Jump to content
Forum Sköldpaddor

Om ljus och värme


Mimmi
 Share

Recommended Posts

Jag läste att arter som lever under ett trädvalv i tropiska regnskogen föredrar varmare färger/färgtemperaturer - omkring 4000 K under dagen. Förhoppningsvis kommer artikeln att publiceras på webben.

För att skapa det till dessa arter kanske man kan plantera exvis palmer i lådan? eller helt enkelt ha lysrör med färgtemperatur på 4000 K till dessa arter?

Angående det här med hur mycket uv-ljus en art bör få så är det tydligen skillnad mellan olika arters förmåga att i huden bilda vitamin D3 av UVB-ljuset. Ökenlevande arter kanske har en sämre förmåga att bilda D3 - förmodligen för att de får så mycket uv-ljus och värme så att de skulle bli D3-förgiftade om de effektivt av endast svagt uv-ljus kunde bilda D3?

Det optimala är om sköldpaddorna själva kan välja hur mycket UV de vill ha, genom att thermoregulera och fotoregulera - att förflytta sig mellan olika värme och ljus. Flera solplatser tycks vara bra samt möjlighet till UV-fri miljö alls t ex genom gömställen.

Hur är förhållandet mellan upptagandet av UV-ljus/bildandet av D3 och värme? Jag har läst att det blir för kallt med bara UV-lysrör för att sköldpaddor ska kunna bilda D3. Stämmer det?

Also, each species of reptile would need completely separate

assessments because their abilities to produce D3 in the skin under a given intensity of UVB vary greatly (we know that some crepuscular species are far more efficient at producing D3 from low levels of UVB than some desert heliotherms, for example) and also their ability to utilise D3 in the diet varies enormously, too./Frances Baines

second: stop trying to figure out how much UVB you should give a creature and start putting a lot more effort into allowing the animals to decide how much UV it needs. this can only be accomplished by understanding the habitat of your animals and realizing that this creatures will thermal regulate over photo regulate. bottom line, the reptiles/ amphibians need to be able to photo regulate with out sacrificing its thermal needs. in other words, multiple basking areas/hides without uv./Robert MacCargar

Link to comment
Share on other sites

möjlighet till UV-fri miljö alls t ex genom gömställen.

Använder man En värme/UV-lampa i en grislampsarmatur så har man mest UVB-strålning rakt under. Strålningen avtar sedan med avståndet och är obefintlig utanför en radie på 25-30 cm.

Jag tror inte att det finns någon risk för D3-förgiftning pga D3 som bildats av den egna kroppen. Risken för D3-förgiftning via tillskott har visat sig överdriven.

Behandling med D-vitamin har länge hämmats av en rädsla för överdosering, vilken nu visats vara kraftigt överdriven. Omvandlingen till aktiv form i flera steg är en inbyggd säkerhetsmekanism,

Jag äter D-vitamintillskott, det vi får i oss via födan räcker inte under vinterhalvåret. Från solen får vi just ingenting, det är inte många soltimmar och när vi är ute är vi påklädda. I helgen hade vi strålande solsken och mitt på dagen låg strålningen på 30 mw/cm2 vilket motsvarar ett gammalt UV-rör.

En artikel i läkartidningen

Link to comment
Share on other sites

Intressant, även om det gällde människor :)

En mening i den intressanta artikeln ur Läkartidningen fick mig att fundera över om detsamma kan gälla för sköldpaddor:

Högre kalciumdos ökar njurstensrisken.

Det är väl om man har uv-ljusrör som det blir extra viktigt att ordna uv-fria gömställen. Men jag har läst någonstans att uv-ljusrör inte gör någon nytta eftersom det inte blir tillräckligt varmt för att sköldpaddan ska kunna bilda D3. Det skulle väl i så fall vara i kombination med en värmelampa som det kan ge förmåga att bilda D3 - men jag undrar om detta verkligen kan stämma?

Link to comment
Share on other sites

Angående det här med hur mycket uv-ljus en art bör få så är det tydligen skillnad mellan olika arters förmåga att i huden bilda vitamin D3 av UVB-ljuset. Ökenlevande arter kanske har en sämre förmåga att bilda D3 - förmodligen för att de får så mycket uv-ljus och värme så att de skulle bli D3-förgiftade om de effektivt av endast svagt uv-ljus kunde bilda D3?

Som P-A skriver är risken för hypervitaminos av kroppseget vit. D3 i stort sett obefintlig. Däremot är det farligt med för stor eponering för UV-ljus.

Beroende på hur "solexponerade" de är verkar huden hos olika arter vara mer eller mindre genomsläpplig för UV-ljus, arter som lever väldigt solexponerat har en tjockare hud som absorberar mer av UV-strålningen, medans arter som är nattaktiva, eller lever "skuggigt" har hud som släpper igenom en större del UV.

Mängden UV-ljus som släpps igenom är avgörande för hur mycket D3 som till slut syntetiseras.

En art med en tjock, skyddande hud behöver alltså fler soltimmar för att bilda en tillräcklig mängd D3 än en art med en tunnare hud gör,

eller omvänt: en art med en tjock skyddande hud kan bättre klara av att vara i direkt solljus än vad en art med tunnare hud kan - huden hos förstnämnda art utgör ett bättre skydd mot den potentiellt farliga UV-strålningen.

Hur är förhållandet mellan upptagandet av UV-ljus/bildandet av D3 och värme? Jag har läst att det blir för kallt med bara UV-lysrör för att sköldpaddor ska kunna bilda D3. Stämmer det?

Hos växelvarma djur styrs hastigheten av alla reaktioner i kroppen av temperaturen (jag vet inte om det finns någon mer orsak i just det här fallet), syntesen av D3 är säkert igång även vid låga temperaturer, men det bör finnas en nedre gräns där den går för långsamt för att uppfylla behovet av vitaminet. Jag ska gräva lite mer i det.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Intressant, jag hoppas du kan gräva fram något.

Undrar om färgen på huden och skölden hos sköldpaddorna har betydelse för upptag av UV-ljus som det är hos människors hudfärg? En svart människohud skyddar mer mot uv-ljuset än en vit, allt en anpassning efter klimatet. Svarta människor som lever i sverige måste äta D-vitamin eftersom deras hud filtrerar bort mycket av uv-ljuset så att för lite D3 bildas.

Link to comment
Share on other sites

.......

Undrar om färgen på huden och skölden hos sköldpaddorna har betydelse för upptag av UV-ljus som det är hos människors hudfärg? En svart människohud skyddar mer mot uv-ljuset än en vit, allt en anpassning efter klimatet. Svarta människor som lever i sverige måste äta D-vitamin eftersom deras hud filtrerar bort mycket av uv-ljuset så att för lite D3 bildas.

I o för sig så verkar det som att landsköldpaddsarter i solexponerade, heta områden ofta har ljus färg så att de inte blir överhettade? Färgen på sköldpaddorna verkar även ha utvecklats fram för att vara ett kamouflage i omgivningen. De djur som lättare smälter in i omgivningen har bättre klarat sig undan att upptäckas av rovdjur.

F ö har jag läst någonstans att det bara är genom huden och inte skölden som sköldpaddorna upptar uv-ljus, men jag tycker Jeppes uppgifter verkar troligare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...