Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvalning och Kylskåp


carola
 Share

Recommended Posts

Ni som dvalar era sköldpaddor i kylskåp, hur gör ni? Använder ni "det vanliga" kylskåpet (där ni förvarar mat) , eller har ni ett extra kylskåp? Vi har ett extra kylskåp som vi har tänkt att använda till davlning, men vi undrar nu om sköldpaddorna får tillräckligt med syre? Hur ofta måste vi öppna kylskåpet för att tillföra nytt syre?

tacksam för svar. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Vi dvalar våra Hermanniungar i det "vanliga" kylskåpet i en plast låda med lock inköpt på Bauhaus, i locket har jag borrat en del hål. När det gäller syret så ska man veta att en padda som dvalar stänger av i stort sätt hela systemet i kroppen och i och med det så förbrukar den minimalt med syre. Men för att det egna samvetet ska må bra så räcker det att öppna en gång om dagen i några sekunder.

I lådan har vi naturligtvis jord/sandblandning med löv överst.

R/P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Jag har ett eget till mina sköldpaddor, och jag öppnar det varje vecka ca. 2 ggr. Både för att vädra samt för att kolla läget.

JAg kollar ändå varje dag så att temeraturen inte avviker eller att nåt annat är på tok.

För mig har det funkat bra med kylslåp. Mina sköldpaddor har sällan minskat i vikt och om de har minskat i vkt så är det marginellt.

Jag har vatten i petflaskor runt lådorna för stabilare temeratur.

Paddorna ligger i sand/jord samt har löv över sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur ni kollar att sköldpaddan mår bra?

Tar ni upp den (tror jag inte egentligen för då stör man väl?)Eller "petar" på den?

Detta året är första året jag ska dvala en sköldpadda så jag är lite orolig.... Känns liksom länge som de ska sova och KALLT! ^_^

Mvh Jenny-Lynn & Moria

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag undrar hur ni kollar att sköldpaddan mår bra?

Tar ni upp den (tror jag inte egentligen för då stör man väl?)Eller "petar" på den?

Detta året är första året jag ska dvala en sköldpadda så jag är lite orolig.... Känns liksom länge som de ska sova och KALLT! ^_^

Mvh Jenny-Lynn & Moria

Hej :). Jag har precis dvalat min ryss nu. Det är första gången! Gulp...men jag har följt konstens regler. Han liggeri en extrakyl i källaren hos mina föräldrar. I salladslådan i jord och sand och löv överst. Vi öppnar lite kort en gång om dan. Jag petar lite försiktigt ibland för att få en reaktion. Sedan kollar jag tempen hela tiden, den ska ju ligga på 5 grader. Han fick tömma sig ordentligt innan han fick sova. Nu får han sova till mars då. Det är en himla märklig känsla. Jag går här och tittar på en om hage. Folk säger att det är ett tråkigt djur men jag tycker tvärtom. Det är fascinerande!

Link to comment
Share on other sites

Han fick tömma sig ordentligt innan han fick sova. Nu får han sova till mars då. Det är en himla märklig känsla. Jag går här och tittar på en om hage. Folk säger att det är ett tråkigt djur men jag tycker tvärtom. Det är fascinerande!

För någon vecka sen grävde en ibera-hona och en grekhona ner sig djupt i växthuset. Dom hade ätit fram till nergrävandet.

Idag tog vi in dom i förrådet där dom ska dvalas. Grekhonan togs in som en jordklump och ligger nu under jord.

Man kan undra om dom behöver all denna fasta som det skrivs om. Varför gräver dom ner sig för vintern fast dom nyligen har ätit?

Förra året fick dom mat så länge dom ville under tiden vi drog ner tiden för värme och ljus och vi kommer att göra så även i år.

Link to comment
Share on other sites

För någon vecka sen grävde en ibera-hona och en grekhona ner sig djupt i växthuset. Dom hade ätit fram till nergrävandet.

Idag tog vi in dom i förrådet där dom ska dvalas. Grekhonan togs in som en jordklump och ligger nu under jord.

Man kan undra om dom behöver all denna fasta som det skrivs om. Varför gräver dom ner sig för vintern fast dom nyligen har ätit?

Förra året fick dom mat så länge dom ville under tiden vi drog ner tiden för värme och ljus och vi kommer att göra så även i år.

Oki! Det lät roligt att hon kom i en jordklump *L*. Ja tänk vad olika rön det finns. Ja jag tycker man ska låta dem agera naturligt. Jag brukar kalla min sköldis för mitt urtidsdjur. Har de klarat sig under evolutionens miljoner år så kan det ju inte vara för att de inte vet hur man överlever *L*. De är ju sanna levnadskonstnärer.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar regelbundet kolla de som inte grävt ner sig genom att peka på ett bakben.

HAr de grävt ner sig brukar jag låta dem vara.

Jag använder mig av kylskåp och tycker det funkar bra. Just nu står de i matkällaren och det funkar så här i början, sen åker de in i kylskåpet med "mjölkkallt" ca 5-8 grader.

Viktmässigt har det gått bra. De har inte just gått ner något i vikt under de 4-5 månader jag dvalar vuxna. Max som nån har minskat är 10 gram och då var det den största på 1,6 kilo.

De mindre på 300 gram har minskat ca 0-5 gram i vikt under dvalan på 3 månader.

Mina ligger i plastlådor med sand/jord i . Ovan sköldpadddan läggs fuktiga löv.

( Till grekiska)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

För någon vecka sen grävde en ibera-hona och en grekhona ner sig djupt i växthuset. Dom hade ätit fram till nergrävandet.

Idag tog vi in dom i förrådet där dom ska dvalas. Grekhonan togs in som en jordklump och ligger nu under jord.

Man kan undra om dom behöver all denna fasta som det skrivs om. Varför gräver dom ner sig för vintern fast dom nyligen har ätit?

Förra året fick dom mat så länge dom ville under tiden vi drog ner tiden för värme och ljus och vi kommer att göra så även i år.

Ja, det är minsann inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! När man är förhållandevis ny i "sköldpaddsvärlden" försöker man suga åt sig så mycket information som möjligt, men en säger si och en annan så- och kanske är det så att båda metoderna fungerar...

I det vilda kan jag inte tänka mig att det helt plötsligt inte finns något att äta alls (vår tvångsfasta) och att de badar för att tömmma tarmen... Att efterlikna naturen bör väl vara det mest naturliga?

Jenny-Lynn & Moria

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...