Jump to content
Forum Sköldpaddor

Att skicka sköldpaddor (Hämtad)


Mumin
 Share

Recommended Posts

Har sökt en kompis till vår gulbukade sköldpadda och konstaterat att det skänks bort en hel del.

Problemet är att nästan alla är minst 60 mil bort.

Hur går man till väga för att frakta en sköldpadda så långt utan att själv åka ner?

Vi bor i mellersta norrland där det nästan inte finns några andra gulbukade sköldpaddor till salu.

Skulle det gå att samsas med en rödörad? (som verkar finnas fler av även här)

Tackar för all information.

Edited by Mumin
Link to comment
Share on other sites

Har sökt en kompis till vår gulbukade sköldpadda och konstaterat att det skänks bort en hel del.

Problemet är att nästan alla är minst 60 mil bort.

Hur går man till väga för att frakta en sköldpadda så långt utan att själv åka ner?

Vi bor i mellersta norrland där det nästan inte finns några andra gulbukade sköldpaddor till salu.

Skulle det gå att samsas med en rödörad? (som verkar finnas fler av även här)

Tackar för all information.

Försök leta efter någon som åker en liknande sträcka med bil, och sen är det bara att muta <_<

Annars är 120 mil inga problem att åka på en dag. Absolut inte om man har två förare. Kanske tom finns tåg?

Oavsett hur ni sköter transporten så till att sköldpaddorna får en bra transportbur. Den behöver inte vara stor men är en fördel om dom kan gräva ner sig lite för att minska stressen. Var även beredd på att det kommer komma ut en hel del avföring så se till att det kan plockas upp i tid. Personligen använder jag en plastlåda i storleksordningen 30x40cm och en höjd på ca 30cm. detta gör att jag kan ha i en hel del substrat och sedan har jag skurit upp locket rejält i mitten så jag kan ha på locket under färden. Placerar den sedan i ett säte med bälte runtom. Lär inte vara krocksäckert men hjälper för tvära inbromsningar.

Lycka till! Och kom ihåg att en utflykt är kul :-)

Link to comment
Share on other sites

Här kan du läsa lite om hur man transporterar sköldpaddan:

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...amp;hl=kylväska

Det finns de som har rödörade o gulbukade tillsammans eftersom de räknas till samma art, men olika underarter.

Rödörad=Trachemys scripta elegans

Gulbukad=Trachemys scripta scripta

Men begär bilder först för artbestämning, många vet inte vilken art de har.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för informationen, det blir en sväng till Skellefteå nästa lördag så skall "Plupp" få en kompis.

Jag skall läsa på ordentligt så transporten blir så stressfri som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för informationen, det blir en sväng till Skellefteå nästa lördag så skall "Plupp" få en kompis.

Jag skall läsa på ordentligt så transporten blir så stressfri som möjligt.

Kul! Lycka till. Hoppas dom inte bråkar allt för länge! (Mina hade ställningskrig i säkert 3 månader men nu verkar dom riktigt sociala med varandra.)

Edited by stefan
Link to comment
Share on other sites

Kul! Lycka till. Hoppas dom inte bråkar allt för länge! (Mina hade ställningskrig i säkert 3 månader men nu verkar dom riktigt sociala med varandra.)

Intresant :o det borde kunna bli riktigt spännande med andra ord ;)

Link to comment
Share on other sites

Såja nu är den nya paddan installerad, och det gick som bara hejsan :D

Dom verkade bli kompisar på direkten :wub: och kastade sej över dom torkade larverna och gröna växterna.

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt - hoppas det går bra i fortsättningen också :D

Vad blev det för sköldpadda?

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Vad roligt - hoppas det går bra i fortsättningen också :D

Vad blev det för sköldpadda?

Å förlåt, det missade jag. "Trachemys Scripta troostii" får jag det till att det är.

Men den är så blek i färgerna pga vitaminbrist :angry: konstigt att inte en del inte vill läsa på.

10 år skall han visst vara men är mindre än vår 5 åring, (som åxå hade vitaminbrist när vi övertog honom)

"Pluppen" kollar in den nya inkräktaren som tagit hans "bästa" plats.

post-6506-1229863047_thumb.jpg

Edited by Mumin
Link to comment
Share on other sites

Men den är så blek i färgerna pga vitaminbrist

Vilken vitamin påverkar färgerna?

Jag skulle inte använda en röd värmelampa. Sköldpaddor behöver mycket ljus.

Link to comment
Share on other sites

Vilken vitamin påverkar färgerna?

Jag skulle inte använda en röd värmelampa. Sköldpaddor behöver mycket ljus.

Jag ber om ursäkt om det uppfattades som att jag utger mej för att vara expert.

Men eftersom vår nya kandidat varken fått vitaminer, kalk eller värme så....

Vi har läst oss till och frågat runt efter information, djursjukhuset i Övik har åxå hjälpt oss lite.

Vår första sköldpaddan repade på sej från säker död med vår insats, så helt fel ute tror jag inte att vi är.

Den är för närvarande pigg och alert, fast i skal och fått massor med muskler

Den får Reptivit,B-vitamin droppar, Kalkpulver två ggr i veckan.

Oceannutrition turtle food, Räkor (ibland) Köttfärs (sällan) gröna växter (ofta)

Dubbla lysrör med ReptiGlow 5.0 + en infravärme lampa (Heat glow)

Dessutom söker vi efter ett större akvarium.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det gick bra!

Angående färger så kan man lura sig väldigt mycket på hur torr sköldpaddan är.

Jag var tvungen att ändra på art beskrivningen på grund av blekheten, jag trodde att det var en "scripta scripta"

pga saknaden av mörka fläckar på bukskölden men när jag tittar mer på huvudet så lutar det nog åt en "scripta troostii".

Hmm... nåja han matvägrar iallafall inte så flytten blev nog lyckad.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inget om de arter du pratar om men lokalitet kan ofta skapa såna här små skillnader. Jag hade nog försökt leta ännu mer bilder att jämföra med (med olika lokalitet).

Link to comment
Share on other sites

Vad jag läst så har Trachemys Scripta Scripta en lodrät fläck bakom ögat, medan Troostii bara har horisontella linjer. Så vad det ser ut som på bilderna har du en av varje.

Det är främst huvudet man går på när man rasbestämmer Trachemys, vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag läst så har Trachemys Scripta Scripta en lodrät fläck bakom ögat, medan Troostii bara har horisontella linjer. Så vad det ser ut som på bilderna har du en av varje.

Det är främst huvudet man går på när man rasbestämmer Trachemys, vad jag vet.

Vi provar med en lite bättre bild så får vi se vad ni tror.

post-6506-1230069005_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådärja nu är "smekmånaden" över.

Så in i bomben vad dom kan slåss och tugga på varandra :angry:

Är det risk för blodvite eller skall dom få hållas till dom slutar?

Det är mest den första som tuggar, nyingen vill bara gosa.

Link to comment
Share on other sites

Det var ungefär samma visa för mig med när jag införskaffade en ny sköldpadda. Det var väldigt mycket aggresivitet och jagande den första månaden (typ) och jag var väldigt nära på att separer de båda. Men nu är det lugnt och fridfullt. Visst kan det komma ett litet bett någon gång då och då, men det är inga hårda bett som ger skador utan mer ett varningsbett när det börjar bli för påstridigt.

Så mitt råd är att låta dem sköta sig själva ett tag. Se till att det finns flera gömställen i vattnet, samt att de kan ta sig upp på land ifall det blir våldsamt. Men håll samtidigt koll på dem också! Blir det för våldsamt (t.ex flera sårbildnande bett) kanske du måste dela på dem ändå. Det är väldigt inviduellt från sköldpadda till sköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Det blev separation trots allt.

Den första är nog inte en sköldpadda trots allt, skulle tro att det är en pittbull med skal.

Fy så han tuggar och sliter! Inga varnings nyp utan rejäla hugg håll fast och skaka.

Skulle nästa kunna tro att dom är gifta :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för kön på dom?

Det är hanar båda två, Gulbukad och Gulörad/Rödörad (den har väldigt bleka färger på huvudet)

Och vi pratar inte "gnabb" utan den Gulbukade (han var först) blir som en kryssningsmisil när dom kommer i samma akvarium.

Bet rakt över huvudet och skakade rejält.

Edited by Mumin
Link to comment
Share on other sites

Det är hanar båda två, Gulbukad och Gulörad/Rödörad (den har väldigt bleka färger på huvudet)

Och vi pratar inte "gnabb" utan den Gulbukade (han var först) blir som en kryssningsmisil när dom kommer i samma akvarium.

Bet rakt över huvudet och skakade rejält.

Men två könsmogna hanar funkar ju inte - med vissa undantag - det kan funka ibland exvis om de vuxit upp tillsammans. Synd att du inte visste det :(

Link to comment
Share on other sites

Men två könsmogna hanar funkar ju inte - med vissa undantag - det kan funka ibland exvis om de vuxit upp tillsammans. Synd att du inte visste det :(

Vi har nog inte läst på tillräckligt ändå då :(

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kan det bli problem för dom flesta arterna när man har flera hannar i samma bur. Jag hade försökt hitta folk med erfarenhet just av arten och frågat om det finns en möjlighet att ha dom ihop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...