Jump to content
Forum Sköldpaddor

En Fråga


Guest Liia

Recommended Posts

Hej!

Jag har fyra coura flavomariginta (eller hur de nu stavas, har inte papperet framför mig). Två av dem är "tunga som stenar", sjunker till botten och traskar runt där. Medan Scooby och Max är "lätta som fjädrar" och flyter runt i vattnet.

Jag har pratat med några, som påstår att de kan nåt om sköldpaddor. Dom säger att de bara finns en coura flavo, men de måste väl nästan vara någon form av underart. Samma art kan väl inte vara tung och lätt??

Dom två tunga (Sussie o Musse) är mörkare i hyn, medan Scooby och Max är något åt hållet rosa. Jag inbilar mig att Sussie o Musse har tjockar skal än dom lätta som sakerna....

Finns det nån som kan hjälpa mig att få klarhet i de här??

Link to comment
Share on other sites

Att sköldpaddor är lätta brukar inte vara något gott tecken. Vattenlevande arter som flyter och inte kan komma ner på botten har inte alldeles sällan luftvägsbekymmer.

Äter de djur som är lätta i samma utsträckning som de tunga?

Kommer det någon avföring från de lätta djuren?

Vad får djuren för mat?

Hur ser könsfördelningen ut? Honor är enligt min uppfattning något tyngre än hanar.

Börja med att svara på dessa frågor så kommer fortsättningen sedan.....

/A

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara mask hos två av dom. Masken stjäl då mat från sköldpaddan som tappar i vikt.

Det finns tre underarter av Cistoclemys flavomarginata,

Cistoclemys flavomarginata flavomarginata

Cistoclemys flavomarginata sinensis

Cistoclemys flavomarginata evelynae

Jag kan inte tänka mig att skillnaden i vikt kan bero på att det är olika underarter.

Link to comment
Share on other sites

PA...

Jag hade tänkt att kanske komma dit beroende på vad svaren på mina frågor blev.

:)

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Om du köpt dom i en zooaffär och inte haft dom hos veterinären någon gång sen dess skulle jag nog ta och ta med mig avföring från dom till veterinären och be honom ta en titt på den. Mask på viltfångade flavvos är inte direkt ovanligt.

Link to comment
Share on other sites

Dom äter bra och fungerar bra. Alla mina sköldpaddor åker till strömsholm varje år, för att kontrolleras. De hittar inget fel på dom o dom har inte mask.

min kompis i sthlm har också två tunga o en lätt..........o vetrinärerna har inte hittat nåt konstigt med dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Vad väger dom och hur stora är dom? Samt kön då...

Vad jag vet så kan dom flesta flavvosar flyta runt lite om dom vill, men dom gillar inte att simma dock så dom gör det bara om dom verkligen måste (för djupt vatten).

Link to comment
Share on other sites

Om alla djur äter bra och avföringsprov är kontrollerade för parasiter är det mycket märkligt att det är så stor viktskilnad som du beskriver.

Boxsköldpaddor av alla slag brukar ofta bära på parasiter, särskilt om de som Stefan skriver är köpta i butik eller kommer från grossist.

Djur som köps direkt från odlare har ofta mindre parasiter men helt parasitfria kan man inte vara säker på att de är.

Jag upplever att de flesta sköldpaddor som äter som och vad de ska men är lätta eller tappar vikt nästan alltid bär på parasiter.

Andra orsaker som kan göra att de inte tillgodoser sig maten kan vara felaktiga tillskott, avsaknad av UV-ljus, fel temperatur, för torr omgivning stress av andra individer mm.

/A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...