Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur lång tid dröjer det..


TMNT
 Share

Recommended Posts

Hej, TMNT.

Hade du försökt mejla mig? Det där mejlet har hamnat lite på villovägar. Iaf, vad jag förstod det som så ville du ha hjälp med kläckningen?

Först och främst, hur tråkigt det än låter, tänk efter. Mycket, mycket noga. Varför vill du kläcka dessa sköldpaddor? Är det för att det skulle vara roligt eller för att du tror att du kan ge djuren ett livslångt hem? Var ska ungarna ta vägen? Vem kan ta hand om dem alla år som de krävs? Det är stor risk att de råkar illa ut.

Alltså, det är inte för att verka grinig eller något som jag säger det. Men man måste verkligen tänka efter. När jag gjorde det så var det för att jag såg det som en rolig grej att föda upp ungar osv. Men det är viktigt att tänka på hur det blir i det långa loppet. Idag skulle jag aldrig göra om det jag gjorde. Just för att det finns så många vattensköldpaddor redan som behöver hjälp. Man behöver inte föda upp fler till ett ovisst liv.

I vilket fall så är det upp till dig. Så här gjorde jag för att kläcka gulbukade vattensköldpaddor:

Jag tog vermiculite i en plastlåda och fyllde på med vatten så att hela substratet blev fuktigt. Äggen fick ligga till 50% nedgrävda. Vänd absolut inte på äggen, det är bara fåglars ägg som ska vändas.

Gör i ordning t ex ett mindre akvarium med lite vatten i. Lägg i en doppvärmare, ställ in hur varmt du vill ha det. Ju varmare, desto större chans att det blir honor, och tvärt om. Kan inte gränserna riktigt så kolla upp det. Jag körde ca 26 grader och födde upp en unge som blev en hane. Om du har en luftpump eller ett filter så lägg i det också så att det blir rörelse i vattnet. Ställ en kruka eller något i mitten av akvariet och placera burken med äggen i. Lägg över ett glas som lutar (så att dropparna av kondensen inte träffar äggen). Någon cm kan det vara öppet för vädring. Ha i en termometer och håll koll på tempen som du valt.

Sedan är det till att vänta. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog för mina. Men kolla upp det. Dagarna innan mina kläcktes så sjönk de ihop. Om de sjunker ihop, blir gröna eller liknande bara någon vecka in så är de obefruktade. Gör hål och släng dem.

Fyll på vatten om det börjar bli för lite. Lådan ska inte stå i vattnet utan ovanför det.

Oavsett vad du gör. Lycka till.

/Gaby

Edited by J_G
Link to comment
Share on other sites

Äggen fick ligga till 50% nedgrävda.

Varför inte helt nergrävda? Honan lägger inte äggen till 50% nergrävda.

Link to comment
Share on other sites

Hej, TMNT.

Hade du försökt mejla mig? Det där mejlet har hamnat lite på villovägar. Iaf, vad jag förstod det som så ville du ha hjälp med kläckningen?

Först och främst, hur tråkigt det än låter, tänk efter. Mycket, mycket noga. Varför vill du kläcka dessa sköldpaddor? Är det för att det skulle vara roligt eller för att du tror att du kan ge djuren ett livslångt hem? Var ska ungarna ta vägen? Vem kan ta hand om dem alla år som de krävs? Det är stor risk att de råkar illa ut.

Alltså, det är inte för att verka grinig eller något som jag säger det. Men man måste verkligen tänka efter. När jag gjorde det så var det för att jag såg det som en rolig grej att föda upp ungar osv. Men det är viktigt att tänka på hur det blir i det långa loppet. Idag skulle jag aldrig göra om det jag gjorde. Just för att det finns så många vattensköldpaddor redan som behöver hjälp. Man behöver inte föda upp fler till ett ovisst liv.

Stämmer att jag försökt mejla, men nu får jag svar på allt jag frågade efter här. Och jag förstår att du vill "varna" mig också, eller få mig att tänka efter. Visst är det så att jag ser det som en kul grej att få ungar på mina paddor, men jag har ju tänkt att behålla dem själv om jag lyckas. Annars hade jag inte ens tänkt tanken på att kläcka dem. Som du säger så räcker det med sköldpaddor som får ett ovisst hem.

Jag har dock beslutat mig för att avsluta kläckningsförsöket denna gången. Dels på grund utav att äggen troligen har legat i fel temp/luftfuktighet ett par dagar för länge för att det ska bli några bebisar av dem. Dels på grund utav att jag ville kläcka dem lite i impuls, då det var första gången min padda lade ägg.

MEN, i framtiden är det mycket möjligt att jag kommer att kläcka några ägg trots allt. Jag känner att jag har förutsättningar för att skapa ett bra hem till fler paddor, med bland annat utomhusdam på sommarhalvåret och dvalningsmöjligheter på vinterhalvåret.

Innan jag genomför en eventuell kläckning så lovar jag dig att jag kommer tänka igenom det hela mycket noga.

I vilket fall så är det upp till dig. Så här gjorde jag för att kläcka gulbukade vattensköldpaddor:

Jag tog vermiculite i en plastlåda och fyllde på med vatten så att hela substratet blev fuktigt. Äggen fick ligga till 50% nedgrävda. Vänd absolut inte på äggen, det är bara fåglars ägg som ska vändas.

Gör i ordning t ex ett mindre akvarium med lite vatten i. Lägg i en doppvärmare, ställ in hur varmt du vill ha det. Ju varmare, desto större chans att det blir honor, och tvärt om. Kan inte gränserna riktigt så kolla upp det. Jag körde ca 26 grader och födde upp en unge som blev en hane. Om du har en luftpump eller ett filter så lägg i det också så att det blir rörelse i vattnet. Ställ en kruka eller något i mitten av akvariet och placera burken med äggen i. Lägg över ett glas som lutar (så att dropparna av kondensen inte träffar äggen). Någon cm kan det vara öppet för vädring. Ha i en termometer och håll koll på tempen som du valt.

Sedan är det till att vänta. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog för mina. Men kolla upp det. Dagarna innan mina kläcktes så sjönk de ihop. Om de sjunker ihop, blir gröna eller liknande bara någon vecka in så är de obefruktade. Gör hål och släng dem.

Fyll på vatten om det börjar bli för lite. Lådan ska inte stå i vattnet utan ovanför det.

Oavsett vad du gör. Lycka till.

/Gaby

Tack för denna genomförliga beskrivningen. Jag fick faktiskt samma kläckarförslag av en kompis som kläcker och säljer skäggagamer.

En sak som jag funderar på är hur känsliga sköldpaddsäggen är för fel luftfuktighet? Måste denna stämma väldigt exakt? Och vad bör den ligga på? Eller är det så att det räcker med rätt värme?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var det dags igen. Sitter här bredvid sköldpaddorna och kollar på när honan gräver igen ägghålet. Ser ut att vara runt 4-5 ägg denna gången också.

Är det vanligt att äggen kommer så tätt inpå varandra? Om jag inte minns helt fel så var det ungefär 3 veckor sedan senaste "kullen" lades.

Edited by TMNT
Link to comment
Share on other sites

Är det vanligt att äggen kommer så tätt inpå varandra? Om jag inte minns helt fel så var det ungefär 3 veckor sedan senaste "kullen" lades.

Våra landsköldpaddor lägger ofta två ggr med ungefär tre veckors mellanrum.

Link to comment
Share on other sites

Våra landsköldpaddor lägger ofta två ggr med ungefär tre veckors mellanrum.

Okej, då låter det ju som att det är ganska normalt. Jag blev lite förvånad med tanke på att dessa två gånger hon lagt ägg är de första gångerna någonsin. Som sagt :rolleyes:

En annan grej jag funderar över är om det är vanligt att sköldpaddor lägger söndriga ägg? Jag vet inte exakt hur många som var söndriga men det var åtminstone 1-3 st som var det. Kan det vara så att det beror på bristfällighet med kalk i födan?

Link to comment
Share on other sites

En annan grej jag funderar över är om det är vanligt att sköldpaddor lägger söndriga ägg? Jag vet inte exakt hur många som var söndriga men det var åtminstone 1-3 st som var det. Kan det vara så att det beror på bristfällighet med kalk i födan?

Jag tror inte att det är vanligt men det förekommer.

Brist på kalk eller någon annan mineral skulle kunna vara en orsak. Eller att ägget är för stort?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte helt nergrävda? Honan lägger inte äggen till 50% nergrävda.

Jag vet inte vad som är bäst. Men det fungerade helt enkelt för mig och jag hade läst det någonstans. Dessutom går det ju lättare att hålla koll på äggen om man ser dem, ifall de börjar mögla t ex så att man kan ta bort dem snabbt.

Hur har du dina sköldpaddors ägg?

Link to comment
Share on other sites

Hur har du dina sköldpaddors ägg?

Vi har tidigare haft dom halvvägs nergrävda i vermiculite. Började förra året ha dom helt nergrävda. Det blir då mindre påverkan av fluktuationer i temperatur och luftfuktighet. Äggen bör också skyddas mot ljus.

I år har vi äggen nergrävda i jord/sandblandning, alltså samma som honan valt att lägga sina ägg i.

Man försöker få allt så naturligt som möjligt och i detta fall följer vi Wolfgang Wegehaupt som skrivit en bok om naturlig uppfödning och hållande av grekisk landsköldpadda

.

519p1x9FEmL._SL500_AA300_.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Använder mig av samma tråd som alltid när det kommer till detta ämnet..

Till att börja med:

Ända sedan min sköldpadda började lägga ägg för ett gäng år sedan så har jag varit sugen på att testa att kläcka fram några små ungar. Det vore ett roligt steg att ta, jag har ju haft sköldpadda i en himla massa år trots min relativt unga ålder. Men i slutändan har jag dock valt att avstå detta trots allt, mycket på grund av det överflöd det finns av vattensköldpaddor i "begagnathandeln". Men nu när min hane försvann spårlöst i somras så kände jag att det är nu eller aldrig, för jag kommer inte para ihop min hona ensam med endast en hane igen.

Sagt och gjort. Hon hann med att lägga två kullar sent under förra året. Första kullen kom 25/10 -13 och andra kullen kom 27/11-13. Jag valde att ge båda omgångarna en chans att utvecklas till små paddungar. Första kullen blev ett misslyckande. MEN, den andra däremot, den har jag fått framgång med. Efter 66 dagar, alltså igår, så började 1 ägg att spricka upp.. Å däri var det alldeles riktigt en lite unge utav arten TS elegans! :) Även ägg nummer 2 av 3 har börjat spricka upp, så det är förhoppningsvis inte slut riktigt än.

Någon som har erfarenhet av hur man ska agera med de nyfödda. Vad jag kan läsa mig till så måste ungarna "suga in" gulsäcken innan de är redo för att hoppa i vattnet. När jag läser på wikipedia så menar de på att det kan ta upp till 21 dagar innan gulsäcken är helt absorberad. Men det kan väl inte stämma att de ska vara på land i 21 dagar innan de får hoppa ner i vattnet?

Så här står det på wikipedia:

"A new hatchling breaks open its egg with its egg tooth, which falls out about an hour after hatching. This egg tooth never grows back. Hatchlings may stay inside their eggshells after hatching for the first day or two. If they are forced to leave the eggshell before they are ready, they will return where possible. When a hatchling decides to leave the shell, it has a small sac protruding from its plastron. The yolk sac is vital and provides nourishment while visible, and several days later it will have been absorbed into the turtle's belly. The sac must be absorbed, and does not fall off. A split may be noticeable in the hatchling's plastron for turtles found in the field, indicating the age of the turtle to be about three weeks old. The split must heal on its own before the turtle is able to swim. It takes 21 days between the egg opening until water entry."

post-6768-0-66647900-1391468278_thumb.jp

post-6768-0-46591100-1391468471_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara fått fram ungar av C.Amboinensis och M.Mutica.

Jag la dem på fuktigt hushållspapper någon dag och sedan fick de komma till "babyhagen" där de fick vada/simma i grunt vatten i vattenbad.

Link to comment
Share on other sites

Föds även dessa med gulsäcken på undersidan av skalet, ej helt absorberat?

Vad jag förstår när det gäller rödörade vattensköldpaddor så är det väldigt kritiskt att låta dem äntra vattnet innan säcken är helt insugen, annars finns risken att gulsäcken går sönder/vatten läcker in och sköldpaddsungen dör. Det vill jag verkligen inte ska hända.

Link to comment
Share on other sites

De hade gulsäcken kvar i olika grad.

Bilder finns på

palen.se/cuora_krabaten.htm

palen.se/cuora_hasse_frasse.htm

M.Mutica hittade jag i det torra substratet så där var det bara lite kvar innan det var helt läkt.

palen.se/mutica_juvenil.htm

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis :) Måste vara skönt att det hann att bli en befruktad kull innan han tragiskt försvann.

Önskar dig all lycka till med de små liven :)

Link to comment
Share on other sites

De hade gulsäcken kvar i olika grad.

Bilder finns på

palen.se/cuora_krabaten.htm

palen.se/cuora_hasse_frasse.htm

M.Mutica hittade jag i det torra substratet så där var det bara lite kvar innan det var helt läkt.

palen.se/mutica_juvenil.htm

Storleken på gulesäcken som är på min färdigkläckta unge är i ungefär samma storlek som bilderna på din Cuora Amboinensis, fast mycket gulare i färgen. Den andra ungen, som efter 1 ½ dygn fortfarande bara kikar ut ur skalet, har en desto större "påse" under sig. Kan se den lite grand när jag tittar, stor och vattnig. Bara den inte spruckit..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Finns någon fortsättning? Det blev roligt, spännande och lärorikt att läsa och man vill ju veta mer.. Överlevde de små t ex?

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobbe! Jodå, det finns en fortsättning! :)

Båda ungarna klarade sig, i slutändan, helt utan åkommor.

Dock var det nära att den ena av ungarna (den som grävt ner sig under en rot på bilderna nedan) strök med ganska tidigt. Av någon anledning hade gulsäcken mer eller mindre klistrat sig fast i skalet. Förmodligen pga någon skada/läcka på själva säcken. Men efter något dygn så kunde den slita sig loss, då gulan torkat till sig, och komma ut ur skalet. Men det var inte slut där. När han väl kom ut så var den väldigt hoptryckt. Nästan som att någon har försökt knåda sköldpaddan till en köttbulle! Men efter ytterligare några dagar så jämnade skalet ut sig, och den såg ut precis som sig bör,

Om någon mer härinne får för sig att försöka kläcka ungar kan jag göra en snabb genomgång hur jag gjorde från att de började kläckas till att de var nån vecka gammal.

Efter att ungarna krupit ut ur skalet flyttade jag över dem till ett akvarium med runt 5-6 cm vattendjup i, och med samma vattentemperatur som jag hade i äggkläckaren. Utöver det hade jag såklart en landdel också, bestående av en fuktig jord/sandblandning, samt med lite stenar och rötter/grenar att gömma sig under. Här placerade jag sköldpaddsungarna vid övergången. Jag tänkte som så att kan de hoppa i vattnet utan risk för att säcken går sönder bör de veta det själva. Det borde komma instinktivt. Sagt och gjort. Den ena (den friska) hoppade i vattnet mer eller mindre direkt. Den som föddes lite skadad stannade kvar på land ett par dygn. Därefter hoppade den också ner i vattnet. Så min plan funkade, för en gångs skull.. ;)

Om jag inte minns fel så började jag mata dem med lite sköldpaddspellets redan efter första dygnet, och de började smaka på det med en gång. De lärde sig otroligt snabbt att jag kommer med maten. Redan efter några dygn började de simma efter mig vid akvarieglaset, med hungern i blicken!

Jag har själv inte kvar dessa sköldpaddor längre. Jag sålde dem ganska tidigt till en kille i stan där jag bor. Han kändes pålitlig, och hade stora planer med dem när han köpte dem. Jag sms:ade faktiskt så sent som igår med honom för att få en liten statusuppdatering kring paddorna. Tyvärr hade han inte kvar dem i sin ägo, utan de har fått flytta vidare till en av hans vänner nere i Skåne. Så lever gör de, men tråkigt nog verkar de gå samma öde till mötes som många andra vattensköldpaddor i Sverige gör.

post-6768-0-07373000-1437520559_thumb.jp

post-6768-0-37362000-1437520581_thumb.jp

post-6768-0-44750800-1437520600_thumb.jp

post-6768-0-44382200-1437520659_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...