Jump to content
Forum Sköldpaddor

ReptileUV MegaRay EB 60 W


Mimmi
 Share

Recommended Posts

Vilket säkerhetsavstånd gäller för MegaRay 60 W?

http://www.reptileuv.com/megaray-european-...20-volt-kit.php

Från sidan du länkar till:

Specifications

The Mega-Ray® EB flood is a 60-watt EB Par-38 True Frosted Flood Lamp, the only one of its kind in the world. A true flood lamp, it will disperse usable UVB in a 30" circumference at a 20" distance.

MINIMUM distance setting of 12" will produce 150-200 microwatts per square centimeter (uW/cm2) of UVB and 900-1200uW/cm2 of UVA.

MAXIMUM distance setting of 20" will produce 50-75 microwatts per square centimeter (uW/cm2) of UVB. (Distance is measured from lamp face to basking spot or reptile for optimum UVB and heat.)

Warning: Very Little Heat

This 60-watt energy-efficient bulb produces very little heat. Be sure your reptile is heated properly and if necessary, increase the heat at the basking spot using a good heat source

12" = 30 cm

För vilka sköldpaddor?

T ex utrymmen där det skulle bli för varmt med en MegaRay 100 w.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svar.

Blinkar Mega Ray 60 W lika ofta som MegaRay 100 W?

Ändring: Jag har skickat ett mejl.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Mina 100 w blinkar inte men vissa ex kan slockna en stund då och då p g a att de blir för varma. De tänds då igen efter en stund. Ett sätt att öka avkylningen kan vara att göra venilitionshålen i armaturen större eller att rikta om hålen. I grislampsarmaturen pekar ventilationshålen neråt/innåt. Jag brukar vända hålen med hjälp av en skruvmejsel så att de pekar utåt/uppåt i stället.

Om lampan blinkar/flimrar och det inte beror på glappkontakt är den defekt och man kan få en ny om man haft den mindre än 6 månader.

Lampan på 60 w har ingen inbyggd ballast. Man ansluter den till en sladd med en liten låda på, se bilden. Den externa ballasten kostar några hundra och den återanvänds när man byter glödlampa.

Denna lampa ger måttligt med värme och den blir inte överhettad och slocknar därför inte. Denna lampa behöver kompleteras med en värmelampa.

eb60kit_sm.jpg

Edited by P-A
vissa ex
Link to comment
Share on other sites

OK, tack för svar.

Himla synd att man behöver en till värmelampa med 60 w. Kanske 75 watt skulle vara idealiskt - tillräckligt varmt men ändå inte så varmt att den slocknar/tänds.

Har du någon koll på vilken temperatur 60 w ger på 30 cm avstånd?

Link to comment
Share on other sites

Min 60 w sitter så att den lyser diagonalt så det är svårt att mäta temperaturen.

Att vissa ex av 100 w lampan slocknar en stund då och då ser inte jag som ett problem, solen går i moln en liten stund.

Vissa ex av Solar Glo 160 w slocknar och tänds på samma sätt.

Frances Baines har testat Solar Glo 125 och 160 w och resultaten visar mycket högre värden än mina mätningar.

MegaRay tål att man sätter dem diagonalt men det gör inte SolarGlo som måste sitta lodrätt.

Edited by P-A
diagonalt/lodrätt
Link to comment
Share on other sites

OK, tack för svar.

Det bästa för reptilernas ögon är att uv-ljuset kommer lodrätt enligt Frances Baines. Men megaray innehåller ju i o för sig inget uvb-ljus med för kort våglängd - men det är ändå uv-ljus.

Det vore väldigt intressant att veta hur varmt det blir med lodrätt upphängning 30 cm från underlaget. Men jag får väl beställa en och testa.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa för reptilernas ögon är att uv-ljuset kommer lodrätt enligt Frances Baines.

Utomhus solar sköldpaddorna mest på förmiddag och eftermiddag, sällan när solen står som högst.

Link to comment
Share on other sites

Utomhus solar sköldpaddorna mest på förmiddag och eftermiddag, sällan när solen står som högst.

Hur är uv-styrkan hos solen under för- och eftermiddag jämfört med megaray? Vi kanske ska ta medelhavssköldpaddorna som exempel.

Link to comment
Share on other sites

Det vore väldigt intressant att veta hur varmt det blir med lodrätt upphängning 30 cm från underlaget. Men jag får väl beställa en och testa.

30 cm lodrätt:

UVB 250 mw/cm2 (140 på 40 cm)

Temp 27 C (Temp i rummet 24 C)

Link to comment
Share on other sites

Hur är uv-styrkan hos solen under för- och eftermiddag jämfört med megaray? Vi kanske ska ta medelhavssköldpaddorna som exempel.

Jag skulle tro att det är något högre i naturen.

Ska åka ner och mäta i slutet av april.

Link to comment
Share on other sites

Tack för mätningen av 60 W. Då är den helt körd som ensam värmelampa för mig.

Frances Baines kanske menar att artficiell belysning inte går att jämföra med solen så därför rekommenderar hon att de placeras lodrätt?

Link to comment
Share on other sites

Då är den helt körd som ensam värmelampa för mig.

Det är som beskrivningen anger ingen UV/värmelampa utan en UV-lampa.

Link to comment
Share on other sites

Frances Baines kanske menar att artficiell belysning inte går att jämföra med solen så därför rekommenderar hon att de placeras lodrätt?

Hur vinklar sig en sköldpadda som solar? Positionerar den sig så att den ska få maximalt ljus mot ögonen eller försöker den undvika ljus in i ögonen?

Om den försöker undvika ljus i ögonen borde det då inte vara lättare om ljuset inte kommer rakt uppifrån? Den kan ju då vända bakändan mot ljuset.

Link to comment
Share on other sites

Blinkar Mega Ray 60 W lika ofta som MegaRay 100 W?

En orsak till att det blinkar kan vara glappkontakt.

Dra ur sladden, skruva ur lampan. Med en skruvmejsel petar man försiktigt fram metalltungan som ska ligga emot lampan. Skruva i lampan så att den går i ordentligt.

Lampor som suttit i länge lossnar lite och man får ibland efterdra.

Jag har nyligen fått tillbaka en lampa som blinkade men här fungerar den helt utan anmärkning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det är som beskrivningen anger ingen UV/värmelampa utan en UV-lampa.

Kan Megaray 60 W fungera som värmelampa till ungar?

Från en annan tråd:

Första tiden för ungarna håller dom sig mycket nergrävda och jag tror inte att dom i naturen ligger och solar utan håller sig i skugga och bland vegetationen. Vi använder i detta fall UV-rör + dagsljusrör och en reflektorlampa på 25 eller 40 w placerad så att det blir c:a 35 C./P-A
Link to comment
Share on other sites

Såg nu detta:

30 cm lodrätt:

UVB 250 mw/cm2 (140 på 40 cm)

Temp 27 C (Temp i rummet 24 C)

Jag tycker det låter konstigt att det inte blir högre temp. Kanske blir det varmare om lampan varit tänd längre tid?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter konstigt att det inte blir högre temp. Kanske blir det varmare om lampan varit tänd längre tid?

Jag tror inte at man kan räkna med att värmestrålningen står i förhållande till watt-talet.

Effekten omvandlas till olika typer av strålning.

En keramiklampa på 60 w ger endast värme och inget ljus.

En MegaRay 60 w ger mycket ljus, mycket UVB, mycket UVA men lite värme.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte at man kan räkna med att värmestrålningen står i förhållande till watt-talet.

Effekten omvandlas till olika typer av strålning.

En keramiklampa på 60 w ger endast värme och inget ljus.

En MegaRay 60 w ger mycket ljus, mycket UVB, mycket UVA men lite värme.

Hur länge hade megaray 60 W varit tänd när du uppmätte 27 grader? Skulle du kunna göra ett experiment och mäta temperaturen vid olika tillfällen under dagen inkl. vad temperaturen är i slutet av belysningstiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...