Jump to content
Forum Sköldpaddor

Naturligt inkuberade ägg


P-A
 Share

Recommended Posts

En ägare (medlem på forumet) av två C flavomarginata (kinesisk dossköldpadda) skulle fräscha upp substratet och råkade då ha sönder ett ägg som fanns i substratet. I ägget fanns en icke färdigutvecklad unge. Det finns ytterligare ett ägg som får ligga kvar. Vi får hoppas att även detta är befruktat och att det kommer fram en färdigutvecklad unge ur jorden.

flavung.jpg

flavpar.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å vad roligt att ägg har lagts och kanske kläcks naturligt :D

Stort grattis till ägaren - vem det nu är. Vore intressant att höra mer om detta :D

Link to comment
Share on other sites

På samma sätt hittade jag mina, nu sålda, M.Muticas unge. När jag städade hos dem innan det var dax att ta in dem för sommaren.

M. Mutica unge

Ägget hade kläckt i substartet. Hittade ungen när jag hällt ut det i skogen och kom med nästa hink för att hälla ut. Då kröp den omkring i sanden.

Mauremys%20Mutica%20007.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Hederahelix
Å vad roligt att ägg har lagts och kanske kläcks naturligt :D

Stort grattis till ägaren - vem det nu är. Vore intressant att höra mer om detta :D

Hej hej!

Linnéa här. Jag som råkade ha sönder ett av äggen av misstag. Tyvärr är det andra ägget oxå trasigt men jag tror ändå det ligger en välmående liten padda där i som jag väntar ivrigt på. Jag hoppas i alla fall att den är ok. Nästa gång jag rör om i jorden så ska jag vara försiktig. Det kändes inget vidare att haft "ihjäl" en sån liten padda. Men det är häftigt att det lyckats utan att jag gjort någonting, förutom att se till att mina två paddor har en bra miljö i sitt hem. Jag hoppas på flera kullar i år som kommer att ge mig ett par söta små flavomarginatas.

Link to comment
Share on other sites

Hej hej!

Linnéa här. Jag som råkade ha sönder ett av äggen av misstag. Tyvärr är det andra ägget oxå trasigt men jag tror ändå det ligger en välmående liten padda där i som jag väntar ivrigt på. Jag hoppas i alla fall att den är ok. Nästa gång jag rör om i jorden så ska jag vara försiktig. Det kändes inget vidare att haft "ihjäl" en sån liten padda. Men det är häftigt att det lyckats utan att jag gjort någonting, förutom att se till att mina två paddor har en bra miljö i sitt hem. Jag hoppas på flera kullar i år som kommer att ge mig ett par söta små flavomarginatas.

Hej Linnéa

Jag väntar med spänning - om inte på denna unge så framtida :) Senare vore det intressant att veta lite mer om miljön mm.

Lycka till :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...