelkar så att de ska hinna växa till sig innan vi släpper ut dem till paddorna. Det karet är hos minstingen som inte fattar än att det är mat :P

Min minsta padda som är 1 år har precis börjat inse att fiskarna är roliga att jaga, men han äter dem inte.
Vår största padda som är 21 år tar sig en matbit då och då, men där har vi koll på hur många fiskar vi släpper i så hon inte föräter sig :)

Link to comment
Share on other sites

hur skulle det vara att ha i några koi-fiskar?? dom är ju super algätare och växer sig stora :)

Link to comment
Share on other sites

Hej. jag har 5 st algätare på ca 5 cm...min sköldpadda är 15 cm...han låter dem vara....han äter inte i akvariet....på sommaren brukar jag dock fånga spigg till honom som föda...med de får han i sitt "matkar" och då käkar han gladerligen upp dem.... minns inte namnet på mina algätare nu men enligt affären jag köpte dem funkar de ofta bra med sköldisar eftersom de är så snabba...

lycka till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...