Jump to content
Forum Sköldpaddor

Underarter?


ohlson10
 Share

Recommended Posts

Undrar om min hona hade svårt få ut ägget pga. hon ev. är hercegovensis och hanen är boegetteri?

Eller endast pga. detta är hennes 2:a äggläggning?

Eller kan de få värpnöd även om de är "vana äggläggare"? Dvs vem som helst kan få det?

Brukar de med värpnöd få detta återkommande?

Det var iallafall inte roligt att se sin sköldpadda från en dag till nästa bli förlamad, och inte kunna ta sig en cm framåt. Som försök till att hasa sig framåt, vilja framåt men inte kunna.

Sen att hålla på i en timme för att klämma ut ägget......

Skönt att det ändå gick bra, men jag började fundera på varför!

Link to comment
Share on other sites

Vi gissar att det under ett visst skede av äggets väg utåt kan störa nerver som påverkar rörligheten. Plötsligt brukar "förlamningen" upphöra och honan gräver. Vi har haft det på några olika honor, vad vi minns har det aldrig hänt två gånger för samma hona och det har inte drabbat de yngsta.

Jag vet inte om man ska kalla detta värpnöd. Jag antar att ytan på ägget är naturligt och inte har förkalkat skal.

I detta fall tror jag att det berodde på att hon bildade ett störägg än tidigare och att årstiden inte är gynnsam för sköldpaddorna. Vad som styr storleken på äggen brukar vara honans storlek. Stora honor, stora ägg, små honor, små ägg, men ibland kan det bli något ovanligt stort eller ovanligt litet ägg.

Link to comment
Share on other sites

Ytan på ägget ser jämnt och fint ut och ägget var vitt och fin färg. Honan grävde över ägget och somnade sedan ovan gropen.....

får se om det kommer flera eller om det var ett ägg denna gång.

Läste i boken Hermanns Tortoise av Holger Vetter och även där sades att äggets storlek berodde på honans vikt och ursprung.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om min hona hade svårt få ut ägget pga. hon ev. är hercegovensis och hanen är boegetteri?

Eller endast pga. detta är hennes 2:a äggläggning?

Eller kan de få värpnöd även om de är "vana äggläggare"? Dvs vem som helst kan få det?

Brukar de med värpnöd få detta återkommande?

Det var iallafall inte roligt att se sin sköldpadda från en dag till nästa bli förlamad, och inte kunna ta sig en cm framåt. Som försök till att hasa sig framåt, vilja framåt men inte kunna.

Sen att hålla på i en timme för att klämma ut ägget......

Skönt att det ändå gick bra, men jag började fundera på varför!

Våran Mcaffea höll på i nästan 1 timme med och hon hade inte några probelm med att få fram det. Bara att vara nöjd med placering och hålet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag har 2 st ryska sköldpaddor som har parat sig (med ljud och allt) ungefär en gång i veckan :wub: .Men det kommer aldrig några ägg.Hanen är 8-9 år gammal och honan är 3-5 år gammal. Är honan inte redo för ägg? :huh: .Ska jag lägga in bilder på svansarna så att dom verkligen e hane och hona :mellow: .Jag ska leta igenom boet och kolla om det finns några ägg.

Edited by masterturtle
Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 st ryska sköldpaddor som har parat sig (med ljud och allt) ungefär en gång i veckan :wub: .Men det kommer aldrig några ägg.Hanen är 8-9 år gammal och honan är 3-5 år gammal. Är honan inte redo för ägg? :huh: .Ska jag lägga in bilder på svansarna så att dom verkligen e hane och hona :mellow: .Jag ska leta igenom boet och kolla om det finns några ägg.

Bara för att det förekommer parning innebär det inte att det kommer att bildas ägg.

Honan är med stor sannolikhet för ung.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att det förekommer parning innebär det inte att det kommer att bildas ägg.

Så sant... Hade det gjort det hade det alltid blivit ägg när man släpper in en könsmogen hane till en hona...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...