Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mitt Akvariebygge


mr_citronit
 Share

Recommended Posts

Nu har jag satt ihop ett nytt akvarium till mina sköldpaddor och för de som är intresserade så finns det mer att läsa på min blogg

Link to comment
Share on other sites

Det verkar bli kanonbra. Ska bli spännande att följa. Ja, vattensköldpaddor är ju inte speciellt dyra, men utrustningen desto dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har märkt det. Men man vill ju att de ska trivas. Just nu håller vi på att möblera om hela vardagsrummet så om någon behöver ett piano så finns det till salu, vi har nämligen placeringsproblem med det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också möblera om för att få in mitt akvarium. Det tillverkades av Akvarielagret. Jag slängde ut lagerhyllorna o en snickare satte upp hyllor på väggarna istället.

Mitt akvarium är på 125x55x60 med internt filter o landdel samt ramp o extra glashylla - det gick på över 4000:-, men då är det av 1 cm glas.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Ja du ser, vad gör vi inte för våra små krabater :-) Mitt är byggt i 6mm glas.

Link to comment
Share on other sites

Glasmästaren rekommenderade 1 cm glas eftersom det är 60 högt o även intern landdel. Jag fyller bara upp akvariet till 35-40 cm, men man vet aldrig - någon gång kanske jag fyller upp det helt - eller någon annan ägare - o då behövs det vara 10 mm.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fyllt hela akvariet och inte den minsta lilla läcka. Däremot så buktar det ca 13 mm på mitten, är det någon som vet om detta är normalt? Kollade mitt 67 l akvarium som också buktar men dock bara 5-6 mm. Mest fundersam över hur töjbart glas är. Förnärvarande har jag akvariet ute på balkongen så det får stå där till i morgon i alla fall för att vara på den säkra sidan.

Hur som helst så är jag nöjd över att det var tätt på första försöket då jag aldrig tidigare har bygg något själv. Så något har jag i alla fall att vara nöjd över :-)

Edited by Göran E
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är normalt att det buktar på mitten. Mitt står på en aluminiumbänk med träskiva över och överst något slags frigolitduk. Du skulle ju kunna ringa någon som tillverkar akvarier exvis akvarielagret o fråga.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på fotona på din blogg och det ser inte ut som att du har limmat fast något stöd upptill?

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på fotona på din blogg och det ser inte ut som att du har limmat fast något stöd upptill?

Nej jag har inget stöd men jag ska höra med glasmästarn imorgon vad han har att säga om inte de har något bra tips på skolan jag jobbar på, har nämligen en hel djurvårds utbildning där med massor av akvarium. Det står fortfarande på balkongen och det läcker ingenting så det är i alla fall bra så långt :-)

Edited by Göran E
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...