Jump to content
Forum Sköldpaddor

Värme


Ronnie
 Share

Recommended Posts

Artikel

En riktigt bra och intressant artikel finns att läsa på Tortoise Trust E.News ang överhettning av sköldpaddor

då växthus används. Detta ger också svar på varför så många sköldpaddor gräver ner sig då det blir riktigt varmt,

speciellt små ungar.

Link to comment
Share on other sites

Här kan man prenumrera på Tortoise Trust´s E-newsletter: TT E-newsletter

Vi blir ofta förvånade över att de flesta av våra sköldpaddor stannar kvar i växthuset trots att värmen i luften överstiger 40 C och dom har möjlighet att gå ut. Kan bero på att marktemperaturen sällan blir extremt hög eftersom vi oftast har svala nätter och djupet är oändligt. Vi har fått uppfattningen att dom periodvis föredrar mycket hög värme. Växthusmiljön liknar deras naturliga klimat bättre än vårt svenska.

Vi har lådor med ungar i växthuset och vi tar ofta ut dom när det är bra väder. Ungarna är mer benägna än de vuxna att gräva ner sig när det är mycket varmt eller kallt. T hermanni gräver vanligen ner sig i fuktigt substrat och våra nordafrikanska T graeca gräver oftast ner sig i torrt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Mina stannar oxså gärna i växthuset vissa soliga dagar.........( Tänkte de vill njuta av mina blommaor jag har därinne :rolleyes: .....)

Skämt åsido så var artikeln spännande läsning.

Mina ungar bor oxså i en låda som tas in och ut beroende på väder. ( Men som maken påtalar så blir det ju dåligt väder även i Grekland!!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...