Jump to content
Forum Sköldpaddor

Akuuuut!


Guest Stephanie

Recommended Posts

Guest Stephanie

Jag är VÄLDIGT ledsen för att den här frågan hamnar här i forumet för landsköldpaddor men det är akut och det verkar inte vara så många i vattensköldpadds-forumet.

Ja, det är så att en kompis har hittat en vattensköldpadda idag som simmade i en bäck. Vi vet inte vad det är för ras (jag har inte sett den än) men den ska tydligen vara ca 1 dm stor, gula fläckar bakom ögonen, randiga ben och lite "toppigt" skal. vad ka det vara för sort och hur sköter jag om den bäst? Den ska bara vara här tills imorgon då vi ska ta den till en vetrinär men under tiden vill jag kunna köta den rätt. Vi har ett akvarium på 54(?) liter som den ska få bo i under natten.

Vet ni här hur jag ska sköta om den och vad det är för ras eller har ni någon bra sida? Jag vill väldigt gärna veta vad det är för sorts vattensköldpadda!

/Stephanie (som hade landsköldpaddan Ville :D som numera ägs av Dennis!)

Link to comment
Share on other sites

Guest Stephanie

Nu är den lilla sköldpaddan här hemma. Jag har gjort iordning ett akvarium med 3 stenar, grus eller liknande har vi inte att lägga på botten så det får vara tomt där. På de två stora stenarna kan h*n gå upp. Vi har inte heller någon värmelampa men en vanlig lama ovanför. Den borde väl räcka?

Link to comment
Share on other sites

Guest Stephanie

Ingen som vet något om vattensköldpaddor? Eller vet någon bra sida, gärna med bra bilder! Jag vill väldig gärna veta vad h*n är för ras m.m.

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

trachemysscriptascripta.jpg.JPG

Kanske är det en sådan här?

T. scripta scripta

Annars kan du kolla på andra bilder på denna sida:

Chelonia

Du behöver nog inte tänka på så mycket mer åt den än vad du redan gjort, hoppas allt ordnar sig för den.

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Guest Stephanie

jag hade förstått min mamma lite fel... Vi ska bara ringa imorgon till vetrinär, sen ska vi försöka hitta någon annan som är villig att ta hand om den. Då kan den ju vara kvar här i ett par dagar om inte mer....

Jag ska jämföra lite med bilder och se om jag känner igen den ;o)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest sköldpaddsflikkan

jag tror du har samma sort som ja..

Gulörad vattensköldpadda..

Jag visste inte heller vad det var för sort från början!!

Sen så sa folk här vad det var för sort!!!!!

Så jag har fått jättemycket hjälp härifrån!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...