Jump to content
Forum Sköldpaddor

Projekt


Andez
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

har ett projekt pågång med 2 st Chinemys reevesii som för tillfället lever i ett relativt litet akvarium (dock mycket större än mista tillåtna storlek) tänkte försöka få til ett akvarium på 180-250 L med en ordentlig landdel samt en vattendel med ganska mycket växter (så dom får fri tillgång till "grönsaker") samt lite fiskar och någon/några malar. sköldpaddorna är uppvuxna med pellets som mat så har ingen aning om hur dom reagerar på andra fiskar så det ska bli spännande att se... men nu till den stora frågan är det någon som har förslag på fiskar och malar som kan tänkas passa med sköldisarna? och är det någon som vet vad för vattenväxter som är lättodlade som dom kan tänkas äta förutom vattenpest och andmat?

tacksam för svar/Anders

PS.

Bilder på paddorna + akvariet dom är i just nu

DS.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan har kommit upp lite fler frågor och tankar i huvudet som jag tänkte det kanske fans någon här som kunde svara på...

är det någon som har förslag på växt akvarium till paddorna? det viktiga vad jag har förstått är ljusrampen? sen behövs kanske inte doppvärmare eller filter om jag fattat rätt? kan det kanske vara bra att ha några fiskar i växtakvariet för att undvika t.ex. snäckor?

har också funderat på om det är någon som har bra förslag på hur man löser "problemet" med landplats åt paddorna i ett nytt lite större akvarium? bigpack burkarna flyter ju inte så dom är inte ett alternativ längre om man inte kan bygga upp dom på något kanske?...

sen också om det är någon som vet hur illa det är att bli biten av en? är det olika att bli biten av olika arter? tänkte mina är ju typ hälften så stora som t.ex rödörade så är det värre att bli biten av en rödörad eller är det liak illa vilket som?

sen tänkte jag kolla hur känsliga sköldisar är för inalvel? tänkte vet att 2 av dom jag har är syskon dom andra 2 vet jag inte säkert.. kan hända att det är 4 killar men jag vet inte säkert fins tecken på att de ska va 4 hanar men samtidigt visar iaf 1 av dom tecken på att vara tjej också.. men blir väl bara att avakta och se om det blir små sköldisar eller inte....

Link to comment
Share on other sites

Hejsan har kommit upp lite fler frågor och tankar i huvudet som jag tänkte det kanske fans någon här som kunde svara på...

är det någon som har förslag på växt akvarium till paddorna? det viktiga vad jag har förstått är ljusrampen? sen behövs kanske inte doppvärmare eller filter om jag fattat rätt? kan det kanske vara bra att ha några fiskar i växtakvariet för att undvika t.ex. snäckor?

har också funderat på om det är någon som har bra förslag på hur man löser "problemet" med landplats åt paddorna i ett nytt lite större akvarium? bigpack burkarna flyter ju inte så dom är inte ett alternativ längre om man inte kan bygga upp dom på något kanske?...

sen också om det är någon som vet hur illa det är att bli biten av en? är det olika att bli biten av olika arter? tänkte mina är ju typ hälften så stora som t.ex rödörade så är det värre att bli biten av en rödörad eller är det liak illa vilket som?

sen tänkte jag kolla hur känsliga sköldisar är för inalvel? tänkte vet att 2 av dom jag har är syskon dom andra 2 vet jag inte säkert.. kan hända att det är 4 killar men jag vet inte säkert fins tecken på att de ska va 4 hanar men samtidigt visar iaf 1 av dom tecken på att vara tjej också.. men blir väl bara att avakta och se om det blir små sköldisar eller inte....

Halloj Andez :)

Jag är i full färd med att bygga om mitt akvarium, tänker göra ett öppet akvarium*.

Har varit iväg och pratat med Bromma Akvarielager och lite av en slump på vår lokala växtbutik (som har vana att bygga dammar) och de gav mig massor av gra tips! Men iom att detta är ett rätt stort projekt så kommer jag snart posta en egen tråd med bygge, vi kan ju sitta där och fundera och växla idéer med varan ;)

är det någon som har förslag på växt akvarium till paddorna?
- Menar du ett separat där man odlar växter? Har ett 30L som jag har odlat i, växer så det knakar. Ja, bara en gissning men iom att det är ett såpass litet akvarium så får växterna 100% fokus från ljusrampen så själva rampen i sig är inte så viktig, men se till att verkligen hela karet får ljus.

Doppvärmare är beroende på art, vet inte mycket ang. reevesii. Filter, ja helt klart, så vattnet får en bra bakteriebalans och håller sig fräscht.

Snäckor, de ända fiskar jag känner till som äter snäckor är Botia och jag gissar på att botian blir käk.

Bli biten är aldrig kul :)

Men skulle jag välja skulle jag hellre bli biten av en mysk än en rödörad. Reevesii vs. rödörad vet jag inget om. Hellre av en rödörad än av en Snapper eller Mata mata.

Så jo, det är en hel del skillnad mellan arter - tack och lov är inte snappern vanlig i fångenskap ;P

Så vitt jag vet finns det inget djur i gruppen djur som fortplantar sig genom parning som mår bra av inavel - den genetiska mångfalden reduceras kraftigt. Hittade en hemsida som verkade sjysst, konkret och med referenser för det inbitne; http://cc.ysu.edu/~helorime/inbred.html

Från hemsidan;

Elevated incidence of recessive genetic diseases

Reduced fertility both in litter size and in sperm viability

Increased congenital defects such as cryptorchidism, heart defects, cleft palates.

Fluctuating assymetry (such as crooked faces, or uneven eye placement and size).

Lower birthweight

Higher neonatal mortality

Slower growth rate

Smaller adult size, and

Loss of immune system function.

*Öppna akvarium; http://www.zoopet.com/index.php?option=com...&Itemid=103

http://192.38.244.204/go.asp?article=259

Link to comment
Share on other sites

jag kommer inte att ha så mycket plats men jag har börjat få lite ider om hur jag ska göra kommer nog bli ett akvarium på ungefär 100*50-60 å sen 60-70 cm högt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jag kommer inte att ha så mycket plats men jag har börjat få lite ider om hur jag ska göra kommer nog bli ett akvarium på ungefär 100*50-60 å sen 60-70 cm högt...

Ny här och vill gärna följa era tankar och idéer här! Så bolla gärna öppet här med varann så jag också kan få lite tips. Kan aldrig bli för mycket av såna.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ny här och vill gärna följa era tankar och idéer här! Så bolla gärna öppet här med varann så jag också kan få lite tips. Kan aldrig bli för mycket av såna.. :rolleyes:

är inte så många som är aktiva och skriver här så jag skriver mer på denna sidan så där kan du ju kolla är lite mer aktivitet där än vad det är här även fast det kanske är fler som vet mer om just sköldpaddor här så... men som sagt du kan ju kolla där annars kommer de väl lite här nån gång när det börjar hända saker...

Link to comment
Share on other sites

Kan sköldpaddorna ta sig upp på land och torka helt? Såg lite knapert ut på första bilden, och tänk på att inte ha glas mellan solplats och uv-ljuset. Täckglas öht är inget att rekommendera till vattensköldpaddor - det blir lätt för varmt och fuktigt (de ska ju kunna torka helt). De ska även ha en uppvärmd bit av landdelen (fixas lättast med en spot, gärna med kombinerad värme och uv, t.ex. MegaRay). Ett enkelt sätt att fixa landdel är att ta en låda som fylls med bottensubstrat (jord/sand förslagsvis) och ställs på t.ex. tegelstenar - då får de dessutom en grotta som brukar vara uppskattat.

Angående snäckor i växtkaret behöver det inte vara något negativt, utan kan snarare vara ett bra tillägg i fodret för sköldpaddorna.

Hur det är att bli biten vet jag inte - det har inte hänt mig under mina 7 år som sköldpaddsägare. De har aldrig ens visat något tecken på att vilja bitas.

Inavel brukar väl aldrig leda till något bra. Personligen skulle jag välja att inte kläcka fram eventuella ägg från syskon.

Även jag håller på att planera ett bygge - dock ska jag överge glas och satsa på en damm bestående av bl.a. cellplast och cement. Mer om det finns här: http://www.repti.net/repti2/index.php?MODU...262&ID2=183 Tänkte köpa material i helgen eller nästa vecka, och sedan börja lägga upp bilder när det börjar ta form. Det hoppas jag ni gör också - det är alltid roligt att få följa andras byggen. Just byggen till vattensköldpaddor känns rätt så sällsynt, så det skulle ju vara kul att kunna inspirera andra och varandra :)

Lycka till och igen - glöm inte bilder!

Link to comment
Share on other sites

Kan sköldpaddorna ta sig upp på land och torka helt? Såg lite knapert ut på första bilden, och tänk på att inte ha glas mellan solplats och uv-ljuset. Täckglas öht är inget att rekommendera till vattensköldpaddor - det blir lätt för varmt och fuktigt (de ska ju kunna torka helt). De ska även ha en uppvärmd bit av landdelen (fixas lättast med en spot, gärna med kombinerad värme och uv, t.ex. MegaRay). Ett enkelt sätt att fixa landdel är att ta en låda som fylls med bottensubstrat (jord/sand förslagsvis) och ställs på t.ex. tegelstenar - då får de dessutom en grotta som brukar vara uppskattat.

Angående snäckor i växtkaret behöver det inte vara något negativt, utan kan snarare vara ett bra tillägg i fodret för sköldpaddorna.

Hur det är att bli biten vet jag inte - det har inte hänt mig under mina 7 år som sköldpaddsägare. De har aldrig ens visat något tecken på att vilja bitas.

Inavel brukar väl aldrig leda till något bra. Personligen skulle jag välja att inte kläcka fram eventuella ägg från syskon.

Även jag håller på att planera ett bygge - dock ska jag överge glas och satsa på en damm bestående av bl.a. cellplast och cement. Mer om det finns här: http://www.repti.net/repti2/index.php?MODU...262&ID2=183 Tänkte köpa material i helgen eller nästa vecka, och sedan börja lägga upp bilder när det börjar ta form. Det hoppas jag ni gör också - det är alltid roligt att få följa andras byggen. Just byggen till vattensköldpaddor känns rätt så sällsynt, så det skulle ju vara kul att kunna inspirera andra och varandra :)

Lycka till och igen - glöm inte bilder!

dom har gott om plats på land, dom kan ligga 2 i en bigpackburk om du läser under den första bilden så står det innan avhämtning.. dom bilderna längst ner är dom som är mest "upp to date" men ska ta och fixa lite nyare bilder till nästa helg så du får se hur det ser ut nu ;P sen har dom även roten som tillstörstadel ligger ovan vatten nu... har en värmelampa ovanför bigpackburkarna som ger värme på landdelen tyvär kan jag inte använda tegelstenar eller liknande då mitt akvarium jag har nu är extremt lågt...

jag har heller inte täckglaset på det va bara på under första veckan innan jag hade hittat ett nät att lägga över....

jag är inte säker på att mina paddor äter snäckor det e de jag är lite orolig för...

jag vet inte om mina 2 lite äldre är syskon vet heller inte säkert om det är killar eller tjejer än...

oki låter kul :) jag vet inte om jag ska göra ett helglasat akvarium eller om jag skal göra ett som bara har en glasad sida men sen kommer jag att göra någon typ av hage så dom kan vara ute under sommaren... men en damm låter intresant kommer det att bli en inne dam elelr kommer dom att få leva ute?

Edited by Andez
Link to comment
Share on other sites

dom har gott om plats på land, dom kan ligga 2 i en bigpackburk om du läser under den första bilden så står det innan avhämtning.. dom bilderna längst ner är dom som är mest "upp to date" men ska ta och fixa lite nyare bilder till nästa helg så du får se hur det ser ut nu ;P sen har dom även roten som tillstörstadel ligger ovan vatten nu... har en värmelampa ovanför bigpackburkarna som ger värme på landdelen tyvär kan jag inte använda tegelstenar eller liknande då mitt akvarium jag har nu är extremt lågt...

jag har heller inte täckglaset på det va bara på under första veckan innan jag hade hittat ett nät att lägga över....

jag är inte säker på att mina paddor äter snäckor det e de jag är lite orolig för...

jag vet inte om mina 2 lite äldre är syskon vet heller inte säkert om det är killar eller tjejer än...

oki låter kul :) jag vet inte om jag ska göra ett helglasat akvarium eller om jag skal göra ett som bara har en glasad sida men sen kommer jag att göra någon typ av hage så dom kan vara ute under sommaren... men en damm låter intresant kommer det att bli en inne dam elelr kommer dom att få leva ute?

Då ber jag så mycket om ursäkt. Nu när du säger det låter det bekant, tror jag läst om det innan :rolleyes:

Jag tror nog att sköldpaddorna kommer att äta av snäckorna. De brukar ju dessutom sitta på växterna, så då slinker det nog ner.

Det kommer bli en inomhusdamm, i en träram. Möjligtvis tar jag plexiglas eller något vid ena landdelssidan. Får se hur det blir och vad jag får tag i. Även landdelen ska vara utgjuten i cellplastskivan (100x200 cm allt som allt).

Link to comment
Share on other sites

Då ber jag så mycket om ursäkt. Nu när du säger det låter det bekant, tror jag läst om det innan :rolleyes:

Jag tror nog att sköldpaddorna kommer att äta av snäckorna. De brukar ju dessutom sitta på växterna, så då slinker det nog ner.

Det kommer bli en inomhusdamm, i en träram. Möjligtvis tar jag plexiglas eller något vid ena landdelssidan. Får se hur det blir och vad jag får tag i. Även landdelen ska vara utgjuten i cellplastskivan (100x200 cm allt som allt).

det e lungt ;P...

ja vi får väl se för dom e inte så glada i grönt över huvudtaget :/... men en av dom vet jag iaf gillade räkskal :) annars e dom bara glupska på pellets typ...

oki låter trevligt :) jag grublar på om jag ska ha ett helglasat eller bara en ruta som sagt, men dom kommer iaf att få ett ordentligt stort akvarium då :P:D så stort som jag får göra det för dom jag "flyttar in hos"

Link to comment
Share on other sites

det e lungt ;P...

ja vi får väl se för dom e inte så glada i grönt över huvudtaget :/... men en av dom vet jag iaf gillade räkskal :) annars e dom bara glupska på pellets typ...

oki låter trevligt :) jag grublar på om jag ska ha ett helglasat eller bara en ruta som sagt, men dom kommer iaf att få ett ordentligt stort akvarium då :P:D så stort som jag får göra det för dom jag "flyttar in hos"

Nej, Reeves är väl inte kände för att vara gröntfantaster direkt. Äter de inte ens vattenväxter? Jag har ingen erfarenhet av dessa, så är mest lite nyfiken.

Jag tror nog att sköldpaddorna skulle uppskatta att bara ha en glasruta. Ju mer skyddad insyn desto bättre, blir mer naturligt att ha riktigt "stopp" som de ser än bara glas.

Link to comment
Share on other sites

Nej, Reeves är väl inte kände för att vara gröntfantaster direkt. Äter de inte ens vattenväxter? Jag har ingen erfarenhet av dessa, så är mest lite nyfiken.

Jag tror nog att sköldpaddorna skulle uppskatta att bara ha en glasruta. Ju mer skyddad insyn desto bättre, blir mer naturligt att ha riktigt "stopp" som de ser än bara glas.

nej dom är nog inte de, nej dom verkar vara mest förtjusta i morötter (kaske för att det är rödaktigt?) men dom har smakat lite på vattenväxter och salad.

jo jag tror det jag också men vi får se vad jag får tillåtelse att göra också...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

nu har dett gått ett bra tag sen jag uppdaterade tråden sist så nu kanske det är dags att skriva lite. sköldisarna bor än så länge kvar i samma kar som tidigare men nu bor dom med 1 zebraciklid (2 har försvunnit och 1 har dött) samt 2 malar en mindre och en större.

Glaset till det nya har kommit och jag väntar bara på att det sista i huset där det nya karet ska stå blir klart så det går att börja sätta ihop det. borde vara klart innom en månad men återkommer väll med mer info när jag vet mer.

För övrigt så komemr akvariet att bestå av två delar 1 100*40 cm vatten del med ett djup på ca 23 cm samt en land del som är 40*40 cm och ca 25cm djup. dom kommer att få sälskap av några fler zebrasiklider och eventuelt några guppy.

//Andez

Link to comment
Share on other sites

Vad kul - håll oss uppdaterade - bilder vill vi se :)

Link to comment
Share on other sites

2 steg fram och 1 tillbaka...

nu ligger flickvänens pappa med hög feber och han som skulle fixa klart huset och sen hjälpa mig med akvariet.. snart är det väl min tur att bli sjuk också... så vi får se hur lång tid det tar innan bygget drar igång...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Då va de dags att göra något igen :)....

akvariet är limat (bild) och till helgen tänkte jag att det börjar bli dags att flytta in sköldisarna :)

Link to comment
Share on other sites

då va akvariet fylt och sköldisarna i. ska lägga upp några bilder imorgon tänkte jag. ska också skaffa nån växt och lite fler fiskar imorgon.

men jag har fått en fundering.

de e så att mina 2 lite äldre sköldpaddor verkar "leka" med varandra dom står med huvudena mot varandra och rör dom åt höger och vänter och nafsar lite mot varandra. kan det va att det är dags för parning? jag ska försöka filma betendet men har inte gått så bra hittills... jag har ingen aning om könen på mina 4 små rackare men jag mistänker att det är 1 hane och 3 honar....

//Anders

Link to comment
Share on other sites

hej igen.

här kommer en liten filmsnutt.. en av mina mindre sköldisar kom ivägen lite i början men... någon som har nån aning om vad dom gör?

/Andez

Edited by Andez
Link to comment
Share on other sites

ingen som har någon aning om vad dom håller på med?

nu har dom fått lite flytväxter och en annan växt samt 10 st till zebrafiskar (hade 1 sen tidigare) samt 3 svärdbärare.

Link to comment
Share on other sites

hmm... frågan e då va man ska hitta på :/... dom har inte hållt på så innan jag flyttade dom och dom har bott tillsammans hela sina liv :/.. jag mistänker att det är 1 hona och 1 hane men jag vet inte... någon mer som har något förslag på vad dom kan göra e de bråk som saga säger?

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara så enkelt som att de gnabbas pga de är i en ny miljö. Jag var med om det själv när mina paddor bytte hem för ett tag sedan - den stora jagade den mindre, försökte bita, osv. Jag gjorde ingenting, såg bara till att det inte blev alltför allvarligt och väntade ut. Efter någon vecka lugnade de ner sig igen och allt blev som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara så enkelt som att de gnabbas pga de är i en ny miljö. Jag var med om det själv när mina paddor bytte hem för ett tag sedan - den stora jagade den mindre, försökte bita, osv. Jag gjorde ingenting, såg bara till att det inte blev alltför allvarligt och väntade ut. Efter någon vecka lugnade de ner sig igen och allt blev som vanligt.

oki då ska dom få lugna ner sig å vänja sig... som det ser ut nu så turas dom om att jaga varandra lite och verkar inte som att det är så alvarligt dom "nafsar" mest mot varandra ite på varandra och dom gör det inte hela tiden så...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...