Chonburi Postat Augusti 7, 2009 Share Postat Augusti 7, 2009 Jag använder mig av Reptiglo 5.0 och 2.0 kompaktlampor (finns även som lysrör) och över landdelen hänger en Megaray 120W som ger värme , uvb o uv ljus. Ligger på ca 40-42c på landdelen o mina Reeves stortrivs med att glassa sig där. Megaray finns att köpa här http://shop.landskoldpaddor.seHej alla ni på forumet!Vet inte om jag misstolkar reglerna på det här forumet,i alla fall har jag vid upprepade tillfälle läst hänvisningar till medlemmar på forumet som bedriver business i någon form,tillbehör eller uppfödning av div arter sköldpaddor,samtidigt som personer som vill omplacera sköldpadda blir påtalade att detta är inte tillåtet,detta borde ses som positivt särskilt med tanke på det begränsade utbudet som finns tillgängligt i Sverige,eller är det så att uppfödarna skänker bort sina avkommor?Vill inte härigenom trampa någon på tårna utan bara intressant att höra hur reglerna skall tolkas samt om det möjligen finns någon form av undantag.En annan sak som ständigt återkommer är hänvisningen till L80,på den tiden jag var verksam i Sverige med uppfödning av frukt och insektsätande tropiska fåglar och sedemera div. primater,i de fallen jag hade kontakt med jordbruksverket fick jag den uppfattningen att dom ska helst hålla på med kor,grisar och höns,i övrigt var kunskapsnivån mycket låg,omodern och överbyråkratisk,t.ex för ett antal år sedan fick man för sig att förbjuda innehav av primater för privat personer,om man redan var innehavare av dessa djur kunde man få någon form av tillåtelse att ha djuren kvar under myndigheternas kontroll men fick ju absolut inte sprida avkommorna vidare i någon form,detta innebar att man kriminaliserade en hel hobby mer eller över en natt,och till vilken nytta,nu hör det till saken att det överhuvudtaget inte förekommer någon handel med viltfångade djur i Sverige och dess grannländer,utan allt är uppfött i fångelskap i generationer tillbaka,och är inget hot mot respektive art samt att ha ett par t.ex silkesapor är inte svårare än att hysa ett marsvin eller hamster,utan att från jordbruksverkets sida verkar det lättare att slå ner på smala hobby grenar såsom ovannämda,skulle inte förvåna mej om man i framtiden skulle få för sig att försöka reglera sköldpaddshobbyn.MvhJan GulveChonburi,Thailand Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-A Postat Augusti 7, 2009 Share Postat Augusti 7, 2009 (edited) Det är i Sverige förbjudet att:-annonsera om köp av A-listade arter (Testudo hermanni, Testudo graeca m fl)-annonsera om byte av A-listad art-annonsera om försäljning av utrustning i samband med att man skänker bort ett djur av en A-listad art-annonsera om försäljning av A-listade arter (CITES-intyg medger undantag mot förbudet om annonsering)-sälja vildfångade djurEn enkel annons av typen "Landsköldpadda köpes" innefattar alla arter av landsköldpaddor, alltså även A-listade.En annons av typen "leopardsköldpadda säljes" kan vara olaglig om sköldpaddan är vildfångad. Eftersom det inte finns några krav på papper på B-listade arter är det svårt att bevisa att den är fångenskapsfödd.De enda annonser som till viss del går att kolla är vid försäljning av A-listade djur men inte heller där kan man vara säker på att intygsnumret är äkta och att sköldpaddan är den som intyget avser. Har träffat på en grekisk landsköldpadda som sålts i en zoobutik i Danmark med en kopia på ett svenskt CITES-intyg, alltså inte ett gult originalintyg. För att kolla äkthet behöver man scanna av sköldpaddans märkning och kolla numret mot intyget som ska vara ett originalintyg. Det kan bara köparen göra och en nybörjare känner sällan till reglerna.Som uppfödare med verksamhetstillstånd är jag skyldig att känna till reglerna och som ägare av detta forum vill jag inte utsätta mig för risken att förknippas med olaglig annonsering och försäljning eller att det kan förekomma misstankar om något sådant.Det är jag som har startat detta forum, jag bekostar det och administrerar och driver det på ett sätt som passar och gynnar mig. I min signatur har jag en länk till min sida för försäljning av tillbehör.Jag framhäver gärna vår uppfödning och andra svenska uppfödare som vi har mycket kontakt med. Vi har skänkt avelsdjur till andra uppfödare. Jag tycker att svenska (och finska!) uppfödare har kunskaper och förmedlar detta på ett bättre sätt än zoohandeln i allmänhet.Som framgått av tidigare inlägg finns det en zoobutik som utmärker sig, Zooab i Löddeköpinge, som drivs av en av våra moderatorer, Andreas. Han är enligt min mening Sveriges just nu mest kunniga (av de som delar med sig på nätet av sina kunskaper, möjligen och troligen finns det för oss okända auktoriteter) när det gäller sköldpaddor och han har stor erfarenhet av och uppfödning av många arter. Edited Augusti 7, 2009 by P-A Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst Postat September 6, 2010 Share Postat September 6, 2010 Det är i Sverige förbjudet att:-annonsera om köp av A-listade arter (Testudo hermanni, Testudo graeca m fl)-annonsera om byte av A-listad art-annonsera om försäljning av utrustning i samband med att man skänker bort ett djur av en A-listad art-annonsera om försäljning av A-listade arter (CITES-intyg medger undantag mot förbudet om annonsering)-sälja vildfångade djurEn enkel annons av typen "Landsköldpadda köpes" innefattar alla arter av landsköldpaddor, alltså även A-listade.Med tanke på ovanstående undrar jag hur man på ett lagligt sätt formulerar en köpes-annons på en A-listad sköldpadda. Är det även olagligt att annonsera om att man kan ge ett bra hem åt en A-listad padda som saknar CITES-intyg, detta är ju ingen annons om "köp" i den bemärkelsen... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-A Postat September 6, 2010 Share Postat September 6, 2010 Med tanke på ovanstående undrar jag hur man på ett lagligt sätt formulerar en köpes-annons på en A-listad sköldpadda. Är det även olagligt att annonsera om att man kan ge ett bra hem åt en A-listad padda som saknar CITES-intyg, detta är ju ingen annons om "köp" i den bemärkelsen...Man kan hos jordbruksverket ansöka om ett intyg som medger tillstånd att annonsera om köp.Jag vet inte vad som gäller om man annonserar om övertagande utan betalning. Jordbruksverkets enhet för sällskapsdjur bör kunna ge svar på den frågan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst Postat September 7, 2010 Share Postat September 7, 2010 Tack för svaret! Jag får kontakta Jordbruksverket och höra mig för. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Postat September 7, 2010 Share Postat September 7, 2010 P-A, som jag har förstått det är det inte krav på att citesnr uppges i annonsen, dock att det finns med vid en ev försäljning. Det är därför som ex Blocket har skapat ett regelverk(vilket dom har rätt till) som säger att citesnr ska uppges vid annonsering.Ronnie Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts