Jump to content
Forum Sköldpaddor

(Förmodad) Lunginflammation


Stroo
 Share

Recommended Posts

Min gulbukade sköldpaddshane som för en tid sedan började luta åt ena sidan i vattnet har börjat göra detta igen, och den här gången ringde jag genast till veterinärmottagningen för att höra efter om mina misstankar stämde, och det verkar tyvärr som att det är lunginflammation som min lille har drabbats av.

Jag har en tid på Blå Stjärnan i morgon kl. 8:45, så vi får hålla tummarna för honom. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag håller tummarna - jag håller också tummarna för att du ordnat en värmelampa över landdelen som ger ca 38-40 grader.

Link to comment
Share on other sites

Jag var hos veterinären idag, och min lille har blivit inlagd. Röntgenbilderna avslöjade dock att det inte var någon lunginflammation det var frågan om, utan en förstoppning som uppkommit av att sköldisen ätit grus som sedan fastnat i nedre delen av tarmen.

Förhoppningsvis kommer veterinären få det att lossna, och jag har nu även inhandlat ett grövre sorts grus som inte ska gå att svälja.

Link to comment
Share on other sites

Å jag hoppas det går bra för den lille!

Orsakerna till grusätning kan bl a vara för lite mat, mineralbrist, kalkbrist, brist på fibrer, parasiter.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett samtal från Blå Stjärnan idag, och lillen har tydligen bajsat ut en del av gruset, men inte allt, så han blir kvar på sjukhuset tills i morgon.

Tyvärr så är han inte försäkrad, så nu är det räkningen jag är rädd för istället. :(

Link to comment
Share on other sites

Bra att du tog paddan till veterinären. Det räddade nog livet på den lille.

Jag håller tummarna för att räkningen inte blir allt för hög ändå. Även om det var värt det.

MVH

Gaby

Link to comment
Share on other sites

Lillkillen är tillbaka från sjukhuset nu, och han verkar må bra... inte alls slö och lutar inte det minsta längre. Räkningen blev nog så hög, mest pga att han fick ligga inne i två nätter. Jag är en "fattig" student och lillens sjukhusräkning grävde ett rejält hål i min månadsbudget, men men... Jag får väl jobba mer och ta igen det. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...