Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvala På Egen Hand


Annsan
 Share

Recommended Posts

Jag har 2 gulbukade och 1 målad sköldpadda som är upphittade för ca 6 månader sedan. Min plan nu är att anlägga en damm där halva delen kommer att vara landdel ca 3x1.30 meter i storlek. Det blir djupt där..ca 30-50 cm. Tror ni att sköldpaddorna själva kommer att gå i dvala där på vintern? Om dom gräver ner sig, är det farligt att gräva upp dom då eller ska man låta dom vara? Dammen är helgjuten i betong. det bästa vore om dom kunde bo där året om om det går att lösa annars tar jag in dom på vindern.

Mvh Ann-Sofi

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att de föredrar att dvala på botten i dammen, i vattnet alltså. Det finns vissa som dvalar rödörade: Trachemys scripta elegans, i dammar utomhus, vet dock ej var de bor. Självklart får inte dammen bottenfrysa.

När det gäller gulbukade så kan de även komma från varmare områden, men hur ska man kunna känna till deras härkomst?

Se denna artikel för rekommendation om övervintringstemperatur för olika arter:

http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpovervintvintervilaflorian.html

Jag har inte hört om någon som dvalat trachemys scripta scripta eller chrysemys picta bellii utomhus i Sverige, men det kanske finns? Fråga på http://www.repti.net också. Någon form av värme i dammen så att den hålls isfri är nog nödvändigt om du ska dvala dem i dammen. Samt sand eller jord på botten av dammen som de kan gräva ner sig i om de vill.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå...

Jag hade ett gäng vattensköldpaddor för några år sen.. både rödörade och gulbukade

EN av mina gulbukade hade en tendens att rymma... och trots alla försök att hålla den kvar i burken så rymde den en höst

Och vi hittade den ingenstans..

Året efter så ropade grannen på mig och VIPS så låg den där i dikeskanten och solade i vårens första solstrålar

Så visst kan de funka att dvala dem ute... bara man har bra platser till det!

Sen om de är att rekomendera kan man ju diskutera

MvH Alex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...