Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hulkisen gräver i golvet (Video)


Guest hulkis
 Share

Recommended Posts

Ett extra tips: För att förstå en sköldpadda måste man tänka som en sköldpadda. När den beter sig på ett visst sätt ska man inte jämföra med varför en hund, katt eller människa skulle bete sig så - utan på varför dess vilda släktingar beter sig så.

Och man kan tyvärr inte alltid lita på djuraffärer - ett exempel är hur jag för en massa år sedan köpte en degu i en zooaffär. Jag frågade hur gamla de blev och fick svaret 2-3 år. Senare fick jag reda på (genom ett djurforum) att de blir 5-8 år varav min blev 9 år.

Edited by Saga
Link to comment
Share on other sites

Guest hulkis
Om du inte litar på oss här på forumet, kanske du litar på Roslagstull? Jag citerar: "Sköldpaddshonor kan lägga ägg även om de inte lever med en hane. Under perioden då honan har ägg i magen slutar hon vanligen att äta. Mot slutet av dräktigheten blir hon rastlös och försöker gräva på olika ställen. Det är därför viktigt att hon har tillgång till ett område med lätt fuktad sand-jordblandning där hon kan lägga sina ägg." - läs mer på http://www.djurklinikenroslagstull.se/page53.htm

Äggen är obefruktade om honan inte lever med en hane, och hon är då inte "på smällen".

Bra att du ordnat med en låda, men byt ut gruset mot sand/jord så det blir mer grävvänligt.

Jag kollade närmare på videon, och det jag såg av svansen så såg den lika liten ut som den gör på mina två honor. Här har du en bild på en manlig svans: http://www.picolio.com/g2/d/52460-2/18Jan04h_Trigger.jpg

Citat: "Under perioden då honan har ägg i magen slutar hon vanligen att äta"

Jag kan säga så här : Hulkisen har absolut inte slutat äta- tvärtom....han äter väldigt väldigt bra och har gjort det hela tiden.Matilda(honan) bokstavligen vräker i sig pellets och räkor när jag matar henne..och hon e inte liten om man säger så.... Titta på bilden: ser du skillnaden? Honan är mkt större än hanen....

Jag menar,,,kan du förklara då varför Hulkisen är mindre än Matilda då? Dom är ju lika gamla och dessutom har dom haft ägg hos förra ägare,,,Matilda åt upp dom,tyvärr...

Alla honor är ju avsevärt större än hanar.

post-6933-1236013226_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest hulkis
Det handlar ju om att du ska veta vad för kön du har så att du förstår dess beteende bättre och kan ge djuret rätt miljö. Jag ser inget ont i det.

Är det på något sätt viktigt att det är en hane? För annars skulle det väl inte göra så mycket om det kom fram att det är ett annat kön på sköldpaddan.

Förra ägare som har haft dom i många många år har sagt till mig att det där är en hane och en hona.

När jag frågade henne i ett mail för en vecka sen om Hulkisens grävbeteende- då svarade hon så här :::: "Jaa,,Bamse brukar gräva...,han e rätt rolig av sig..."

Jag försöker bara säga till folk att det där är en hane och inte hona. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest hulkis
Ett extra tips: För att förstå en sköldpadda måste man tänka som en sköldpadda. När den beter sig på ett visst sätt ska man inte jämföra med varför en hund, katt eller människa skulle bete sig så - utan på varför dess vilda släktingar beter sig så.

Och man kan tyvärr inte alltid lita på djuraffärer - ett exempel är hur jag för en massa år sedan köpte en degu i en zooaffär. Jag frågade hur gamla de blev och fick svaret 2-3 år. Senare fick jag reda på (genom ett djurforum) att de blir 5-8 år varav min blev 9 år.

[Jag gick till en specialicerad zoo affär som gäller endast för fisk och reptiler som ligger vid Globen Stockholm.

Killen som jag pratade med kunde sin sak,jag lovar.Han förklarade att även hanarna har samma beteende som honor me grävande.

Link to comment
Share on other sites

:angry: Sluta klandra varandra. De som väl vänder sig hit har ju viljan att ta hand om djur som blivit illa behandlade innan o en del som nyligen köpt sin sköldpadda o inte finner info som är tillförlitlig. Jag har frågat mig fram ör att kunna behandla skalröta på dem jag har o det var många zoo butiker som inte kunde eller hade fel så var glada för de som vänder sig hit så det går att diskutera vård mm. Men det är inte livshotande att ta upp sin padda i knät eller låta den gå lite på golvet medan du ex gör rent i akvariet. Men man ska inte låta dem leva på golvet. Vissa arter är möjligen känsligare än andra pga var i världen de kommer ifrån. De som föds upp här i sverige har nog anpassat sig en hel del jämfört med de som tas in direkt från varmare länder.
Link to comment
Share on other sites

Tråkig tråd att läsa.

Din Hulkis har, i mina ögon, alla kännetecken för en rödörad hona och beteendet du beskriver, och som din film fint visar är typiskt äggläggningsbeteende.

Jag förstår inte varför du lägger upp en tråd om ämnet och sedan inte accepterar svaren du får.

Om killen i zooaffären du var i talade om för dig att sköldpaddshanar har samma "grävbeteende" som honor skulle jag inte fråga om råd i den zooaffären igen.

Visst kan vissa sköldpaddor få för sig att gräva ner sig, oavsett kön, men då gräver de inte bara med bakbenen som din padda gör på filmen.

Jag hade i många år en stor rödörad hona som, precis som din, någon gång per år frenetiskt grävde vart hon än var, oavsett underlag.

Hon var/blev aldrig parad, men varje gräv-episod avslutades med en kull ägg.

För övrigt slipar inga sköldpaddor aktivt sina klor.

/Jeppe

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det meningslöst att svara eftersom du inte vill ha mina svar/råd. Jag drar ett citat från ett skötselråd, och då plockar ut en bit som inte passar in och ignorerar de andra.

Citat med förklaring:

Sköldpaddshonor kan lägga ägg även om de inte lever med en hane. - Trots våra påpekningar att Hulkisen med största sannolikhet är en hona menar du fortfarande att det måste vara en hane för att ägg har lagts.

Under perioden då honan har ägg i magen slutar hon vanligen att äta. - Notera vanligen. Det betyder inte alltid.

Mot slutet av dräktigheten blir hon rastlös och försöker gräva på olika ställen. - Hulkisen är enligt dig rastlös, vill ut och springa, gräver med bakbenen.

Det är därför viktigt att hon har tillgång till ett område med lätt fuktad sand-jordblandning där hon kan lägga sina ägg. - Har jag förklarat närmare - eftersom det inte kan bildas gropar i grus.

Jag hoppas du förstår att vi bara vill hjälpa dig och dina sköldpaddor. Vi säger inte emot dig för att vara taskiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar,,,kan du förklara då varför Hulkisen är mindre än Matilda då? Dom är ju lika gamla och dessutom har dom haft ägg hos förra ägare,,,Matilda åt upp dom,tyvärr...

Alla honor är ju avsevärt större än hanar.

Honor är vanligen större än hanar och det kan variera mycket mellan olika honor beroende på geografiskt ursprung och individuella egenskaper.

Bara för att ett exemplar är större än ett annat är det inte en mycket klar indikation på att en är hona och en är hane.

Att förra ägaren också trott att det varit så är inget bra bevis.

Hur mycket väger dina två och hur långa är ryggsköldarna?

Din sköldpadda ser ut som en hona och beter sig som en hona som har ägg.

Honor kan lägga ägg utan att träffa hanar.

Dom tappar inte alltid aptiten när dom har ägg.

Link to comment
Share on other sites

Guest hulkis
:angry: Sluta klandra varandra. De som väl vänder sig hit har ju viljan att ta hand om djur som blivit illa behandlade innan o en del som nyligen köpt sin sköldpadda o inte finner info som är tillförlitlig. Jag har frågat mig fram ör att kunna behandla skalröta på dem jag har o det var många zoo butiker som inte kunde eller hade fel så var glada för de som vänder sig hit så det går att diskutera vård mm. Men det är inte livshotande att ta upp sin padda i knät eller låta den gå lite på golvet medan du ex gör rent i akvariet. Men man ska inte låta dem leva på golvet. Vissa arter är möjligen känsligare än andra pga var i världen de kommer ifrån. De som föds upp här i sverige har nog anpassat sig en hel del jämfört med de som tas in direkt från varmare länder.

Alltså en gång till :---->>>> DOM LEVER INTE PÅ GOLVET,UTAN DOM LEVER I SITT AKVARIET.......

Link to comment
Share on other sites

Hej Hulkis och alla andra!

Här var det ganska hårda toner! :)

Du skriver att du är 100 % säker på att det är en hane - det betyder alltså att du har sett den svarta penisen sticka ut ibland från Hulkis svans? Det är ju enda sättet som du kan vara 100 procent säker och få tyst på alla som säger emot dig :)

Jag tittade på videon - bara av att titta på sköldens och huvudets form på avstånd, benens storlek i förhållande till skölden samt svansens storlek i förhållande till resten av kroppen - en hona. Hon ser exakt ut som min hona och alla andra honor jag sett. Min hane ser helt annorlunda ut. Ska se om jag kan lägga upp bilder på dem, de är helt olika.

Tänk typ att man skulle "krympa" eller "förstora" en hane och en hona så de var exakt lika stora, de ser ändå olika ut i formen. Jag tycker att hanar brukar ha smalare hals och huvud, längre "nos", mer flyende haka samt att ofta är skölden lite smäckrare och toppigare, honornas sköld brukar vara bredare och bulligare och plattare i mitten. Samt att huvudet är större, stabbigare och knubbigare i förhållande till skölden. Klart att en del individer kan vara extra svåra att se på, men generellt tycker jag att man ofta ser med en gång vad det är för kön, utan att ens kolla svansen.

Tittar jag på bilden du har i inlägg 69 så ser jag inte så stor skillnad i de två djurens storlek? Inte heller i form och utseende. Vilken av dem är Hulkis, den högra eller den vänstra? Hur långa är de?

Och så undrar jag precis som någon annan här tidigare varför det är så viktigt att det måste vara en hane?

Vänliga hälsningar Rebeca

Link to comment
Share on other sites

Guest hulkis
Hej Hulkis och alla andra!

Här var det ganska hårda toner! :)

Du skriver att du är 100 % säker på att det är en hane - det betyder alltså att du har sett den svarta penisen sticka ut ibland från Hulkis svans? Det är ju enda sättet som du kan vara 100 procent säker och få tyst på alla som säger emot dig :)

Jag tittade på videon - bara av att titta på sköldens och huvudets form på avstånd, benens storlek i förhållande till skölden samt svansens storlek i förhållande till resten av kroppen - en hona. Hon ser exakt ut som min hona och alla andra honor jag sett. Min hane ser helt annorlunda ut. Ska se om jag kan lägga upp bilder på dem, de är helt olika.

Tänk typ att man skulle "krympa" eller "förstora" en hane och en hona så de var exakt lika stora, de ser ändå olika ut i formen. Jag tycker att hanar brukar ha smalare hals och huvud, längre "nos", mer flyende haka samt att ofta är skölden lite smäckrare och toppigare, honornas sköld brukar vara bredare och bulligare och plattare i mitten. Samt att huvudet är större, stabbigare och knubbigare i förhållande till skölden. Klart att en del individer kan vara extra svåra att se på, men generellt tycker jag att man ofta ser med en gång vad det är för kön, utan att ens kolla svansen.

Tittar jag på bilden du har i inlägg 69 så ser jag inte så stor skillnad i de två djurens storlek? Inte heller i form och utseende. Vilken av dem är Hulkis, den högra eller den vänstra? Hur långa är de?

Och så undrar jag precis som någon annan här tidigare varför det är så viktigt att det måste vara en hane?

Vänliga hälsningar Rebeca

Hej!

Kan du lägga ut lite foto på din hane?

Link to comment
Share on other sites

Guest hulkis
Hej Hulkis och alla andra!

Här var det ganska hårda toner! :)

Du skriver att du är 100 % säker på att det är en hane - det betyder alltså att du har sett den svarta penisen sticka ut ibland från Hulkis svans? Det är ju enda sättet som du kan vara 100 procent säker och få tyst på alla som säger emot dig :)

Jag tittade på videon - bara av att titta på sköldens och huvudets form på avstånd, benens storlek i förhållande till skölden samt svansens storlek i förhållande till resten av kroppen - en hona. Hon ser exakt ut som min hona och alla andra honor jag sett. Min hane ser helt annorlunda ut. Ska se om jag kan lägga upp bilder på dem, de är helt olika.

Tänk typ att man skulle "krympa" eller "förstora" en hane och en hona så de var exakt lika stora, de ser ändå olika ut i formen. Jag tycker att hanar brukar ha smalare hals och huvud, längre "nos", mer flyende haka samt att ofta är skölden lite smäckrare och toppigare, honornas sköld brukar vara bredare och bulligare och plattare i mitten. Samt att huvudet är större, stabbigare och knubbigare i förhållande till skölden. Klart att en del individer kan vara extra svåra att se på, men generellt tycker jag att man ofta ser med en gång vad det är för kön, utan att ens kolla svansen.

Tittar jag på bilden du har i inlägg 69 så ser jag inte så stor skillnad i de två djurens storlek? Inte heller i form och utseende. Vilken av dem är Hulkis, den högra eller den vänstra? Hur långa är de?

Och så undrar jag precis som någon annan här tidigare varför det är så viktigt att det måste vara en hane?

Vänliga hälsningar Rebeca

Hulkisen har typ 30 % mindre omkrets på sin sköld

Link to comment
Share on other sites

Jag hade två honor i nästan 10 år och Bjässen, som fortfarande finns kvar, var betydligt större än Edith under alla dessa år. Skillnaden var större än mellan de två på fotot. Edith hade dessutom annan form på skalet (inte lika "rund"), och hade smalare hals och huvud. Som tidigare påpekats finns det individuella skillnader mellan djuren.

Min hona tappade inte aptiten alls när hon bar på ägg.

Link to comment
Share on other sites

Min rödörade hane hade avsevärt längre framklor, dessutom var hans svans längre och bredare. Är du helt säker på att det är en hane? Det ser verkligen ut som hulkisen vill lägga ägg! Min hane visade aldrig upp det beteende din visar. Ge din sköldis möjligheten att lägga sina ägg, men jag kan ha fel!

kan du kolla om min e en hona elr hane?

i vatten:

på land:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...