Jump to content
Forum Sköldpaddor

Parningsbeteende Cuora


Guest Lilli-Ann

Recommended Posts

Guest Lilli-Ann

På det gamla forumet har jag för mig att Helena P skrev om parningsbeteende för cuora flavomarginata, hade en länk eller så.... är jag helt ute och cyklar eller? Har du eller någon annan den sparad på favoriter, och kan lägga ut den här?

Jag har letat efter info om parningsbeteende för galbinifronser, men det inte hittat något. På någon sida stod det att det antagligen är myckt lika de övriga cuora arternas beteende. Flavvon och galbisarna verkar ju vara lika i det mesta (förutom dvalning) så det skulle vara intressant att läsa.

Jag tycker att Soppan verkar väldigt intresserad av Berta nu den senaste dagarna, måste vara lite vårkänslor på gång :wub: Idag såg det ut som om han försökte bestiga henne, men han halkade av. Jag törs inte hoppas att det är något sådant på gång, men att Soppan blivit oerhört mer aktiv sedan Berta flyttade in är ju ett faktum. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lilli-Ann!

du kan ju kika in på det gammla forumet & se om du hittar igen den? Här är adressen.. Kanske det är lättare för dig att hittaigen den än att nån annan sitter & Granskar varje inlägg??

Hoppas du hittar den så du får läsa om detta! ? :rolleyes:

*Håller tummarna*

Här är gammla adressen för den är inte borttagen ännu iaf!

http://www.b2g2.com/boards/board.cgi?user=landskoldpaddor

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan det ha varit den här du menade?

http://www.tortoise.org/archives/cflavo.html

Här är länken till det gamla vattensköldpaddsforumet ifall det inte var denna du menade.

http://members2.boardhost.com/landskoldpad...html?1066067675

Tycker det är kul med detta nya forumet för nu läser jag mycket mer om övriga sköldpaddor, inte bara landsköldpaddar som man gjorde tidigare.

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Tack för hjälpen, vet inte om det var den länken hon hade, men det spelar ju ingen roll :)

Jag har kvar adressen till gamla forumet, men hittade inte inlägget (ska erkänna att jag inte hade så mycket tid att leta :rolleyes: )

När jag ändå är på gång och skriver här.... vad vet ni om parningsbeteende för amboinensis? Är det något liknande flavvosarna?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Tyvärr kan jag inte något om dessa arter.. så Lycka till det ditt sökande. Kanske någon annan kan & svarar om detta!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej Lilli-Ann, vad kul att det kanske är parning på gång, eller i a f att Soppan blivit så mkt aktivare:) Hittade detta svar på gamla vattenforumet, ang. amboiensis, Helena ställde fråga 6/11:

Re: Uppvaktning

Posted by P-A on November 7, 2003, 14:03:49, in reply to "Uppvakning"

"..the animals face each other and with outstretched necks they move their heads in the shape of an infinity symbol. Inskeep (1984a) reported the male is aggressive during courtship, biting the neck of the female if she tries to struggle free, leaving large sores on her neck."

"Highly aggressive behavior is sometimes a problem. Aggessive males have been known to injure and even kill the female. Take precautions to protect the female if your male is overly aggressive. Keeping two or more females with a male may be helpful. Providing a very large habitat with hiding places is essential for the safety of the female."

"Male amboinensis can be nasty customers at mating time. They will fight and bite each other and will bite the females while mating, sometimes causing injuries. Males should be kept separately other than at mating times and should be monitored closely when with the females."

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Tack för hjälpen!

Soppans beteende stämmer ganska bra in på flavvons parningsbeteende. Det verkar som om amboinensis är mer aggressiv än flavvo och galbisarna.

Jag törs som sagt inte hoppas på att det blir några ägg eller parning, men det är kul att se hur de beter sig mot varandra.

För bara lite mer än ett år sedan fick jag knappt i Soppan någon mat alls, nu äter han det mesta och ofta. Igår stod han vid den tomma matskålen och tittade, jag lade i lite romansallad som han sedan åt upp. Han har inte ätit bara sallad så på 1,5 år. Han har knappt ätit något alls om jag inte blandat det med malet kött t ex. Gissa om jag är glad över denna förändring... :D

Link to comment
Share on other sites

Jättekul att höra om Soppans matlust också :D

Jag antar att du läst om flavvons parningsbeteende på den länk Maria tipsade om, har annars kopierat texten som handlar om parningsbeteende:

"Courtship

Courtship in C. flavomarginata is both elaborate and elegant, and has been a constant source of interest and amusement for both authors. Although it may involve some chasing and biting, by turtle standards courtship is generally a gentle affair that requires the cooperation of both the male and the female. The most striking component is the goose-like extension and swaying of the neck by the male. The male stretches out his neck towards the female's head, placing his chin just above and parallel with the ground. He undulates his neck and in doing so may rub the top of his head on the chin of the female. This may be repeated several times. Sometimes the animals will then tussle: first the male then the female will attempt to pursue and catch and overturn the other. The male may drool and vocalize with a lip-smacking sound or a hiss. At some point this playful interaction becomes serious. The male will start to bite the front edge of the female's carapace and shake her, or gently nip at her forelimbs. Once she is stationary and has closed into her shell at the front he will move to her rear and mount.

Courtship occurs in the late spring, summer and fall. Neither author has witnessed evidence of courtship or copulation in the water. VW has observed that her adult males are aggressive towards other C. flavomarginata adult and juvenile males. She has seen neither interspecific aggression nor courtship, even though her animals are kept with many other species."

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...