Jump to content
Forum Sköldpaddor

Angående täckskiva på akvarium


gladamax
 Share

Recommended Posts

Tja!

Håller på att skissa över en landdel till mina reeves.

Har förnärvarande inget täckglas på akvariet, som jag förstått är bäst för sköldpaddorna.

Funderar på om det går att bygga landdelen i plexi eller liknande och sedan placera på akvariet. Det kommer täcka halva vattenytan och sedan en liten ramp som går upp till landdelen.

Mina fråga är alltså om det ur hälsosynpunkt är OK att täcka halva landytan med en landdel, som alltså står PÅ akvariet.

Tack på förhand

/Max =)

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kan komma att tänka på är hur du ska få ljus på den del av akvariet som är under landdelen. Sköldpaddorna kan ju iofs gilla att ha ett lite mer skyddat ställe som är mörkare. Men akvariet kan se lite tristare ut om det är mörkt.

Link to comment
Share on other sites

ja ljusproblemet blir ju förstås ett faktum, att jag inte tänkte på det.

Några tips på hur man kan lösa det problemet?

Fungerar det med ljus från "gaveln" på på den sida som är mörk, utanför glaset eller blir det bara dåligt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga ljustips - inga ljusa idéer just nu :)

Men jag tänkte på en annan sak - landdelen blir ju tung med substrat och det är inte säkert att akvariet tål den extra tyngden.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte hur det skulle bli med ljus från gaveln. Testa? Jag tror ändå inte att sköldpaddorna skulle klaga på känslan av skydd som det ger :)

Om man ser till att fördela tyngden på akvariet så borde det inte vara något problem tycker jag. En av landdelarna som jag har är ett mindre akvarium, stående i det större akvariet, fyllt med akvariesand och sten. Det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tack för hjälpen alla! Jag tror det kommer funka bra!

När jag installerat landdelen, med grävbart substrat(blir nog vanlig sand), så funderar jag på att helt och hållet skippa akvariesanden på botten av vattendelen, av just hygieniska skäl. Växer ganska gott med alger i dagsläget..

Vad tror ni om det?

och förresten, angående vikt på akvariet så bör det nog inte vara nåt problem, verkar vara en riktig stabil ram på den. Fast jag ska ändå vara försiktig med det..

Edited by gladamax
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...