Jump to content
Forum Sköldpaddor

Starta förening?


J_G
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Har funderat ett tag på att starta någon form av förening/dylikt som kan fokusera enbart på sköldpaddor. Det skulle alltså gälla omplacering, jourhem osv av sköldpaddor. Antagligen skulle då tyngdpunkten ligga på vattensköldpaddor eftersom de verkar vara de mest utsatta.

Än så länge är det bara en idé, men jag tror att den är fullt genomförbar.

Skulle någon vara intresserad av att delta i detta?

Skriv en rad, vettja :) Antingen här eller till min mejl gabriella@djurskyddetmariefred.se

MVH

Gabriella

Link to comment
Share on other sites

De två herpetologiska föreningar som finns i landet har problem med tapp av medlemmar. Den ena föreningen är till för alla reptiler och amfibier medans den andra håller på med alla "tropikdjur".

Eftersom dessa breda föreningar har svårt med medlemmar tror jag inte det blir lätt med en såpass smal förening som en sköldpaddsförening.

Tror det är bättre att hänvisa föreningssugna sköldpaddsintressserade till antingen SHR eller Amazonas.

Sedan är det nog så att de stora sköldpaddsentusiasterna är med i internationella föreningar, Ex WCT och DGHT.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag hakar på! Men samtidigt tycker jag att föreningen också ska handla om sköldpaddsversionen av SKK (svenska kennelklubben). Nu pratar jag inte om utställning osv utan registrering av individerna, listning av uppfödare (som hos SKK uteslutning vid dålig avel eller dåliga levnadsförhållanden som ex). Dvs ett arbete som ska till gagn för sköldpaddorna kortsiktigt (hemmet de är i) och långsiktigt (artens fortlevnad som friska). Namnförslag: SSK= Svenska Sköldpaddors Klubb ! ;) Mitt svar var allvarligt menat, dock inte SSK (men det kanske skulle fungera?). Jessika

Link to comment
Share on other sites

Det jag hade i åtanke var mer en form av djurskydd, där man hjälper sköldpaddor som blivit dumpade och omplacerar dem. Jag har hört flera som beklagat sig över vattensköldpaddornas utsatta situation i Sverige och jag tror det finns folk som kan engagera sig i detta.

Det jag gör idag är att omplacera vattensköldpaddor för Djurskyddet Mariefred vilket har gått mycket bra. Det har fått mig att vilja göra det i större omfattning då behovet verkar vara stort.

Vad tror du om det, Yezz? Listning av uppfödare skulle också kunna vara en bra idé.

MVH

Gaby

Link to comment
Share on other sites

Det jag hade i åtanke var mer en form av djurskydd, där man hjälper sköldpaddor som blivit dumpade och omplacerar dem. Jag har hört flera som beklagat sig över vattensköldpaddornas utsatta situation i Sverige och jag tror det finns folk som kan engagera sig i detta.

Det jag gör idag är att omplacera vattensköldpaddor för Djurskyddet Mariefred vilket har gått mycket bra. Det har fått mig att vilja göra det i större omfattning då behovet verkar vara stort.

Vad tror du om det, Yezz? Listning av uppfödare skulle också kunna vara en bra idé.

Jag sa inget om att föreningen inte skulle omplacera. Självklart! Men om vi ska få bukt med vattensköldpaddsproblemet måste dessa djur få högre status. Om de föds upp av "registrerade" uppfödare, som hos hundar hör av sig till de nya ägarna nångång ibland samt utbildar ägarna så att de inser vilket arbete en vuxen individ faktiskt innebär. Samtidigt skulle föreningen kunna verka för att förbjuda vattensköldpaddor att bli sålda i affär. Förmodligen ett jättejobb, men om vi lyckas har vi vunnit enormt, så en väl värd kamp. Dvs inga impulsköp av okunniga.

Link to comment
Share on other sites

Om de föds upp av "registrerade" uppfödare, som hos hundar hör av sig till de nya ägarna nångång ibland samt utbildar ägarna så att de inser vilket arbete en vuxen individ faktiskt innebär.

Visst finns det en del föredömliga uppfödare som gör så men jag tror dock det stora flertalet av Hund och Kattuppfödare aldrig själva tar någon kontakt med köpare av valpar/ungar annat än om de möjlligen har intresse i eventuella tävlingsresultat som kan bättra på deras egna renume som uppfödare.

Samtidigt skulle föreningen kunna verka för att förbjuda vattensköldpaddor att bli sålda i affär.

Tror det både är bättre och enklare att påverka butiker och de som stiftar lagar som rör butiker än att försöka förbjuda butiksförsäljning. Det finns de som vill förbjuda allt vad hållande av exotiska djur heter och börjar man propagera för förbud får dessa vatten på sina kvarnar.

Dessvärre är det ju så att ur ett samhällsperspektiv så är butikshandel att föredra framför privathandel, detta på grund av att det förekommer en hel del svarthandel och annat fuffens när det gäller den privata handeln. Många gånger kan det ur djurskyddsperspektiv vara annorlunda men jag tror som sagt att man kommer längre genom at påverka zoohandeln än att förbjuda att djur säljs där.

Det jag hade i åtanke var mer en form av djurskydd,

Är det inte då bättre att försöka bearbeta och utbilda de Djurskyddsföreningar som redan finns än att starta något så smalt som en sköldpaddsdjurskyddsförening. Det är ju än dock ett antal tillstånd man behöver för att få omhänderta djur och detta precis som skötsel och uppehälle kostar pengar, tror det är lättare att åka snålskjuts på de söta gulliga djuren när det gäller att få folk att donera pengar till en förening.

/A

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag tror iofs det kan finnas en chans för en sköldpaddsorganisation då många tycker sköldpaddor är "gulliga" och roliga men inte gillar/bryr sig om andra herptiler. Tyvärr är nog inte denna kategori av sköldpaddsvänner de som lyckas driva en ideell förening år efter år utan att få någon feedback.

Link to comment
Share on other sites

2005 var det en tjej som heter LinnP som ville starta en liknande förening - LinnP - vet ej hur det har gått - har inte sett henne på forumet på länge. Tror hon var med i Djurens Rätt.

Ett förslag är att föreningen arbetar inom Djurens Rätt eftersom det ska handla om djurskydd - där finns det ekonomiska resurser.

Själv vill jag inte gå med i en sådan förening men tycker att idén är bra för dem som orkar lägga ner arbete.

Ang. idén att föda upp vattensköldpaddor av registrerade uppfödare så undrar jag om det är en så bra idé att gynna detta när det finns och kommer att finnas ett så´nt överskott på vuxna vattensköldpaddor inom överskådlig tid.

Att arbeta för bättre information i djuraffärerna om storlek på djuret, vettiga skötselråd mm verkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Ett förslag är att föreningen arbetar inom Djurens Rätt eftersom det ska handla om djurskydd - där finns det ekonomiska resurser.

Djurens rätt avråder från att hålla sköldpaddor.

Djurens rätt om exotiska djur

Link to comment
Share on other sites

Djurens rätt avråder från att hålla sköldpaddor.

Djurens rätt om exotiska djur

OK. Kanske Djurens Vänner eller Svenska djurskyddsföreningen som jag förstår är en rikstäckande djurskyddsförening:

http://www.djurensvanner.nu/

http://www.djurskydd.org/

Eller som Andreas skrev: SHR

Eller försöka med en fristående förening :)

Lycka till :)

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Djurens rätt avråder från att hålla sköldpaddor.

Djurens rätt om exotiska djur

En sådan löjlig artikel. Undrar vart de tror att de flesta gnagare kommer ifrån :huh:

Iof. De skulle väl förlora lite väl mycket popularitet om de uttalade sig om olämpligheten att ha hamstrar, marsvin och dylikt...

Link to comment
Share on other sites

En sådan löjlig artikel. Undrar vart de tror att de flesta gnagare kommer ifrån :huh:

Iof. De skulle väl förlora lite väl mycket popularitet om de uttalade sig om olämpligheten att ha hamstrar, marsvin och dylikt...

Ja, det där med varmare klimat kunde de ha skippat eller uttryckt annorlunda - finns ju massor med sällskapsdjur som härstammar från varmare klimat - många hundraser exvis.

Det är inte så svårt att efterlikna den naturliga miljön på ett tillfredställande, djurvänligt sätt tycker jag, bara man får rätt skötselråd.

Men det är ju i o för sig svårare att skapa bra livsmiljö till en sköldpadda än till en hamster eller hund - det kan jag hålla med om. Men varför ge upp och inte istället bry sig om de djur som finns här och arbeta för bättre information och skötselråd.

Termen exotiska djur används för att beskriva djur från varmare klimat. I denna text använder vi termen som ett samlingsnamn för exotiska ormar, ödlor, groddjur, sköldpaddor och spindlar. Eftersom exotiska djur kommer från varmare klimat riskerar de att inte trivas i Sverige, då det är svårt att återskapa deras naturliga miljö. Vidare kan det vara svårt att försäkra sig om att djuret man köper inte är vildfångat, insmugglat eller bär på någon sjukdom. Vildfångade djur kan ha transporterats till Sverige under svåra förhållanden, och fångstmetoderna kan ibland vara skadliga för både djur och omgivning./Djurens Rätt
Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Att höja sköldpaddans status är något väldigt viktigt. Som jag ser det har landsköldpaddor en högre status än vattensköldpaddor - de säljs för betydligt mer pengar bland annat.

Det jag tycker är viktigt är att impulsköpen minskar, att priserna på vattensköldpaddor höjs och att personalen i djurbutikerna blir bättre på att ge ut korrekt och viktigt information.

Visst kan det tyckas tunt med en sköldpaddsförening, men om det är det man vill arbeta med så tycker jag att det är värt ett försök. Pengar går att skrapa ihop, även om det inte lär vara lika simpelt som till katter.

Men så finns det en del fördelar också. Till exempel så är det lätt att få material till att börja föreningen med. Det vill säga om man skulle ta emot Blocket-paddor. De skänks ofta med akvarium och alla tillbehör. På det viset har man alla grundmaterial till att kunna omhänderta paddor.

Det man måste ordna själv är lokal (som kan ordnas privat), förbrukningsartiklar (lysrör, värmelampor, foder...) etc.

Jag har inte haft så stora utgifter under de två år jag omplacerat. Ett par tusen lappar tror jag det handlar om.

Jag tror Djurskyddet Sverige skulle kunna vara en bra organisation att delta i.

Link to comment
Share on other sites

......

Till exempel så är det lätt att få material till att börja föreningen med. Det vill säga om man skulle ta emot Blocket-paddor. De skänks ofta med akvarium och alla tillbehör. På det viset har man alla grundmaterial till att kunna omhänderta paddor.

Det man måste ordna själv är lokal (som kan ordnas privat), förbrukningsartiklar (lysrör, värmelampor, foder...) etc.

Jag har inte haft så stora utgifter under de två år jag omplacerat. Ett par tusen lappar tror jag det handlar om.

Jag tror Djurskyddet Sverige skulle kunna vara en bra organisation att delta i.

LinnP skrev detta inlägg 2008 - det verkar vara en bra idé att försöka få kontakt med henne.

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...;hl=omplacering

Problemet med de akvarier som brukar medfölja sköldpaddorna via blocket etc är att de är alldeles för små - det är inte djurvänligt. Jag tror man får anlita någon som skär itu dessa akvarier o silikonlimmar nya, djurvänligare akvarier av delarna - eller så får ni lära er det själva. Men i akvarieföreningar brukar sådana kunskaper finnas. Sedan kan man annonsera efter akvarier.

Ändring: Linn skrev tyvärr inlägget 2005 såg jag senare.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Alla akvarium är inte för små. Jag har sett lagom stora, och om de inte passar den sköldpaddan som "medföljer" så kan den passa en annan vid ett senare tillfälle.

På sommaren krävs inte ens akvarium om man har dem ute och det finns ju möjlighet att dvala dem under vintern om det skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

Ang. idén att föda upp vattensköldpaddor av registrerade uppfödare så undrar jag om det är en så bra idé att gynna detta när det finns och kommer att finnas ett så´nt överskott på vuxna vattensköldpaddor inom överskådlig tid.

Men är det inte det jag vill komma åt? Förhindra att problemet ökar. Att omplacera djur efter djur kommer inte gagna arten! Vill vi få bukt med det problem Blocketsköldpaddorna faktiskt utgör, måste vi intresserade göra något för dessa. Tyvärr fungerar inte att ge information till djurbutiker, då dessa djur även säljs på ex Blocket. Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar på? Vad är fel med registrerade uppfödare?

Att arbeta för bättre information i djuraffärerna om storlek på djuret, vettiga skötselråd mm verkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan! Detta råkade slinka med! =):

Att arbeta för bättre information i djuraffärerna om storlek på djuret, vettiga skötselråd mm verkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte det jag vill komma åt? Förhindra att problemet ökar. Att omplacera djur efter djur kommer inte gagna arten! Vill vi få bukt med det problem Blocketsköldpaddorna faktiskt utgör, måste vi intresserade göra något för dessa. Tyvärr fungerar inte att ge information till djurbutiker, då dessa djur även säljs på ex Blocket. Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar på? Vad är fel med registrerade uppfödare?

Rent generellt är det naturligtvis bra med seriösa uppfödare - men just i fallet vattensköldpaddor känner jag mig tveksam eftersom det är ett så´nt överskott på vattensköldpaddor. Men självklart är det bättre med seriösa uppfödare än oseriösa som fallet till stor del är nu. Det beror ju på vilka arter det gäller också - om det är en art som det råder ett stort överskott på eller inte. Och redan nu är det ju just det som pågår - att en massa små vattensköldpaddsungar säljs billigt i zooaffärerna. Svår fråga tycker jag. En idé är att gå på zoorf med krav på dem som säljer vattensköldpaddor och köper in. Jag tror inte det är särskilt lyckat att föda upp fler vattensköldpaddor av vissa arter som det råder ett överskott på och jag tycker att det ur djurskyddssynpunkt vore bättre att koncentrera sig på att rädda dem som redan finns parallellt med att jobba på andra plan med att förbättra vattensköldpaddornas situation.

Link to comment
Share on other sites

Hm.. jag har inte funderat så mycket på uppfödning och så. En tanke; om fler köper från uppfödare så kan det höja vattensköldpaddans status. Det känns som att en sköldpadda som kommer från en seriös uppfödare också får en mer seriös ägare. Iaf, det var bara en tanke. I slutändan, i vilket fall, kanske djuraffärerna inte säljer lika många sköldpaddor och slutar/drar ned på det.

Jag tycker det är en väldigt intressant och viktig fråga. Hur ska man gå tillväga... Man kan ju också försöka involvera andra djurskyddsföreningar i frågan? Något skulle de väl kunna bidra med?

Mimmi, vad menar du med zoorf?

Link to comment
Share on other sites

zoorf=zoobranschens riksförbund- Zooaffärer - och även grossister tror jag - är medlemmar där.

http://www.zoorf.org/

Kan man påverka dem att se till att zooaffärerna ger bättre info och skötselråd så vore mycket vunnet.

En gullig sköldpaddsunge - vare sig den kommer från en seriös eller oseriös uppfödare konkurrerar nästan alltid ut en vuxen sköldpadda - det är mycket lättare att sälja en liten sköldpaddsunge - det gör att det drabbar de stora, gamla som blir mer svårplacerade eftersom det är ett sådant överskott på vattensköldpaddor av vissa arter, men samtidigt ska ju folk ha rätt att föda upp vattensköldpaddor - vilket också sker hos en del uppfödare i Sverige. Dessa uppfödare kanske föreningen skulle kunna ha samarbete med? De kanske kan ta emot vuxna sköldpaddor?

Det vore ju bra om fler djurskyddsorganisationer kan gå ihop och arbeta med vattensköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken. Jag har skickat ett mejl till dem. Hoppas på svar. Det här problemet påverkar ju inte bara djurskyddsföreningar kom jag på. Det gäller ju djuraffärerna som blir nerringda av folk som inte vill ha kvar sina paddor, och djurparker, veterinärer osv.

Det är sant att de mindre vattensköldpaddorna skulle "utklassa" de större. Hm... Dessutom om man får dem när de är små, hur stor är chansen att man har kvar dem i de 30 år de lever?

Absolut att man skulle kunna ha ett samarbete med dem. Minns för något år sedan när det var en man som ville ha rödörade vattensköldpaddor till uppfödning. Det gav ju några paddor ett nytt hem. Och vissa arter som man får in till en förening är inte lika vanliga heller..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inget svar från Zoorf. Synd!

Känner fortfarande för att göra slag i saken och starta en förening, eller åtminstone någon slags cirkel där man kan diskutera vad som behöver göras.

Mejlinglista har också varit en idé - att man skickar ut nyhetsmejl och "akuta-hem-sökes-mejl", ett nätverk av jourhem osv. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Om bara djuraffärer skulle börja ge ut skriftliga skötselråd när de säljer djur (vilket de nu mer är skyldiga att göra!) skulle folk på sikt antagligen börja tänka efter lite innan de köper djuren i fråga - särskilt med tanke att det i skötselrådet SKA stå med hur stora och gamla djuren blir. Vad man skulle kunna göra som enskild person/förening är ju att kolla/ringa runt till olika djuraffärer där det säljs sköldpaddor, och i viss mån kanske erbjuda ett skriftligt (korrekt) skötselråd? Detta för att på sikt försöka motverka mängden omplaceringar. Att hålla i omplaceringar tror jag skulle bli väldigt kostsamt. Mängder av folk vill bli av med sina "för stora" vattensköldpaddor, ytterst få vill faktiskt ha (vuxna) exemplar. Isf skulle det väl snarare vara om någon ville agera "ålderdomshem" för sköldpaddor - och kanske bli av med enstaka då och då.

Från L80:

3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att

lämna information om djurets skötsel

3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla

uppgifter om

1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte,

2. djurets kön i de fall då detta kan avgöras genom en okulärbesiktning eller

med hjälp av en enkel undersökning av djuret,

3. djurartens normala vuxenstorlek,

4. djurartens normala livslängd,

5. djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen,

6. på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan

tillgodoses,

7. hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningssäkert,

8. på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan

tillgodoses,

9. hur djuret bör hanteras,

10. hur djurets näringsbehov kan tillgodoses,

11. djurets eventuella dräktighet om det är ett däggdjur,

12. djurets eventuella behov av vintervila om det är en reptil eller ett groddjur,

13. åtgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret,

14. de vanligaste tecknen på stört hälsotillstånd hos djuret, samt

15. eventuella sjukdomar som djurarten är särskilt utsatt för och hur djuret

kan skyddas mot dessa.

Link to comment
Share on other sites

Vad man skulle kunna göra som enskild person/förening är ju att kolla/ringa runt till olika djuraffärer där det säljs sköldpaddor, och i viss mån kanske erbjuda ett skriftligt (korrekt) skötselråd?

Jag gjorde för många år sen skötselråd för olika arter av landsköldpaddor till en zoogrosist. De accepterades inte, man tyckte att de var för detaljerade. Huvudorsaken var nog att de inte stämde riktigt med deras sortiment av utrustning, foder och tillbehör. Jag rekomenderade en trälåda med jord/sand som bottensubstrat och ogräs som föda. Zoohandlarna vill sälja terrarier med reptilbark och sköldpaddspellets.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde för många år sen skötselråd för olika arter av landsköldpaddor till en zoogrosist. De accepterades inte, man tyckte att de var för detaljerade. Huvudorsaken var nog att de inte stämde riktigt med deras sortiment av utrustning, foder och tillbehör. Jag rekomenderade en trälåda med jord/sand som bottensubstrat och ogräs som föda. Zoohandlarna vill sälja terrarier med reptilbark och sköldpaddspellets.

Tråkigt såntdär, och ytterligare en anledning till att jag inte tycker "vanliga" djuraffärer borde få sälja levande djur.

Jag har för mig att lagen om att man måste ge ut skriftligt skötselråd vid försäljning av djur är hyffsat ny, fanns den då du försökte få ut råden? Möjligheten finns ju att affärer borde bli lite mer "intresserade" om man påpekar den regeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...