Jump to content
Forum Sköldpaddor

Deformerade ägg


vagabond
 Share

Recommended Posts

Hej,

vi har två Terrapene Carolina Triunguis som är ca 20 år båda två. Honan har visat äggläggningstecken under ganska lång tid. Hon gräver frenetiskt, men brukar överge gropen efter någon timme. Den senaste tiden har hon varit mycket aktiv, men för ett par dagar sedan grävde hon ner sig och kom inte upp förrän i morse då jag observerade henne i vattendelen i terrariet. Efter frukost när jag skulle ge paddorna mat hade hon lagt ett märkligt deformerat ägg direkt på backen (ingen grop). Tyvärr var ägget trasigt så ingen lycka denna gång. Som ni kan se på bilden har ägget en mycket märklig form. Vad jag förstår är det ett tvillingägg eller en så kallad "Double yolker", men min fråga är varför hon får sådana ägg? Samma sak hände nämligen förra året också, dvs hon grävde mycket innan men la ett tvillingägg direkt på backen??? Tacksam för alla idéer.

Hälsningar Johan

PS. Bifogar bilder på ägget samt några bilder på paddorna i terrariet.

post-3360-1233351704_thumb.jpg

post-3360-1233351719_thumb.jpg

post-3360-1233351734_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst många tidskrifter och böcker om sköldpaddor. Har aldrig sett något liknande.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har skickat frågan vidare till en av mina tyska sköldpaddsvänner.

Har du fått något svar?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej,

jag har nu äntligen lyckats rädda två ägg från min paddhona (Terrapene Carolina Triunguis). Det är tredje gången gillt hon lägger. Denna gången är äggen inte deformerade, varför jag hoppas på bättre lycka.

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Grattis till äggen!

Har själv en Terrapene Carolina triunguis hona som la Ett ägg för Några veckor sedan,

tyvärr vart den mat till hennes partner.

Din hona la hon Ett eller Båda äggen Samtidigt? är äggen "läderartade" eller hårda i skalet?

Edited by Mari
Link to comment
Share on other sites

Hon lade äggen inom några timmar. Båda äggen är läderartade i skalet, skall posta en bild senare. Tyvärr har jag haft lite problem, med min kläckarlösning då doppvärmaren gick sönder. Jag har därför haft lite problem att hålla jämn temperatur. Den har varierat mellan 23 och 28 grader. Nu har jag fixat en ny och det är bara att hoppas att allt gått bra ändå.

/Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En bild på äggen och på den hemgjorda kläckaren. Snart borde det bli något om de är befruktade. Jag håller tummarna!

post-3360-125779438217_thumb.jpgpost-3360-125779434514_thumb.jpg

Edited by vagabond
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...