Jump to content
Forum Sköldpaddor

Djurliv


P-A
 Share

Recommended Posts

hacke.jpg

Vår Hacke Hackspett som äter talgboll. När Hacke inte är där äter talgoxe, blåmes och pilfink.

Det går åt 4-5 bollar per dag. Grönfink m fl äter 1,5 kg solrosfrö per dag. Började räkna och kom fram till att det blir 30 kr/dag dvs 900 kr under en månad. Får nog ransonera på fröna.

igel1.jpg

I morse hittade vi detta par utanför sköldpaddshagen.

igel2.jpg

Här sover hanen i solen mitt på dagen.

igel3.jpg

Och återupptar uppvaktningen på kvällen i en s k

(film på Youtube). Det är honan som låter. Hanen springer runt honan.

igel4.jpg

Därefter blev det parning.

Parningsbeteende

Igelkottarnas parningstid börjar redan vid slutet av april eller i maj och sträcker sig fram till augusti. Hanar vandrar långa sträckor under letandet efter en hona som är beredd till parning. Hittar hanen en hona som han antar är parningsberedd går han med stort tålamod runt honan. Är honan inte intresserad vänder hon bakkroppen med uppriktade taggar mot hanen. Hon slår även mot hanens huvud under flåsande och gnällande läten. Rörelserna som igelkottarna uppvisar under dessa "strider" är så påfallande att de ibland betecknas som "igelkottkarusell". Dessa karuseller kan pågå flera timmar. När en annan hane lägger sig i tvisten, utnyttjar honan oftast hanarnas rivalitet till att fly.

Trots taggarna använder igelkottar den parningsställning som är vanlig för de flesta däggdjur. Hanen bestiger honans rygg. Honan pressar under parningen kroppen mot marken och håller samtidigt taggarna tätt intill kroppen. Själva parningsleken pågår flera timmar med några vilopauser. Om hanen efteråt bestämmer sig att stanna i honans närhet blir han kort före förlossningen bortdriven med bett. Vanligare är att hanar kort efter parningen lämnar honan för att leta efter andra honor som är parningsvilliga (Wikipedia)

Edited by P-A
parningsbild
Link to comment
Share on other sites

Visst är det härligt med djurlivet inpå knuten. Hos mig har grodorna fortplantat sig o det ligger rom i dammen. I en av mina holkar häckar starar - tyvärr är de så snabba så jag hinner aldrig fota dem. I en annan holk häckar talgoxar. Den tredje o sista har jag inte sett eller hört något liv i.

O i voljären kvittrar undulaterna - än så länge bara inomhus - men snart är utomhusvoljären klar.

Link to comment
Share on other sites

Igelkottar är min dröm att ha på tomten - de är helt underbara :wub: Några närboende har igelkottar på sina tomter men jag har aldrig sett någon på min tomt. Och ändå lär de gilla stökiga tomter ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
:lol: Det är härligt med djur. Mimmi, misströsta inte, en vacker dag hittar igelkottarna din gård. :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

I en av mina holkar häckar starar - tyvärr är de så snabba så jag hinner aldrig fota dem. I en annan holk häckar talgoxar.

Pilfink- och blåmesungar börjar nu lämna holkarna. Fantastiskt att studera hur föräldrarna matar sina ungar.

Framför dörren på växthuset hittade vi igår en samling fjädrar och dun som tyder på att en av blåmesföräldrarna blivit offer för den sparvhök som stör friden bland småfåglarna. Tur att blåmesungarna är så långt gångna att dom börjar lämna boet.

Idag hittade vi i en trädgårdshandel en igelkotthydda som vi har placerat i ett skyddat hörn av trädgården där igelkottparet parade sig för några dagar sedan. Kan bli ett bra ställe att föda ungarna eller för övervintring i höst.

Igelkottar är min dröm att ha på tomten - de är helt underbara :wub: Några närboende har igelkottar på sina tomter men jag har aldrig sett någon på min tomt. Och ändå lär de gilla stökiga tomter ;)

En sådan här kanske kan locka igelkottar till din tomt.

Link to comment
Share on other sites

Toppen - ett så´nt bo ska jag köpa.

Vad många olika typer av holkar Tord gör - de holkar jag har har jag köpt via naturskyddsföreningen - tillverkare är Tord.

Jag har upptäckt rå linolja - det är giftfritt och tunt och lättstruket - torktid 2-4 dagar. Ska fråga Tord om det är lämpligt att olja in igelkottsboet.

Ändring: I starholken är det livat - det är så roligt att höra. Om jag är lite för nära holken så avvaktar föräldern med att komma med mat - då kan jag höra något slags varningsrop - sedan när jag avlägsnar mig så kommer föräldern flygande med mat.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

På en förskola med utomhuspedagogik hade de ett liknande igelkottsbo.

De gömde boet i en lövhög, igelkotten trivdes bra. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I kväll såg vi för första gången en igelkottunge. Den var mycket mer skygg än de vuxna som äter på altanen fast vi sitter där och ibland nästan är på väg in genom altandörren.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en länk för er som vill ha lite olika djurbon i trädgården.

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/djur-och-natur/vilda-grannar/holkar-och-bon/

Själv har jag testat de flesta med gott resultat, dock inte rovfågelbo då vi redan har häckande Glador på marken.

Humlebona fick vi besökare i efter vi plundrat ett sorkbo på lite bäddmaterial och stoppat detta i humleboet, humlor använder ju ofta gamla sorkhål som bon och tydligen går de på sorklukten när de söker upp dessa. Eftersom vi har så mycket sork överallt känns de konstgjorda humlebona överflödiga här men på många andra håll har ju humlor svårt att hitta bra bomöjligheter.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har upptäckt rå linolja - det är giftfritt och tunt och lättstruket - torktid 2-4 dagar. Ska fråga Tord om det är lämpligt att olja in igelkottsboet.

Virket får inte vara tryckimpregnerat, lukta lim eller färg, men får däremot gärna vara täckt

med lera.

Smeta in allt med lervälling (lera utrörd i vatten). Det ska lukta jord

Link to comment
Share on other sites

OK, då vet jag. Har ännu inte skaffat något igelkottsbo. Lera är iaf något jag har gott om ;)

Link to comment
Share on other sites

I kväll kom två igelkottsungar tillsammans. Vi har inte sett de vuxna djuren sedan en vecka. Kan det vara så att de vuxna lämnat vår matplats för att ungarna ska ta över? Dom verkar trivas på vår altan, mycket avföring att ta hand om på morgonen.

Vi plockar igelkottavföring på altanen på morgonen och sköldpaddsavföring i växtrhus och i sköldpaddornas utomhushagar på kvällen :D

En av dem, den större, är mycket mer skygg än den andra.

ik1.jpg

Först äter vi.

ik2.jpg

Sen sover vi en stund, innan vi äter igen.

Fakta om igelkotten och tips till igelkottsvänner

Även om igelkotten, Erinaceus europaeus, är känd för att äta det mesta den kommer över tillhör den ordningen insektsätare, vilket gör dess tillvaro säsongsberoende. När det börjar bli kallare om hösten och insekterna så sakteliga försvinner, förlorar igelkotten också sin huvudsakliga födokälla. Eftersom igelkotten inte kan flytta som våra sommargäster flyttfåglarna till varmare breddgrader, går den i dvala under vintern. Dvala, eller hibernering som det heter, innebär att igelkottens kroppsfunktioner sätts ned till "energisparläge", bl.a.sjunker kroppstemperaturen till under 10 o C, hjärtat slår mindre än tjugo slag i minuten och det kan gå flera minuter mellan varje andetag.

Under dvalan får igelkotten energi genom att bryta ner de fettreserver som den byggt upp under sommarmånaderna. Det är tyvärr vanligt att igelkottar som inte hittat tillräckligt med mat under sommar och höst har för små fettreserver och därför inte överlever vinterdvalan. Igelkottar i Storbritannien måste väga minst 450 gram innan de hibernerar för att överleva, större fettreserver kan antas behövas föratt igelkottar ska klara vintrarna här. Igelkottungar som förbereder sig inför sin första vinter är särskilt utsatta. Mindre än en tredjedel av igelkottungarna överlever det första året. Igelkottar som överlevt en vinter har större chans att överleva nästa.

Igelkottens naturliga föda utgörs till stor del av skalbaggar, larver och daggmask. Det blir den inte fet av, så för att hjälpa igelkotten att lägga på lite vikt och ge den bättre chanser till överlevnad kan du lägga ut mat. Lämplig mat är kattmat, men matrester och bröd går också bra. Vatten duger bra till dryck och kan vara livsavgörande under varma och torra somrar. Du behöver inte vara orolig för att igelkottarna ska glömma hur de hittar föda på egen hand, det har visat sig att igelkottar som återkommer till en matningsplats både besöker flera olika matningsplatser och finner mat på egen hand. Igelkotten är lite av ett matvrak av naturen och kan bli överviktig utan att ta skada av det, snarare tvärtom. Övervikten har en funktion och är livsnödvändig. Matning skadar alltså inte så länge maten är nyttig, kaloririk och inte innehåller bekämpningsmedel. Tyvärr får igelkotten lätt i sig bekämpningsmedel när den äter de skadeinsekter vi människor försökerbespruta bort. Undvik därför att använda bekämpningsmedel som inte ärsäkra för igelkottar.

Ett gissel för igelkottarna är bristen på bra övervintringsställen. För att överleva vintern är igelkottarna beroende av varma, torra platser att sova i. I naturen föredrar igelkotten att bygga övervintringsbon i busksnår med lövsamlingar. En igelkott kan bygga flera bon och delar helst inte bo med andra igelkottar. I dagens välskötta parker och trädgårdar städas löv och ris bort, vilket gör området ogästvänligt för igelkottar. En enkel åtgärd för att hjälpa igelkotten är att låta ris- och lövhögar ligga kvar i något ensligt hörn av trädgården. Du kan även bygga bon åt dem, instruktioner finns bl.a. på Naturvårdsverkets hemsida. Majbrasor, som vi samlar till under en längre tid och som står ostörda, är vanliga tillhåll för igelkottar och riskerar att bli en dödsfälla då högen antänds. För att undvika att bränna upp eventuella igelkottar i majbrasan är det lämpligt att flytta på högen innan den antänds.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

hej

när jag var hos min kusin för några års sen så hade dom en igelkott som va på tomten,den var mindre rolig då den bet oss hela tiden itårna

Link to comment
Share on other sites

Vi matar fåglar med frön och majsbollar. Vi får besök av olika arter av småfåglar och skator. I morse blev en skata mat.

duvh.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ståtligt! Tänk att få se sånt i trädgården. En ung duvhök om jag inte misstar mig?

/G

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu behöver jag lite hjälp av er djurvänliga sköldpaddsägare att avsluta en historia lyckligt!

Det är såhär att under gårdagen, mendan jag, pappa och mamma fikade, flög en stackars domherre rakt in i vårat fönster. Med en stor dunk studsade den rakt ner i snön och låg där livlös ett par minuter. Mamma gick ut för att kolla om den fortfarande var i livet, och visst var den det. Men den var så chockad (och skadad, skulle det visa sig) att vi bestämde oss för att ta in den. Vi lade den i en stor plastlåda "invirad" i en liten handduk.

Vi testade senare samma dag att låta den flyga iväg från vår alltan, men icke. Den satt bara där och såg allmänt förvirrad ut. Så vi tog in honom igen och lät den vara inne över natten. När vi släppte iväg honom på morgonen igen hade den kvicknat till ordentligt, och verkade vara pigg.

Nu har jag dock fått syn på den ute under fågelboet. Problemet som dykt upp är att den inte kan flyga! Troligen har han brytit/stukat vingen. Så när alla andra fåglar flyger iväg får våran domherre hoppa på snön och leta skydd. Man kan se spår fram och tillbaka på en sträcka på cirka 50 meter där den har hoppat fram och tillbaka under dagen. Problemet är att vi har 3 kattar som garanterat kommer ta honom snart om han inte flyger.

Vad ska jag göra för att rädda honom? Försöka ta in den över natten igen? Låta den vara och hoppas på det bästa? Den är tillräckligt pigg för att hitta mat och äta när den befinner sig under matbordet, så den lär inte svälta ihjäl iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken Ronnie. Det verkar som att vingen inte var så illa skadad som jag trodde, trots allt. Det sista jag såg utav fågeln idag så kunde den flyga en kortare sträcka utan problem. :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas den återhämtar sig. Ni kan sätta upp olika dekaler eller ha en tunn spetsgardin framför fönstret så att fåglar inte flyger in i fönstret.

Vill puffa lite för KFV - Katastrofhjälp för fågel o vilt:

http://www.kfv-riks.se

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Steglitsen är en riktigt vacker fågel biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Vi brukar få besök av några varje vinter. Det är en välkommen gäst. Dom brukar synas under några få dagar.

Link to comment
Share on other sites

Mycket vacker fågel :D

Min kompis matar rådjur utanför sin tomt:

123145.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Igår kväll satte vi ut kattmat och vatten till eventuell igelkott. Det var uppätet i morse. Ikväll satte vi ut mat igen och nu ser vi när igelkotten äter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...