Jump to content
Forum Sköldpaddor

Flavomarginata bebis


loppan
 Share

Recommended Posts

Hej!

För fem dagar sen kläcktes lilla loppan.... jag är bekymrad för han vill bara sova och har inte börjat äta. Jag försöker ett par gånger om dagen med uppblött Rugil pellets. Han tog en liten tugga för tre dagar sen...men visar inget intresse alls för att börja äta. Jag har fått för mig att så små paddor ska vara ganska aktiva. Jag gräver upp han och han gräver ner sig...jag lägger han i badet men han kliver ur o gräver ner sig, jag lägger han under värmelampan..men ligger bara ca 10 minuter så vill han sova igen. Några förslag?

MVH/Linnéa

post-7226-1247738682.jpg

Link to comment
Share on other sites

Våra grekungar ligger mycket nergrävda de första veckorna. Dom äter inget eller väldigt lite eftersom dom har tillräckligt med näring med sig från gulsäcken.

Vi gräver inte fram dom.

Link to comment
Share on other sites

Våra grekungar ligger mycket nergrävda de första veckorna. Dom äter inget eller väldigt lite eftersom dom har tillräckligt med näring med sig från gulsäcken.

Vi gräver inte fram dom.

Våran har inte gulsäcken kvar längre. Jag har hört att dom ska va aktiva och äta innom 5 dagar......

Link to comment
Share on other sites

Prova att lägga den i grunt vatten där du även lägger i små små (bitar) maskar. Så här års ska det inte vara svårt att gräva upp minimaskar i rabatten eller tom från kompost om du har en i närheten. Mina Cuora Amboinensisungar blev som tokiga då jag matade dem med mask. Fick det tipset av en Flavvo-uppfödare.

Link to comment
Share on other sites

Våran har inte gulsäcken kvar längre. Jag har hört att dom ska va aktiva och äta innom 5 dagar......

Genom näringen från ägget är dom "fulltankade" för att kunna hålla sig gömda och söka skydd mot rovdjur.

Jag tror att tiden innan dom äter kan variera stort mellan olika individer. Att den gräver ner sig är naturligt och ett gott tecken.

Har den andra typer av gömställen än att gräva ner sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att det kan variera mycket hur lång tid det tar innan sköldpaddsungar börjar äta. Din unge är ju naturligt kläckt också så det kanske inte går att jämföra med dem som är kläckta i kläckare?

Link to comment
Share on other sites

Genom näringen från ägget är dom "fulltankade" för att kunna hålla sig gömda och söka skydd mot rovdjur.

Jag tror att tiden innan dom äter kan variera stort mellan olika individer. Att den gräver ner sig är naturligt och ett gott tecken.

Har den andra typer av gömställen än att gräva ner sig?

Jag har en grästuva däri oxå som den brukar ligga i, eller så gräver den ner sig i jorden.

Känns skönt att veta att det inte är något fel utan att det är normalt att dom sover mkt i början. Känner mig lugnare nu...

Link to comment
Share on other sites

Prova att lägga den i grunt vatten där du även lägger i små små (bitar) maskar. Så här års ska det inte vara svårt att gräva upp minimaskar i rabatten eller tom från kompost om du har en i närheten. Mina Cuora Amboinensisungar blev som tokiga då jag matade dem med mask. Fick det tipset av en Flavvo-uppfödare.

Jo tanken har slagit mig om jag ska ut å gräva lite maskar. Mina andra flavosar blir som tokiga av insekter o maskar som rör sig. Instinkten att jaga föda borda ju vara medfött...

känner mig lite lugnare nu ialla fall. Att veta att det är normalt att dom sover så mycket och gräver ner sig. Jag ska fortsätta att truga med mat nån gång varje dag. Han måste väl vänja sig vid lukter och sånt......när han är tillräckligt hungrig så äter han nog. Tack:-D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...