Jump to content
Forum Sköldpaddor

Starta förening?


J_G
 Share

Recommended Posts

Ett annat förslag (som inte enbart gäller sköldpaddor) skulle ju vara om någon hade möjlighet att starta upp en sida där man samlar skötselråd för olika djurarter som säljs i butik och är skrivet enligt L80-regler. Dessa skötselråd skulle vara lätta att skriva ut, och sedan kan man dels ge ut hemsideadressen till diverse butiker och dessutom locka folk som själva kan tänka sig att besöka enskilda butiker.

Bara en idé. Men det kanske finns något liknande redan?

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt såntdär, och ytterligare en anledning till att jag inte tycker "vanliga" djuraffärer borde få sälja levande djur.

Jag har för mig att lagen om att man måste ge ut skriftligt skötselråd vid försäljning av djur är hyffsat ny, fanns den då du försökte få ut råden? Möjligheten finns ju att affärer borde bli lite mer "intresserade" om man påpekar den regeln.

L80 har funnits i 10 år och det fanns från början krav på skötselråd.Det jag gjorde (något/några år in på 2000-talet) var att försöka göra importörens skötselråd mer "korrekta" enligt Highfield m fl.

Länsstyrelsens djurskyddskontrolanter har till uppgift att bl a kontrollera hur zoobutiker uppfyller kraven. Har man fått godkänt vid senaste inspektionen som görs med några års intervall, tror jag inte att man bryr sig om någon privat expert som dyker upp.

Vägledning för kontrollmyndigheter

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi en början i alla fall - jag har startat nätverket Sköldpaddsringen.

Ni som är intresserade frågorna vi diskuterar här kan väl bli medlemmar?

http://skoldpaddsringen.ning.com

Det är meningen att det ska bli något konkret av det och inte bara stanna vid diskussion om vad som ska göras.

Det är inte tänkt att på något sätt konkurrera med Sköldpaddsforum - eftersom diskussionerna mestadels ska handla om djurskyddsfrågor för vattensköldpaddor. Hoppas det är OK, P-A, att jag länkar till nätverket.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker det är jättebra att någon tar upp frågan kring djurskydd och sköldpaddor.

Om man t.ex. kollar på blocket så är det inte många som vet vad en sköldpadda behöver för att må bra och inte bara överleva!

Undra vad som skulle hända om länsstyrelserna skulle bestämma sig för att göra projektinriktad kontroll på sköldpaddor hos privatpersoner ;)

Nu är inte det möjligt då vi inte för något register över ägarna, men tänk om! Skulle bli rätt många förelägganden det...

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre är det nog så när det gäller Vattensköldpaddor att man kan hålla dem under ganska tråkiga förhållanden och ändå uppfylla de regelverk som finns. Kravet på utrymme för vattensköldpaddor är ju inte direkt stort.

Nästa problem är att länsstyrelserna är totalt inkompetenta när det gäller reptiler, endast ett fåtal tjänstemän kan skilja på en sköldpadda och en ridhjälm.

/A

Link to comment
Share on other sites

Nästa problem är att länsstyrelserna är totalt inkompetenta när det gäller reptiler, endast ett fåtal tjänstemän kan skilja på en sköldpadda och en ridhjälm.

/A

Bra sagt!

Dessvärre har du säkert helt rätt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag vill bara säga att det är bra gjort att starta en förening ang. vattensköldpaddor. Önskar er lycka till i det tuffa arbetet. Hoppas ni får många medlemmar. Själv har jag ingen ork att vara med.

Hur går det med föreningen?

Link to comment
Share on other sites

Tack, Mimmi. Det är ingen förening än så länge, bara ett nätverk där vi kan diskutera frågan. Nu i början är det lite segt att få in mer folk, men det kommer bli super :) Vi är redan några stycken.

Finns även blogg för de som vill blogga om sina paddor på sidan. Själv fick jag in fyra stycken till förra veckan.. Varav en med mitt första fall av munröta :/ tur att veterinärerna här är shyssta nog att ringa andra kliniker för råd.

http://skoldpaddsringen.ning.com

Edited by J_G
Link to comment
Share on other sites

Tack, Mimmi. Det är ingen förening än så länge, bara ett nätverk där vi kan diskutera frågan. Nu i början är det lite segt att få in mer folk, men det kommer bli super :) Vi är redan några stycken.

Finns även blogg för de som vill blogga om sina paddor på sidan. Själv fick jag in fyra stycken till förra veckan.. Varav en med mitt första fall av munröta :/ tur att veterinärerna här är shyssta nog att ringa andra kliniker för råd.

http://skoldpaddsringen.ning.com

Får jag länka till er sajt från min hemsida?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...