Jump to content
Forum Sköldpaddor

Desinficering


Cillan
 Share

Recommended Posts

Vattenfiltrering

I det vilda späds mängden avföring och icke-uppäten mat ut via de stora vattenmängder som sköldpaddan lever i. Sköldpaddor i fångenskap däremot utsätts ofta för stora mängder avfallsprodukter som anrikas i den begränsade vattenmängden. Dessa omständigheter gynnar tillväxten av sjukdomsframkallande mikroorganismer. Vid dålig hygien (bristfällig rengöring) riskerar sköldpaddan därför att insjukna. För att hålla vattnet rent krävs täta vattenbyten i kombination med ett bra filtreringssystem.

De vanligaste filtren för vattensköldpaddor rensar dock bara ut de stora synliga smutspartiklarna. Olika mikroorganismer finns trots filtret ändå kvar i vattnet. I ett vanligt fiskakvarium elimineras dessa mikroorganismer med hjälp av ett bottenfilter under sanden på akvariets botten. I sköldpaddsakvarier är det ofta svårt att använda bottenfilter eftersom sköldpaddan ofta bökar i bottenunderlaget, och därmed ofta skadar bottenfiltret. Antingen får man därför skärma av botten med hjälp av en nätanordning, så att sköldpaddan inte kommer åt filtret, eller också får man som djurägare acceptera att vattnet måste bytas så ofta som varannan dag.

Externa filter är effektiva, ger höga vattenflöden och är relativt lätta att rengöra. Dessa filter bör cirkulera drygt 1000 liter vatten/timme, eller vara ca 3-4 gånger starkare än för ett fiskakvarium av motsvarande storlek. Filtermediet bör vara av skumgummityp och inte av textiler eftersom dessa lätt täpps till av alla avskrädesprodukter. Skumgummimediet är lätt att avlägsna för regelbunden sköljning. Externa filter avlägsnar slaggprodukter både mekaniskt genom att synliga avfallsprodukter avlägsnas, samt biologiskt, genom att gynnsamma bakterier växer till i filtermediet. Dessa bakterier bryter ner ammonium och nitrit som är osynliga restprodukter från matrester och avföring. För att bibehålla dessa gynnsamma bakterier i filtermediet är det bäst att skölja detta i akvarievattnet.

Bottensubstrat och vattenväxter minskar effektiviteten hos filtret genom att hämma vattenflödet. Flödet ökar genom att in- och utflöde till filtret placeras i olika ändar av akvariet.

Vattenbyte och rengöring

Trots användningen av ett effektivt filter måste vattnet ändå bytas ofta. Om sköldpaddorna utfodras i separat tank, kan det räcka med att byta ut 25-50% av vattnet en gång per vecka i 2-3 veckor. Därefter (var 3-4 vecka) måste hela tanken tömmas och rengöras noga. Då ska hela akvariet och all inredning rengöras med desinfektionsmedel. Du kan t ex använda en blandning av 30 ml klorin och 5 ml Yes handdiskmedel i en liter vatten. Stenar och grus kan kokas, eller hällas ut på ugnsplåt och upphettas i ugn till 160 grader. Levande växter byts ut regelbundet. Plastväxter kan upphettas (ej kokas), alternativt rengöras i desinfektionsmedel som ovan.

Om sköldpaddan har utfodrats i sitt akvarium måste vattnet bytas ut helt och hållet inom 12 timmar!

(Roslagstulls djurklinik)

Desificera??

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion.

Om man desinficerar hela akvariet så tar man även död på de nyttiga nedbrytningsbakterierna. I sanden eller gruset på bottnen så lever även de nyttiga nedbrytningsbakterierna samt på inredning m m. Jag tror inte det är bra för vattnet eller sköldpaddan, men i vissa fall kan det vara nödvändigt.

Jag har biologiskt filter som jag bara slamsuger lite lätt vid vattenbyte. Sedan har jag som sagt malar som håller hyfsat rent på matrester. Jag håvar upp överbliven mat vid dagens slut. Hittills, sedan i juli har det fungerat bra.

Några förutsättningar för att man inte behöver desinficera:

Tillräckligt stort akvarium

Avlägsnande av de flesta synliga matrester

Tillräckligt med delvattenbyten

Slamsugning vid vattenbyte

Ingen överdrivet varm temperatur konstant.

Tillräcklig rengöring av filtret - ursköljning i vatten så att de goda nedbrytningsbakterierna inte dör.

Jag tror, men jag är inte säker att man lättare får alginvasion efter att man desinficerat eller rengjort allt för noga vid vattenbyte. Jag tycker man har läst om sådana fall på forumet.

Link to comment
Share on other sites

.......Jag tror, men jag är inte säker att man lättare får alginvasion efter att man desinficerat eller rengjort allt för noga vid vattenbyte. Jag tycker man har läst om sådana fall på forumet.

Jo, man kan få alginvasion om man desinficerat eller rengjort för noga:

Att bryta ned avfallsämnen på ett biologiskt sätt: Det fungerar genom att filtermaterialet får en biologisk miljö som gör att olika nedbrytningsbakterier fastnar och trivs i materialet. Nyttiga bakterier bryter då ned giftigt ammonium/ammoniak (beroende på vilket pH som råder) till nästa steg nitrit (också giftigt) till slutprodukten nitrat som växterna tar upp som vanlig växtnäring. Av det här resonemanget förstår du att det är mycket viktigt att filtermaterialet innehåller mycket nedbrytningsbakterier samt att filtret inte är för litet. Det biologiska filtret renar även mekaniskt,det fångar upp fritt simmande partiklar i vattnet som sugs in i filtret. Det motverkar även alger genom att nedbrytningen blir bättre men eftersom slutprodukten nitrat är växtnäring skall också delvattenbyten genomföras regelbundet, detta även om man har växter i akvariet, eftersom ett överskott på nitrat kan bildas./http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpfilter.html
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker heller inte att det känns bra för paddan att ha det kliniskt rent, den lever ju inte så naturligt.

Link to comment
Share on other sites

Desificera??

Roslagstull skriver också:

Merparten av de sjukdomar som drabbar sköldpaddor i fångenskap orsakas av att djuret tvingas leva i en miljö med kraftig bakterieförekomst. Noggrann hygien i terrariet är den bästa sjukdomsförebyggande åtgärden! Stora ansträngningar måste göras för att undvika nedsmutsning av omgivningen.

Djurkliniken kommer mest i kontakt med sjuka sköldpaddor och där ser man ett samband mellan hygien och infektionsjukdomar.

Vi som sköter våra sköldpaddor med bra miljö, kost och ljus råkar inte så ofta ut för sjukdomar för att djuren kanske tål kraftig bakterieförekomst bättre?

Link to comment
Share on other sites

Om sköldpaddan har utfodrats i sitt akvarium måste vattnet bytas ut helt och hållet inom 12 timmar!

Vad händer annars?? Exploderar akvariet eller rent av sköldpaddan?? nae, de där råden var nog lite väl overkill. Jag vill nog påstå att man kan hålla ett akvarium i ganska bra ordning även om man har paddor som matas i vattnet. Givetvis är det en fördel om man matar mid foder som grisar mycket i en separat balja men annars bör det gå bra at tmata i akvariet.

Håller man maximalt antal paddor enligt L80 är det möjligt att det är svårt att få ett filter att räcka till, håller man paddorna på lagom stor yta och med ett filter som är väl tilltaget bör det inte vara några problem.

Yes på akvarieinredning!! Man får aldrig bort alla rester och även om det inte är skadligt för djuren lär det nog löddra bra.

Jag tror råden som Roslagstull ger fungerar utmärkt vid karantänshållning men jag tror inte någon skulle orka med att hålla vattensköldpaddor om det var det där man skulle rätta sig efter.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jag köpte en sköldpadda med tillhörande akvarium för ett tag sen....Akvariet var det äckligaste jag sett och jag skäms åt killen som hade det innan mig. Gjorde rent allting noga och släpte tillbaka sköldpaddan. Problemet var att sköldpaddan var redan sjuk så jag har nyligen avlivat den.

Min tanke är nu att min lilla sköldpadda ska få flytta ner i det stora akvariet men jag undrar hur jag ska rengöra det för att han inte ska bli sjuk och hur stor risken är att den också blir sjuk? Räcker normal rengöring eller är det bara kasta allt och köpa nytt akvarium?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...