Jump to content
Forum Sköldpaddor

Höstägg


P-A
 Share

Recommended Posts

Idag började läggningen av "höstäggen". En av våra äldsta grekhonor som alltid är mest produktiv la sin fjärde kull för året. Det blev 4 ägg. Hon har under april och maj lagt 2 + 2 + 2 ägg

Link to comment
Share on other sites

När gick hon då senast tillsammans med någon hane?

Ronnie

Link to comment
Share on other sites

Honor och hanar har gått tillsammans sedan dom flyttade ut till växthuset i slutet av mars.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Här lyser höstäggen med sin frånvaro, det bör dck närma sig äggläggning för Rödfotade och en av mina Leopardhonor har grävt en del.

Sedan jobbade en av Tunishanarna på att få till det igår men honan ser sådär lagom intresserad ut så vi får väl se vad det blir med detta.

Testudo+graeca_76658.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag fick sköldpaddorna flytta in. Naturligtvis får de fortf. komma ut fina varmare dagar....

Grävde för att kolla under lampan så det inte fanns några som lagt ägg och hittade 12 st!!! :blink::blink:

Det fanns 4 läggställen( av lika många honor) under lampan där de lagt 1+3+4+4. ( Två av äggen var eller blev trasiga så nu liger 10 st i kläckaren) :):)

Förhoppningsvis har de klarat sig då de var lagda under lampan inne i växthuset där det varit en temp på minst 18 grader nattetid. DE kan heller inte legat länge då jag har för vana att väga honorna och de vägdes senast förra helgen. ( Då hande de ännu inte lagt...)

Edited by ohlson10
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter inflytt har det blivit lite höstägg här. Har fått en del på Leopardsköldpaddor (G p pardalis) Rödfotade, Pannkakor och med lite tur är det Tuniser på gång då åtminstonne en hona verkar sugen att lägga.

Har även hittat en del grekägg i växthuset i samband med att paddorna stängdes in där men som vanligt med höstägg från mina greker ser fertiliteten usel ut på dessa.

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Precis som Andreas hittade jag nergrävda ägg under sollampan vid utstädningen i höstas. Tyvärr verkar det vara som för dig Andreas att fertiliteten inte är lika hög som för vårägg!

Har av 8 ägg fått kasta flera som inte det är nåt i. Fick dock idag en liten en...... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Fick dock idag en liten en...... :wub:

Grattis!

Visar att "våra" grekflickor funnit sig bra tillrätta efter flytt från Hälsingevägen till Hälsingland när dom får ungar under samma år som dom flyttat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...