Jump to content
Forum Sköldpaddor

Era lådor


Sköldpadds Martin
 Share

Recommended Posts

Jag vet inte om ni är lika intresserade av att se hur andra än en själv inreder sin sköldpaddas låda. Om ni vill lägga in en bild skulle det vara mycket roligt att se hur ni inreder eftersom en bild säger mer än tusen ord :). Eftersom vi är enligt mig sköldpadds experter så kan jag lära mig ett och annat av hur ni inreder. Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Så här vart min ny bur som min sköldis fick i somras!!

post-6645-1231349802_thumb.jpg

post-6645-1231349947_thumb.jpg

post-6645-1231349989_thumb.jpg

Edited by skalman=bäst
Link to comment
Share on other sites

Hej! Min Hermans hus är numera lite förändrat. Han har större bad, med värme under så att han har ljummet vatten att krypa ner i hela dagen. Det finns mer UV-ljus än på bilden och så finns det gröna växter i sanddelen. Sover gör han i hödelen under värmelampan.

Det ljumna badet tycker Herman jättemycket om :)

/Susanne

post-6719-1231670960_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Min Hermans hus är numera lite förändrat. Han har större bad, med värme under så att han har ljummet vatten att krypa ner i hela dagen. Det finns mer UV-ljus än på bilden och så finns det gröna växter i sanddelen. Sover gör han i hödelen under värmelampan.

Det ljumna badet tycker Herman jättemycket om :)

/Susanne

Vad smart med ljummet vatten, hur har du fixat så det blir det? Värmematta under eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ja, jag har faktiskt "gjort om" en vanlig värmedyna genom att plasta in den och tejpat noga så att den håller sig tät. Denna har jag lagt under sand och hö under hans badskål (pajform :). Han badar jäättemycket nu :)

En värmeplatta borde funka, men jag var lite snål och ville testa...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ja, jag har faktiskt "gjort om" en vanlig värmedyna genom att plasta in den och tejpat noga så att den håller sig tät. Denna har jag lagt under sand och hö under hans badskål (pajform :). Han badar jäättemycket nu :)

En värmeplatta borde funka, men jag var lite snål och ville testa...

Då ska jag prova med en värmematta, har en sån skräpandes nånstans.

De kan inte bränna trä på nåt sätt va?

Link to comment
Share on other sites

Nä, det kan jag inte tänka mig, men se till att den är vattentät och att inga sladdar är tillgängliga att tugga på :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 14 årig Grek som för tillfället bor i en ganska tråkig trälår jag byggt (växt ur sitt terarium han hade då han var liten). Jag har tänkt bygga mig något större och lite mer intressant än det han har nu, men har inte stor plats på min rum och vill gärna ha han hos mig. Hur stor kan man tycka låren ska vara och hur ska jag inreda den på bästa sätt?

Tanken är att jag ska köpa mig en till i 18årspresent så att Tommy får en kompis, och då behövs ju mer plats.

Link to comment
Share on other sites

Ju större låda desto bättre. Är den stor så är det mycket lättare att få ett omväxlande landskap åt sköldpaddan.

Link to comment
Share on other sites

Hur stor är den största låda du får plats med? Om det är för litet kan du kanske bygga en tvåvåningslåda/vivarium.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en skiss och räknat ut att det största möjliga kan bli 0,94 kvadratmeter. Det känns ganska bra, eller vad tycker ni?

Han älskar att rastas på golvet så jag gör en bräda ner till mitt golv så han kan rasta sig om han inte tycker det är tillräckligt (utgång stängd då jag inte är hemma)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är för litet. Jag skulle bygga en tvåvåningslåda med 0,94 kvm på varje plan - om det absolut inte finns plats för större. Att vara på golvet ger ingen variation i mikroklimat o möjlighet för sköldpaddan att gräva ner sig för att reglera temp, ljus. fukt. En låda i två plan med grävbart substrat, planterade gräsplättar o bon rekommenderar jag.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

I vad och hur bygger man bäst en tvåvånings då? Jag måste kunna flytta den enkelt för städning och liknande. Den får alltså inte vara för tung.

Link to comment
Share on other sites

Det finns någon på forumet som byggt 2-våningslåda tror jag. Kanske funkar det att ha lådan på hjul?

Link to comment
Share on other sites

Ja, låda på hjul har jag funderat på också, är nog smidigast! Skulle vara kul att se en bild på en tvåvånings konstuktion om någon har en!

Link to comment
Share on other sites

Ja, låda på hjul har jag funderat på också, är nog smidigast! Skulle vara kul att se en bild på en tvåvånings konstuktion om någon har en!

Detta skulle väl kunna vara en grundtanke. Om avståndet mellan undre och övre plan inte är så stort så går det att bygga en ramp mellan dom.

Tja det var bara en tanke. Längst ner på sidan hittar du bilden.

Dubbellåda

R/P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bamse_och_Trixie.bmpHär kommer en bild på hur jag, med hjälp av mamma, har lyckats ordna det större till Bamse. Jag vägrade låta honom bo i enbart terrariet, vilket inte är bra för honom, och vi byggde då en ramp ner till en kista. Han springer upp och ner och trivs toppen. Trixie vaktar Bamse ibland, och är så snäll. Vi har även som ni ser galler över både terrarie och kista för att inte Trixie ska hoppa ner till honom.

När jag sedan flyttar ska jag fixa nytt boende även till Bamse. Så jag är tacksam för de bilder jag har sätt här. Finns mycket fina bon till sköldisar :)

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken kisse...

Själv har min ena katt hittat husets varmaste och mysigaste plats. Under sollampan hos de stora paddorna. Jag har inget skydd över dem, inte ute i hagen heller på sommaren, så Frans kan man hitta sovandes under lampan när man kommer hem från jobbet. Gärna tillsammans med en padda som krupit in vid magen på honom. Alice sitter en stol och ser nyfiket på paddorna i lådan men vågar sig inte upp. På sommaren är både Frans och hens tjej Alice nyfikna åskådare i hagen där det brukar vara lite liv och rörelse på dagarna. Grannkatten sover gärna i "paddhuset" och blir livrädd när en "sten" helt plötsigt rör på sig och går ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag litar nog inte riktigt på mina katter. Nog för att det är de lataste katterna som finns, men att låta de springa runt hur som helst hos Bamse känns skrämmande.

Nätet får ligga på och Trixie får tillbringa tiden på nätet eller på lysrörslampen där man även kan hitta honom ibland :)

Ingen som har några fler bilder på sina lådor? Tycker det är så kul att se hur ni andra har det med boende till era sköldisar!

Link to comment
Share on other sites

Bamse_och_Trixie.bmpHär kommer en bild på hur jag, med hjälp av mamma, har lyckats ordna det större till Bamse. Jag vägrade låta honom bo i enbart terrariet, vilket inte är bra för honom, och vi byggde då en ramp ner till en kista. Han springer upp och ner och trivs toppen. Trixie vaktar Bamse ibland, och är så snäll. Vi har även som ni ser galler över både terrarie och kista för att inte Trixie ska hoppa ner till honom.

När jag sedan flyttar ska jag fixa nytt boende även till Bamse. Så jag är tacksam för de bilder jag har sätt här. Finns mycket fina bon till sköldisar :)

Hur ser rampen ut? Hur är den gjord? Funderar på liknande till min.

Link to comment
Share on other sites

Roligt med alla bilder :P

Vet du någon blomma med ganska stora blad? Ganska nära marken så paddan kan ligga under dom när han vill vara i fred eller säka lite skugga. Har letat lite själv men hittar ingen

Edited by Sköldpadds Martin
Link to comment
Share on other sites

Här bor vår patrik =D inte så mycket inredning ännu har planer på att bygga en jorramp och en grotta =) hade en massa växter i men de tog han o mosade ner direkt =P rikigt liten bulldoser

post-5204-1234466345_thumb.jpg

Edited by Patrik
Link to comment
Share on other sites

Ungar Testudo hermanni.

Belysning: Dubbel Dagsljusrör T8,

värmelampa 50 w,

Dagsljuslampa repti glo compact 2.0,

UV-lampa MegaRay 60 w extern ballast

miljo2.jpg

miljo3.jpg

Ungar Testudo hermanni.

Belysning Dubbel T5 Life glo dagsljus,

Solar Glo 160 w UV/värme

miljo4.jpg

Ungar Testudo graeca

Belysning: Dubbel T5 Life glo dagsljus,

MegaRay 100 w värme/UV

miljo5.jpg

miljo6.jpg

miljo7.jpg

Bilderna från januari 2009

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...