Jump to content
Forum Sköldpaddor

Giftig blomma?


Sköldpadds Martin
 Share

Recommended Posts

Jag har en blomma hemma som jag har listat ut att den heter Fredskalla. Är den giftig för paddan?

Link to comment
Share on other sites

Fredskalla

Spathiphyllum Floribundum-gruppen

Växten innehåller ämnen som är irriterande.

Symtom: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett snabbt svar då skippar jag den blomman.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en till blomma som heter Kroton är den ok att plantera hos paddan efter dvalningen?

Link to comment
Share on other sites

Hittade en till blomma som heter Kroton är den ok att plantera hos paddan efter dvalningen?

Enl växtgiftcentralen.

Växtgiftcentralen

En bra länk att lägga en genväg till på skrivbordet

Kroton

Codiaeum variegatum

Växtsaften är irriterande.

Symtom: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.

Åtgärd: Ge lite dryck.

R/P

Link to comment
Share on other sites

:( ok då skippar jag den blomman också

Ge dig inte, bara fortsätt, förr eller senare träffar du rätt :lol:

Skämt åsido, det är bättre att gå ut och gräva upp en grästuva(såvida ni inte har tjäle i jorden) Den kommer att göra så mycket mer nytta än en krukväxt.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är bra att ha växter med gröna blad på olika nivåer - höjd - för luftfuktighetens skull - jag vet att det kan vara svårt.

Palmer med kraftiga, tåliga stammar är bra att komplettera med gräsplättar. (men som vanligt inköpta för mer än ett år sedan pga bekämpningsmedel) Om sköldpaddan absolut inte kommer åt att äta av bladen kanske det är OK att plantera dem tidigare, men ofta lyckas sköldpaddan välta växten tyvärr. Det borde gå att förankra palmen/växten på något sätt - någon som har idéer?

Link to comment
Share on other sites

Ge dig inte, bara fortsätt, förr eller senare träffar du rätt :lol:

Skämt åsido, det är bättre att gå ut och gräva upp en grästuva(såvida ni inte har tjäle i jorden) Den kommer att göra så mycket mer nytta än en krukväxt.

R/P

Jag har grästuvor också men jag vill ha några blommar för att hålla lite luftfuktighet kvar i lådan och så kan han gömma sig lite under dom :P

Link to comment
Share on other sites

Ge dig inte, bara fortsätt, förr eller senare träffar du rätt :lol:

Skämt åsido, det är bättre att gå ut och gräva upp en grästuva(såvida ni inte har tjäle i jorden) Den kommer att göra så mycket mer nytta än en krukväxt.

R/P

Jag har lyckats att inte få paddan att välta någon växt genom att inte plantera vid kanterna och alltid ha en (sköldpadds längd) mellan växterna om jag planterar tätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har grästuvor också men jag vill ha några blommar för att hålla lite luftfuktighet kvar i lådan och så kan han gömma sig lite under dom :P

Vi har förutom grästuvan penningträd (crassula) i lådor med ungar av olika storlek. Den är inte giftig och sköldpaddorna äter den inte.

Inte för luftfuktigheten men för att få struktur i lådan, högre luftfuktighet vill jag ha i bogrottorna.

Jag mätte luftfuktigheten under den släckta värmelampan. Den låg på 47,5. I bladverket på crassulan låg det på 49.

Link to comment
Share on other sites

En annan fördel med lite högre växter också är möjlighet att söka skugga. Gräsplätten kanske inte ger möjlighet till skugga. Jag är för att erbjuda ett så varierat mikroklimat i fångenskap som möjligt. Därmed inte sagt att det ska vara en tätplanterad djungel - det beror på vilken art man har.

Link to comment
Share on other sites

Luftfuktigheten kan väl sprida sig neråt i lådan också från högre växter? På natten exvis när belysningen är avstängd.

Edit: Suckulenters blad kanske avger mindre fukt än "vanliga" växters blad?

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag har en stor låda till min padda (1.6 kvadratmeter) så jag har en del blommer i lådan. Te.x crassula, yuccapalm, grästuvor, hibiskus, och nån blomma med stora blad (kommer inte ihåg namnet) Och min låda ser bra tycker jag. Flera gömställen och skugga och ett säkert som ställa där han inte kan ramla på rygg :). När jag byggde lådan så mätte jag också ljus styrkan med nån apparat och fick bra resultat :).

Link to comment
Share on other sites

Suckulenters blad kanske avger mindre fukt än "vanliga" växters blad?

Jag får samma värden från hibiskusblad som från crassulablad. Hibiskusen är tät med kraftigt bladverk. Den står på samma bänk som crassulan jag jämförde med.

Jag tror att växterna i sig har mycket liten påverkan på luftfuktigheten. Att man vattnar substratet ger ger lokalt en högre luftfuktighet någon centimeter över ytan.

Mätinstrument:

48184.jpg

Link to comment
Share on other sites

:) . När jag byggde lådan så mätte jag också ljus styrkan med nån apparat och fick bra resultat :) .

Vad är bra resultat?

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg vad det var då men i ett tidigare inlägg skrev du hur mycket det skulle vara och resultatet blev bra

Link to comment
Share on other sites

Var kan man köpa en sådan där luftfuktighets mätare som du visade på ditt förra inlägg?

Link to comment
Share on other sites

Om man vattnar växterna mer så borde de kanske kunna avge mer luftfuktighet från bladen? Därmed inte sagt att man bör göra det - växterna ska ju vattnas så att de mår bra. Hur som helst så är ju varje procent som luftfuktigheten höjs positiv.

Sköldpadds-Martin - det vore jättekul att se bilder på din låda :)

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst så är ju varje procent som luftfuktigheten höjs positiv.

Det måste väl vara i förhållande till art av sköldpadda?

Skillnaden på den optimala luftfuktigheten som eftersträvas i ex en låda med "greker" i förhållande till ex en låda med

skogssköldpaddor bör ju vara en aning olika.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Ja, så är det. Men finns det inte "underarter" - former - av rödfotade som härstammar eller har anpassats till torrare områden. Medelhavssköldpaddor omges ju ofta av fuktig havsluft.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en stor låda till min padda (1.6 kvadratmeter) så jag har en del blommer i lådan. Te.x crassula, yuccapalm, grästuvor, hibiskus, och nån blomma med stora blad (kommer inte ihåg namnet) Och min låda ser bra tycker jag. Flera gömställen och skugga och ett säkert som ställa där han inte kan ramla på rygg :). När jag byggde lådan så mätte jag också ljus styrkan med nån apparat och fick bra resultat :).

Har du bilder på din låda. Vore kul att se. Alltid trevligt att se andra lådor :)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så kan jag inte visa någon bild fören efter dvalan för paddan sover och lådan står och luftas av och är tom för tillfället

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...