Jump to content
Forum Sköldpaddor

Somnar inte under dvalning.


malin_andersson
 Share

Recommended Posts

Jag lade in Puh, grekisk landsköldpadda, i kylskåpet den 31 dec. Men hon har fortfarande

inte somnat in. Det är 4 grader i kylskåpet och hon ligger i ett yngelakvarium av plast klätt med tidningspapper.

Hon är 3 år gammal, 9cm och 196gram. Förra dvalningen gick bra och hon somnade in under första dygnet.

Vad är felet?

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för substrat i "yngelburen"?

vad menar du med vaken? Går omkring i "buren" eller reagerar när du petar på henne?

När jag tittat till mina som inte grävt ner sig kan huvudet vara ute eller de drar in benen när man petar på dem....

Vid 4 grader går sköldpaddans organ på "låg fart" kan man säga. Hjärtat slår långsamt, tarmarna och allt annat går på sparlåga....så kroppen går ju in i vila så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 50% jord och 50% sand. och fuktiga löv. Men vaken menar jag att hon ligger med benen och huvudet ute och när man tar bort löven över henne blinkar hon och har ögonen öppna. en hon ligger någorlunda stilla. Förra dvalningen sov hon hårt och jag kunde ta ut och väga henne utan att hon vaknade (öppnade ögonen)

Link to comment
Share on other sites

Har du mätt temperaturen på den hyllan där hon ligger - det kan skilja ganska mycket?

Link to comment
Share on other sites

Okej, det ska jag. Får köpa en termometer först. Men tar hon skada av att ligga vaken i kylen?

Link to comment
Share on other sites

Det var 4 grader hos Puh. Men hon är fortfarande vaken.

Varit vaken i 8 dygn nu. Är rädd att hon inte ska må bra.

Vad ska jag göra??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...