Jump to content
Forum Sköldpaddor

Utedamm till sommaren


Mahrie
 Share

Recommended Posts

Du är inte rädd att dom rymmer genom att klättra över stenkanten?

i övrigt tycker jag att et ser riktigt bra ut biggrin.gif

Ronnie

Link to comment
Share on other sites

De kommer att hålla sig vid dammen eftersom de är vattensköldpaddor och beroende av vatten. Det skulle vara om det finns ett bättre närliggande vattendrag som är bättre. I o för sig så skulle kanske osämja mellan sköldpaddorna eller parningslust få någon att vilja lämna dammen - så 100 kan man nog inte vara på att rymning inte kommer att ske.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se en så bra utomhusanläggning för vattensköldpaddor.

Du skulle kunna kompletera med en solplats mitt i vattnet så att dom kan sola med vatten runt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni tycker att ser bra ut. Är själv väldigt nöjd, även om dammen blev något lite mindre än vad jag förväntade mig. Jag har väldigt svårt att tro att dom skulle rymma. Dels håller sig väl sköldpaddor i samma vattendrag, såvida inget tvingar dem därifrån, dels så ligger stenarna cirkus 5 cm ut över vattenyta för att försvåra eventuella rymningsförsök.

Det där med en solplats i mitten har jag faktiskt redan funderat lite på, och det är en ganska bra idé. Då är de ju lite säkrare från inkräktare och borde då våga sig upp lite oftare. Well, får bli till nästa utesäsong isf. Då kommer dammen även att prydas med näckrosor och anda växtligheter :)

Link to comment
Share on other sites

Du kanske kan lägga en stock tvärsöver dammen - ev. halvera den i ytterändarna för att den ska ligga stadigt.

Link to comment
Share on other sites

Kanonsnyggt!

Lyxliv för dina paddor. :) Sandstrand att gräva i och sola på. Kommer även en solplts ute i vattnet till nästa sommar har de ju även mer trygghet då de solar. Paddor är väldigt snabba på att komma ner i vattnet då de blir skrämda eller känner sig hotade.

Link to comment
Share on other sites

Det är dom sannerligen. Nästan för snabba för sitt eget bästa, då de många gånger simmar rakt ner i stenbottnen i hög fart. ^_^

Jag börjar fundera på hur länge jag ska våga ha dem ute? Dom är väldigt inaktiva redan nu och ligger på samma ställe hela dagarna. Det är bara om man matar dom som dom visar lite engagemang.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hittade min gamla tråd om utedammen.

TMNT: Så fin din damm blev! (har ju inte varit inloggad på jättelänge)

Ja...så ser inte min ut direkt :rolleyes:

Min damm blev aldrig riktigt färdig med rätt inredning, pump osv...Jobbar på det fortfarande...

Men, nu när jag ser din så funderar jag ju på om man inte ska bygga en riktig damm ute i trädgården.

Men jag måste då fråga om din damm inte är svår att hålla ren etc? Vad krävs när den är ute så hela året?

Jag har en gammal (typ övergiven) damm i trädgården nu och den är ju bara så bökig, löv alltid i den, vattnet står och surnar...etc etc..

Så hur har det funkat med din nu efter ett år?

Man kanske ska satsa på ett sånt här paket med pump och så som du köpte...

Sen har jag ju en liten rymmare så jag måste nog ha nån högre kanter...

Har dina inte försökt ge sig iväg alls?

Link to comment
Share on other sites

Tack, tack för det. :rolleyes: Jag är ganska nöjd ändå. Hade jag byggt den idag hade jag dock gjort vissa förändringar. (Se nedan)

Men jag måste då fråga om din damm inte är svår att hålla ren etc? Vad krävs när den är ute så hela året?

Om du menar att ren är att hålla undan löv, grenar, skräp etc, från dammen så är det ingen större svårighet. Det beror ju givetvis vart man placerar dammen. Som du säkert vet så ska men inte placera dem under träd. Då kommer du att få fiska löv hela hösten.. ;)

Så hur har det funkat med din nu efter ett år?

Man kanske ska satsa på ett sånt här paket med pump och så som du köpte...

Som sagt, att hålla den ren från skit är inga svårigheter. Däremot är det desto lurigare att hålla vattenkvalitén ren och fin. Min damm har hoppat från kanonklart vatten till helgrönt vatten flera gånger under sommaren. Just nu är det så grönt att man knappt ser en centimeter ner :/

Min läxlärning av detta dammbygge lyder såhär:

*Köp klarvattenpaket (dvs filter+pump)

*Köp UVC-ljus till dammen (Ngt jag inte har. Motverkar/förhindrar till viss gräns grönt vatten)

*Överdriv inte landytan, sköldpaddorna håller sig i vattnet 95% av tiden. Räcker med en liten sandfläck plus någon säker solplats.

*Installera alla växter innan sköldpaddan/orna släpps i. Snåla inte på vattenväxterna. De balanserar vattenvärdet och förhindrar algtillväxten. Dessutom gillar sköldpaddorna att tugga på dem, dvs MKT växter är att rekommendera.

Sen har jag ju en liten rymmare så jag måste nog ha nån högre kanter...

Har dina inte försökt ge sig iväg alls?

Nope, inga rymningsförsök överhuvudtaget. Dammen är såpass stor att de verkar nöja sig där de är. Om det bara är jag som haft tur vet jag inte, men bygger du en tillräckligt stor damm så tror jag din padda kommer hålla sig där med. Garantier finns ju dock aldrig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...