Jump to content
Forum Sköldpaddor

TV-program med sköldpaddor


P-A
 Share

Recommended Posts

Kallt blod, heta känslor

Naturserie från 2007. Del 1 av 5. Skulle ödlor, sköldpaddor och ormar vara tröga och primitiva enstöringar? Glöm det. David Attenboroughs nya serie visar att det kallblodiga livet kan vara nog så hett. bepansrade jättarna.

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli intressant att se

Link to comment
Share on other sites

Vilket superintressant program - tyvärr har jag störningar på 2:an, men syrran spelade in programmet för säkerhetsskull.

Mycket intressant med vattensköldpaddsungarna som låg nedfrysta på land i upp till 6 månader! De har någon slags antfrysvätska tyckte jag David A sa. Vilken art var det?

Vilken art var landsköldpaddorna?

Link to comment
Share on other sites

Chrysemys picta picta och landsköldpaddorna måste ha varit Chersina angulata.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Ronnie, man sa painted turtle (Chrysemys picta) men det översattes tyvärr med prydnadssköldpadda (Trachemys scripta).

Landsköldpaddorna var Chersina angulata (Sydafrikansk bogsprötssköldpadda) vars hanar har en utväxt fram på bukskölden. Denna används som vi såg på filmen när hanarna strider.

Bilden nyligen tagen i Sydafrika.

IMG_3858.JPG

Link to comment
Share on other sites

OK, tack.

När var Chrysemys-ungarna som tillbringade vintern nedfrysta kläckta?

Link to comment
Share on other sites

" Men det är sent på året, vinterkylan har redan satt in.... deras vävnader skyddas av ett slags antifrysmedel..."

Link to comment
Share on other sites

Aha - de var alltså nykläckta - som sagt min tv hade störningar.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte Chrysemys picta-ägg även kunna kläckas naturligt i Sverige också? Alltså en naturlig reproduktion? Kanske även Trachemys scripta?

Det var verkligen fascinerande att se när de hade filmat med värmekameran - havslädersköldpaddans ägg som var varmare än omgivningen vid äggläggningen o havslädersköldpaddan som hade något slags fett? som gör att sköldpaddan kan ha en högre temp än omgivningen - helt fantastiskt.

Och grodan som gillade att sola o smörjde in sig med sitt eget solskydds/uttorkningsmedel - helt fantastiskt att se.

Link to comment
Share on other sites

En svensk sommar lär ändå inte vara det optimala, med temperaturerna för sköldpaddsägg? Däremot överlever ju vuxna sköldpaddor vintern här vad jag hört.

Link to comment
Share on other sites

En svensk sommar lär ändå inte vara det optimala, med temperaturerna för sköldpaddsägg? Däremot överlever ju vuxna sköldpaddor vintern här vad jag hört.

Det måste ju bero på vilken art det är - kanske för nordamerikanska arter?

Link to comment
Share on other sites

Däremot överlever ju vuxna sköldpaddor vintern här vad jag hört.

I Västerås har två små ungar av grekisk landsköldpadda överlevt vintern utomhus. Olika vintrar och olika platser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er sköldpaddskollegor!

Visst är den bra, BBC serien. Jag såg den redan för över ett år sedan. Köpte den ögonblickligen när den kom ut på DVD i BBCs nätshop.

När det gäller frosthärdigheten hos sköldpaddorna så är det lite av ett specialintresse för mig som kräldjursforskare i nordliga klimat. Jag har själv gjort försök med huggormar för att undersöka deras eventuella frosthärdighet. Huggormarna är inte fryshärdiga utan fryser ihjäl vid ca 2-3 minusgrader som de flesta djur gör. Hos några nordliga sköldpaddsarter i nordamerika däremot så förekommer en viss fryshärdighet som gör att de kan klara några minusgrader till utan att ta skada.

Det som händer i kroppen är att det blodsocker (glukos) som djuren har upplagrat i levern i form av glukogen omvandlas till glukos igen och släpps ut i blodbanan. Detta sker just innan djurens kroppsvätska skall börja frysa. Det leder till att djurens blodsockerhalt stiger jättemycket och kroppens celler tar upp stora mängder glukos. När cellerna är fyllda med glukos så fryser de inte lika lätt och de har också en ökad förmåga att hålla kvar vätska inne i cellen.

När temperaturen sedan sjunker ytterligare så startar infrysningen av djurens kroppsvätska i tex blodkärl och lymfkärl. Iskristallerna har svårt att växa in i de sockerfyllda cellerna och de klarar sig därför från de skadliga iskristallerna. När iskristallerna växer så drar de till sig vätska från omgivningen och den höga sockerhalten i cellerna hjälper cellerna att hålla kvar vatten. Hur stor andel av kroppsvätskan som fryser till is beror på temperaturen i relation till sockerhalten. De tåligaste djuren är grodor där vissa arter tål att mer än 50% av kroppsvätskan fryser till is. En viktig begränsning är tiden som djuren är infrysta. Eftersom de inte har någon blodcirkulation så kommer cellernas ämnesomsättning att resultera i restprodukter som de inte kan göra sig av med. Därför måste de då och då tina upp för att sätta igång blodomloppet och rensa cellerna från biprodukter.

Hos de nordliga populationerna av Chrysemys picta så är detta en anpassning till den korta sommaren som ibland medför att ungarna inte hinner lämna äggredet innan vintern och kylan kommer. De vuxna djuren däremot övervintrar på botten av vattendrag skyddade från minusgrader som alla akvatiska sköldpaddor.

Hej svejs från OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

Tack för den intressanta informationen OrmStefan :D

Tror du att Chrysemys picta kan föröka sig naturligt i södra Sverige? Eller är sommaren för kort?

Jag funderar över om det är vanligt att vuxna vattensköldpaddor fryser ihjäl i sin naturliga miljö om vattendragen är för små så att de bottenfryser?

Link to comment
Share on other sites

Tack för den intressanta informationen OrmStefan :D

Tror du att Chrysemys picta kan föröka sig naturligt i södra Sverige? Eller är sommaren för kort?

Jag funderar över om det är vanligt att vuxna vattensköldpaddor fryser ihjäl i sin naturliga miljö om vattendragen är för små så att de bottenfryser?

Hej Mimmi!

Jag tror att den svenska sommaren är både lite för kort och framför allt för kall för att de skall kunna fortplanta sig. Någon enstaka sommar kan det nog funka men de flesta somrar är för kalla. När det gäller vinteröverlevnaden för de vuxna så tror jag att det är ovanligt att de fryser inne, de sköldpaddor som inte väljer bra övervintringsplatser klarar sig inte så bra och den egenskapen försvinner snabbt.

OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...