Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sandlådesand I Terrarium?


Akuma
 Share

Recommended Posts

Kan man ha sandlådesand i terrariet?

Jag frågade folk på byggavdelningen i Bauhaus och dom sa att sandlådesanden är väldigt ren och används i offentliga sandlådor.

Bebisar ska kunna äta av sanden utan att råka illa ut.

Sanden är väldigt finkorning (0.2-5 mm)

Jag tänkte använda 50% av sandlådesanden i sköldpaddslådan och 50% kokossubstrat.

Låter det som en bra idé?

Här är en bild på sanden (om det hjälper)

post-7289-125112014535_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sandlådesanden från bauhaus funkar kanon... kört den i nått år nu både till Ödlor och sköldpaddor

Blanda den inte med Bauhaus ogödslade torv!! de luktar ruttna ÄGG(!!!)av nån anledning!

Såjorden från bauhaus funkar kanon som blandning

MvH Alex

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att det inte blir någon bra blandning av kokosfibrer och sand - men jag har ingen erfarenhet. Du behöver inte vara rädd för ev. bakterier i såjorden - det är ett väl beprövat substrat som många sköldpaddsägare använder och det finns många nyttiga bakterier. Men såjorden innehåller snad så det kan bli för sandigt o blanda 50 50 med sanden - men som sagt kontakta OrmStefan här på forumet - Andreas vet tydligen också.

Link to comment
Share on other sites

Till medelhavssköldpaddor använder vi en blandning av leksand (sandlådesand) och kompostjord (rabattjord).

Hittar du ingen kompostjord så ta såjord på påse.

Jag skulle inte välja kokosfibrer.

Det viktigaste för denna art är att det finns stenpartier arrangerade så att den kan klämma in sig mellan stenarna.

Link to comment
Share on other sites

Var kan man köpa kompostjord/rabattjord i Storstockholm? (Jag behöver köpa mycket, ca 20 liter)

Vad är det man ska tänka på när man köper såjord/jord över huvudtaget?

Att jorden inte har några som helst kemikalier i dem?

Med vänliga hälsningar

// Marre

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle undvika jord med lecakulor - iaf om det är sköldpaddsungar det gäller - risk att de äter dem o blir förstoppade.

Behöver du bara 20 l så finns det ju på plastsäckar där jag nämnde i tidigare inlägg.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddan är fullvuxen, 15 cm lång så jag är inte oroad över att den ska svälja jordkulor.

Ska se i länken var jag kan få tag på jord. Tackar.

Edited by Akuma
Link to comment
Share on other sites

Jag förtod inte riktigt.

Skall kompostjorden/såjorden vara fri från Torv?

Alla jordtyper dom säljer på Plantagen.se har ca 55% torv i sig. Funkar det bra med dom?

Link to comment
Share on other sites

JAg använder som PA sa kompostjord jag får hemma i min trädgård+lite köpt jord och blandar detta med leksand.

Det brukar finnas jord med eller utan lecakulor.

Har du nån du känner som har trädgård så kanske de har lite kompostjord du kan få. På så sätt får man in lite microkultur i form av att det följer med lite maskar osv.

Annars tar du den bästa du kan hitta på respektive handelsträdgård. Man brukar även kunna köpa jord på ställen som handlar med grus, sand och markstenar. Där köps jord eller sand per ton, men man brukar kunna köpa per skottkärra eller påsar, hinkar osv.

Finns företag ex. i Stockholm som kör hem jord i stora säckar. Den jorden är jättebra. ( själv har jag provat brajord.se då maken arbetar i Stockholm.....)

Gå in på www.brajord.se eller www.bigbag.nu

Eftersom det blir lite jord är det en fördel om man har trädgård eller håller på anlägger både inne och utehage. Blir lite tjatigt att köpa säck på säck med 10-50 liter i varje.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

JAg använder som PA sa kompostjord jag får hemma i min trädgård+lite köpt jord och blandar detta med leksand.

Det brukar finnas jord med eller utan lecakulor.

Har du nån du känner som har trädgård så kanske de har lite kompostjord du kan få. På så sätt får man in lite microkultur i form av att det följer med lite maskar osv.

Annars tar du den bästa du kan hitta på respektive handelsträdgård. Man brukar även kunna köpa jord på ställen som handlar med grus, sand och markstenar. Där köps jord eller sand per ton, men man brukar kunna köpa per skottkärra eller påsar, hinkar osv.

Finns företag ex. i Stockholm som kör hem jord i stora säckar. Den jorden är jättebra. ( själv har jag provat brajord.se då maken arbetar i Stockholm.....)

Gå in på www.brajord.se eller www.bigbag.nu

Eftersom det blir lite jord är det en fördel om man har trädgård eller håller på anlägger både inne och utehage. Blir lite tjatigt att köpa säck på säck med 10-50 liter i varje.

Lycka till!!

BigBag levererar bara till företag och aldrig privatpersoner. Dessutom levererar dom per TON vilket är bara för mycket. Brajord.se ligger tyvärr i Bollmora vilket är på tok för långt bort för mig. (Jag har ingen bil)

Jag bor mitt i Stockholms innerstad och det finns inte en enda trädgård i över 2 mils radie och jag känner ingen som har trädgård så det är rätt kört. Om det är jord det jag ska ha så är den enda chansen jag har att köpa den hos trädgårdshandeln.

Sand har jag redan fixat.

Att köpa säckar på 50 liter är tyvärr mitt enda alternativ. Jag ska ändå ha 30 liter sand + 30 liter jord i sköldpaddslådan så det är väldigt mycket jord jag behöver iallafall

Har letat i Bauhaus, Plantagen.se och andra affärer efter kompostjord och ingen har det. Jag tänkte cykla till Ulvsunda industriområde för det finns flera jord/bruk butiker där för att se om jag kan få något.

Det jag måste få reda på är EXAKT vilken jord jag kan köpa och vad den INTE får innehålla.

Såvitt jag förstått folk rätt här så får den INTE innehålla gödsel eller tillsatser?

Edited by Akuma
Link to comment
Share on other sites

Såjord brukar inte innehålla vare sig lecakulor eller näringsgödsel. Den brukar finnas på både 10 liter såväl som 50 liter.

Passa på nu för jag vet att vissa affärer inte har såjord och sånt framme när planteringssäsongen är över.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har läst någonstans att torv har svårt att ta upp o absorbera fukt när det väl torkat, o då lätt blir dammigt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...