Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
J_G

Dvala pseudemys?

Recommended Posts

J_G

Funderar på att dvala min pseudemys. Känns som att han skulle behöva en lite lugnare period då han inte verkar trivas ensam i akvariet.

I somras gick han i en barnbassäng med landdel tillsammans med mina gulbukade vattensköldpaddor. När jag tog in dem för vintern hade det varit en ganska kall period - under 15 grader, tror jag, säkert 12. De åt inte under de första dagarna i akvariet och efter ca en vecka rensade alla tarmen på en gång. Det verkade som att de sparat maten i magen när det började bli kallare. Var det en förberedelse för dvalning som de börjat med? Med tanke på att temperaturen sjunkit så mycket och att de inte åt när de kom in.

På Mimmis sida står det att pseudemys concinna endast behöver en lättare dvalning (15 grader). Jag är inte hundra på vilken sorts pseudemys min är (det närmaste jag hittat är floridana), men det är inte en concinna. Vad jag läst lever de naturligt i Viriginia till Florida.

Någon som har mer fakta att komma med? Om eventuell dvalningstemperatur och om det ens är lämpligt att dvala. Jag skulle vilja göra ett försök, och han är inte direkt mager, snarare fet, så han borde ju klara det.

MVH

Gaby

Mimmi
.......

I somras gick han i en barnbassäng med landdel tillsammans med mina gulbukade vattensköldpaddor. När jag tog in dem för vintern hade det varit en ganska kall period - under 15 grader, tror jag, säkert 12. De åt inte under de första dagarna i akvariet och efter ca en vecka rensade alla tarmen på en gång. Det verkade som att de sparat maten i magen när det började bli kallare. Var det en förberedelse för dvalning som de börjat med? Med tanke på att temperaturen sjunkit så mycket och att de inte åt när de kom in.

.......

MVH

Gaby

Sköldpaddor kan inte smälta maten när det blir för kallt, matsmältningshastigheten avtar med temperaturen. När det blir varmare kan de smälta maten.

För att veta om en dvala är lämplig eller inte måste du veta vilken art eller underart det är.

J_G

Vet du nå bra art/rasbestämningsidor då med pseudemys? De jag hittar verkar ha olika åsikter om vilka som är vilka. Ganska förvirrande.

Läste i TurtleTimes forum att pseudemys floridana är de enda som inte dvalar helt. Men de kan ju ha fel.

Mimmi

Nej, inte för tillfället iaf. Har du lagt upp tydliga bilder för artbestämning på detta forum?

Om det är en tropisk eller subtropisk art så ska de inte dvala - däremot kan man göra vissa små ändringar av temperaturer. Här är ett exempel som gäller bl a en tropisk o halvtropisk Pseudemysart - Pseudemys rubriventris:

Även djur från tropikerna eller subtropikerna till exempel från halvön Florida (Pseudemys rubriventris) eller från Central- och Sydamerika (Trachemys scripta calirostris, Trachemys scripta dorbigni) är underkastade ett års-temperaturförlopp. Vattnet kyls av några grader under regntiden och även dagslufttemperaturerna är inte så höga på grund av den molntäckta himlen. För sådana djur erbjuds dammhållning under sommaren (i Tyskland regnar det i alla fall alltid på sommaren :-) vid 20 - 26 grader C vattentemperatur som "vintertid" och en rumshållning resterande tid, vid motsvarande höga temperaturer 28 grader C till 30 grader C vattentemperatur som "sommartid". Om sådana djur hålls i akvarium under hela året, sänks vattnet till rumstemperatur och värmelampan stängs av under två månader. Den allmänna belysningen är på 10 - 12 timmar per dag.

Översättning från http://www.schmuckschildkroeten.de/WINTERR...winterruhe.html

Hela artikeln finns här: http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpwinterruhe.html

J_G

Nej, det har jag inte. Tror inte att det är någon idé. Liknande pseudemys har inte kunnat artbestämmas riktigt här förut.

Mimmi
Nej, det har jag inte. Tror inte att det är någon idé. Liknande pseudemys har inte kunnat artbestämmas riktigt här förut.

Jag tycker det alltid är idé att lägga upp bilder för att få sköldpaddor artbestämda här - jag skulle ha försökt allt för att kunna få min sköldpadda artbestämd så att jag kan ge den en artriktig skötsel - Pelon exvis är en fena på artbestämning :)

J_G

Nja, det känns onödigt.

Han har börjat bli slöare nu. Antagligen för att vattnet inte är uppvärmt och för att ljusrampen bara står över halva akvariet för tillfället. Det blir en slags vinter ändå. Han sover oftast när jag kommer in i rummet. Så det får väl duga framför riktig dvalning.

Mimmi
Jag tycker det alltid är idé att lägga upp bilder för att få sköldpaddor artbestämda här - jag skulle ha försökt allt för att kunna få min sköldpadda artbestämd så att jag kan ge den en artriktig skötsel - Pelon exvis är en fena på artbestämning :)

Det finns fler på detta forum som är duktiga på artbestämning - inte bara Pelon. Jag förstår inte varför man inte ger sin sköldpadda alla chanser att bli artbestämd för att få optimal skötsel men, men - det är mycket man inte förstår ;)

Edited by Mimmi

J_G

Hm.. kanske ska försöka nästa vecka ändå. Hittade en sida där de beskriver skillnaderna mellan tre olika pseudemys. Har lite svårt att bestämma mig ändå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudemys_floridana