Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kön på Cuora Amboinensis


procent
 Share

Recommended Posts

Går det att se vilket kön det är på dessa två?

Jag vet att en av dessa är en tjej i alla fall eftersom jag hittat ett ägg vid Pyret.

Med tanke på att deras skal ser väldigt olika ut misstänker jag att det är två olika kön.

Pyret

gallery_6988_238_26844.jpggallery_6988_238_61048.jpg

Misstänkt hona. Har varit i mina ägor i drygt 10 år. Bukskölden ser platt ut.

Polarn

gallery_6988_238_8922.jpggallery_6988_238_70069.jpg

Omhändertagen vanvårdad sköldpadda som enligt veterinär fastställts som hane. Stämmer det?

Bukskölden är mycket mer innåtbuktad än Pyrets men har mindre svans.

Anledningen till att jag undrar är för att Pyret biter tag i Polarn's svans även fast han håller sig undan.

Kan det vara för att Pyret är hormonellt agressivt pga äggläggning/parning? Eller är det något sätt att hävda sitt revir?

Eller är det en fråga om att sköldpaddor ger sig på de som är mindre?

Jag läste i ett inlägg att det kan vara jobbigt för en tjej att vara ensam med en hane. Men om mina

misstankar är korrekta så är det raka motsatsen för dessa två. :blink: Pyret har ju iofs storleken till sin fördel.

Vad säger ni? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Den översta ser iaf ut att vara en hona med den korta svansen. Jag vågar inte säga något om den undre.

Finns det någon äggläggningsplats med grävbart substrat på land?

Link to comment
Share on other sites

Den översta ser iaf ut att vara en hona med den korta svansen. Jag vågar inte säga något om den undre.

Finns det någon äggläggningsplats med grävbart substrat på land?

Ja, det finns grävbart substrat på land. Men ägget jag hittade var inte nedgrävt bara lagt i en grotta.

Link to comment
Share on other sites

Har du fler bilder på Polarn?

Här kan du se några bilder på honor och hanar.

Cuora Amboinensis

Honor: Ludde, Skalman

Hanar: Helge, Kåre

Chelonia. Cuora Amboinensis

Tusen tack för länkarna. Nya bilder fixar jag så snart jag kan. Är Pyret en hona eller? Hon har iaf alla kännetecken för en sådan :lol: Vilka otroligt vackra skal dina sköldpaddor har. Har du polerat dem eller? :rolleyes:

Edited by Procent
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som en hona. Kort liten svans som dock fått sig ett par nyp.

Den ser inte heller så konkav ut på bild mer åt det platta hållet.

Edited by Helena Palén Berggren
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som en hona. Kort liten svans som dock fått sig ett par nyp.

Den ser inte heller så konkav ut på bild mer åt det platta hållet.

Ok, vi har också tyckt att det mest ser ut som en hona men eftersom det var en veterinär som hade könsbestämt den så var vi lite fundersamma. Kanske skulle ringa upp djurhemmet och kolla hur inlästa de var på sköldpaddor. :) Nypen i svansen blev när vi sammanförde de två, men nu verkar de ha lugnat sig och accepterat att de inte är ensamma i världen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...